Αποτελεσματικό Μίγμα Προϊόντων: Το παράδειγμα των φούρνων - The Purpose

Αποτελεσματικό Μίγμα Προϊόντων: Το παράδειγμα των φούρνων

By Βασίλης Φωτεινός | Επιχειρηματική Πρωτοπορία

Θα έχεις παρατηρήσει χωρίς αμφιβολία τη νέα τάση που τείνει να επικρατήσει στους φούρνους. Ο παραδοσιακός φούρνος που έψηνε σχεδόν μόνο ψωμί έχει δώσει τη θέση του σε μια επιχείρηση που προσφέρει από σχετικά απλά μέχρι πολύ περίπλοκα έτοιμα γεύματα, που είτε παρασκευάζει η ίδια, είτε μεταπωλεί.

Διάφορα είδη ψωμιών, κουλούρια, κριτσίνια, μπισκότα, βουτήματα, παξιμάδια, φρυγανιές, σφολιάτες, κρουασάν, κρύα σάντουιτς, γλυκά, προϊόντα ζαχαροπλαστικής, παγωτά, παγωτίνια, τούρτες παγωτό, πίτσες, πεϊνιρλί, καφέδες, ροφήματα, γαλακτοκομικά, είδη ψυγείου, αναψυκτικά, χυμοί, κρασιά, ποτά, ελαφριά γεύματα, cookies, muffins, σιροπιαστά γλυκά, κέικ, ντάνις, τάρτες και ταρταλέτες φρούτων είναι μερικά από τα προϊόντα που μπορεί κανείς να απολαύσει σήμερα σε ένα φούρνο και η λίστα τελειωμό δεν έχει…

Γιατί τα αναγράφουμε όλα μα όλα; Μα για να γίνει σαφές πόσα πολλά προϊόντα πωλούν πια.

Επίσης, προκειμένου να ανταπεξέλθουν στον ανταγωνισμό και να προσφέρουν μεγάλη ποικιλία, ορισμένες αλυσίδες φούρνων ανήκουν πλέον σε βιομηχανίες τροφίμων.

Ποιος είναι ο λόγος πίσω από αυτή την εξέλιξη;

Παρ’ ότι οι φούρνοι συνήθως απαιτούν μεγάλα επαγγελματικά ακίνητα σε εμπορικά σημεία και πολυδάπανο εξοπλισμό, το περιθώριο κέρδους από την πώληση μιας απλής χωριάτικης φρατζόλας ψωμί είναι εξαιρετικά χαμηλό.

Από την άλλη πλευρά, τα υπόλοιπα προσφερόμενα είδη παρουσιάζουν υψηλό περιθώριο κέρδους. Ως αποτέλεσμα, μετά από κατάλληλες ενέργειες των επιχειρήσεων αυτών, τα υπόλοιπα προϊόντα υπερβαίνουν κατά πολύ το ήμισυ των πωλήσεων (αφήνοντας το ψωμί σε δευτερεύουσα θέση) και η συνολική κερδοφορία των επιχειρήσεων αυτών είναι σαφώς αυξημένη σε σχέση με τους παραδοσιακούς φούρνους.

Επίσης, ορισμένες αρτοποιίες προσφέρουν πλέον το ψωμί ή τον καφέ δωρεάν ως κίνητρο για να προσελκύσουν πελάτες, στους οποίους προσδοκούν να πωλήσουν κάποια από τα υπόλοιπα είδη τους που παρουσιάζουν υψηλή κερδοφορία.

Φτιάχνοντας ένα μοναδικό μίγμα προϊόντων

Αυτή είναι η λογική που κρύβεται πίσω από το μίγμα πωλήσεων ή μίγμα προϊόντων μιας επιχείρησης. Αν μια επιχείρηση διαθέτει πόρους και ικανότητες για την παραγωγή ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας, σύντομα εξετάζει πώς μπορεί να αξιοποιήσει τις δυνατότητες αυτές για να αυξήσει την κερδοφορία της.

Μια γαλακτοβιομηχανία π.χ. μπορεί να αξιοποιήσει τον εξοπλισμό της για να παράγει πέραν από λευκό γάλα, το οποίο έχει χαμηλό περιθώριο κέρδους, σοκολατούχο γάλα ή /και να εμφιαλώνει χυμούς, που παρουσιάζουν υψηλά περιθώρια κέρδους.

Αποτελεσματικό Μείγμα Προϊόντων: Το παράδειγμα των φούρνων

Επίσης, ένας καταστηματάρχης μπορεί να εμπλουτίσει τα εμπορεύματά του με νέα, μικρότερης αγοραστικής κίνησης, αλλά υψηλής κερδοφορίας, για να καλύψει επαρκώς το μίσθωμα της επιχείρησής του.

Τέλος, αθλητικοί σύλλογοι μπορεί να διαθέσουν μέρος των κερκίδων των σταδίων τους σε «VIP πελάτες» ή μέσω των καταστημάτων τους να προσφέρουν εμφανίσεις και συλλεκτικά δώρα του συλλόγου σε τιμές που εξασφαλίζουν υψηλή κερδοφορία.

Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις τα υπόλοιπα είδη που συναποτελούν το μίγμα προϊόντων και πωλήσεων είναι δευτερεύοντα σε σχέση με το πρωτεύον, ωστόσο, λόγω των υψηλών περιθωρίων κέρδους που προσφέρουν, βελτιώνουν σημαντικά την κερδοφορία της επιχείρησης.

Π.χ. δεν μπορεί να υπάρξει φούρνος που δεν προφέρει ψωμί, γαλακτοβιομηχανία που δεν παράγει λευκό γάλα ή αθλητικός σύλλογος που προσφέρει μόνο αναμνηστικά δώρα, ωστόσο, χωρίς το κατάλληλο μίγμα πωλήσεων / προϊόντων οι επιχειρήσεις αυτές δεν είναι καν βιώσιμες, πόσο μάλλον επαρκώς κερδοφόρες.

Εδώ θα πρέπει να τονίσουμε ότι το μίγμα πωλήσεων ή προϊόντων δεν συνιστά ουσιαστική ποικιλία για την επιχείρηση (για την οποία γίνεται λόγος σε προηγούμενο άρθρο), αλλά ουσιαστικά για μια διαφορετική πρόταση πώλησης του επιχειρησιακού δυναμικού της επιχείρησης.

Στην περίπτωση, π.χ. του αθλητικού συλλόγου, το περιουσιακό στοιχείο είναι η αξία και η δημοφιλία της ομάδας, η οποία πωλείται όχι μόνο με εισιτήρια γενικής εισόδου (χαμηλού περιθωρίου κέρδους), αλλά και με «VIP εισιτήρια», αναμνηστικά κ.λπ. Πρόκειται, δηλαδή, για την αποτελεσματικότερη εμπορική εκμετάλλευση του ιδίου προϊόντος ή πόρου.

Σχετικά Άρθρα

Θέλω να αναπτύξω την επιχείρηση μου!

Για τον Συγγραφέα

O Βασίλειος Φωτεινός αποφοίτησε το 2002 από το τμήμα Χρηματοοικονομικής και Τραπεζικής Διοικητικής του Πανεπιστήμιου Πειραιώς και το 2005 έλαβε μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης στη Διοίκηση Επιχειρήσεων (MBA) από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Η εργασιακή του εμπειρία επικεντρώνεται σε θέματα στρατηγικού σχεδιασμού και οργάνωσης επιχειρήσεων, ανάπτυξης επιχειρηματικών και επενδυτικών σχεδίων, καθώς και επιχειρησιακής ανάλυσης, ανασχεδιασμού και διαχείρισης διαδικασιών με τη χρήση ειδικού λογισμικού. Παράλληλα διαθέτει εμπειρία σε έργα που σχετίζονται με το Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου συγχρηματοδοτούμενων έργων ΕΣΠΑ.