Ένα σημαντικό κομμάτι της διαδικτυακής έρευνας είναι η δυνατότητα να αξιολογούνται κριτικά οι πληροφορίες. Αυτό περιλαμβάνει τη δυνατότητα να διαβάζει και να αξιολογεί κανείς το επίπεδο της ακρίβειας, της αξιοπιστίας και της προοπτικής.
Όταν πρόσφατα 770 μαθητές Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε δύο αμερικανικές πολιτείες αξιολογήθηκαν στο να μελετήσουν αυτούς τους τομείς, τα αποτελέσματα[1] σίγουρα τράβηξαν την προσοχή μας. Δυστυχώς, πάνω από το εβδομήντα τοις εκατό (70%) των απαντήσεων τους έδειξαν ότι:
Άλλες μελέτες υπογραμμίζουν παρόμοιες ελλείψεις σε μαθητές Λυκείου και φοιτητές σε αυτούς τους τομείς. Αντιλαμβανόμαστε, λοιπόν, ότι το πρόβλημα δεν είναι πιθανό να εξαλειφθεί χωρίς παρέμβαση κατά τη διάρκεια τακτικής και καθοδηγούμενης διδασκαλίας .
Τι μπορούμε να κάνουμε για να διδάξουμε ρητά τους εφήβους πώς να αξιολογούν την ποιότητα των πληροφοριών στο διαδίκτυο;
Κατ’ αρχάς, μπορούμε να συζητήσουμε με τους μαθητές μας για τις πολλαπλές διαστάσεις της κρίσιμης αξιολόγησης:
Συνάφεια: η αξία των πληροφοριών, σε σχέση με έναν συγκεκριμένο αναγνωστικό σκοπό ή τη ρητώς εκφρασμένη ανάγκη για αυτές τις πληροφορίες
Ακρίβεια: ο βαθμός στον οποίο οι πληροφορίες περιέχουν πραγματικά και ενημερωμένα στοιχεία που μπορούν να επαληθευθούν μετά από διασταύρωση με εναλλακτικές ή/και πρωτογενείς πηγές
Προοπτική: η κατεύθυνση ή η οπτική με την οποία ένας συγγραφέας διαμορφώνει πληροφορίες
Αξιοπιστία: το επίπεδο αξιοπιστίας των πληροφοριών, με βάση τις πληροφορίες για το συγγραφέα και τον εκδοτικό οίκο
Μετά τον ορισμό και τη συζήτηση για τις διαστάσεις, ενθαρρύνετε τους μαθητές να συγκρίνουν και να αντιπαραβάλλουν αυτούς τους όρους.
Θα πρέπει οι μαθητές να αντιληφθούν ότι η αξιολόγηση της συνάφειας και της ακρίβειας περιλαμβάνει εξέταση της ποιότητας του ίδιου του περιεχομένου.
Αντίθετα, οι κρίσεις για την προοπτική και την αξιοπιστία απαιτούν εξέταση των λεπτομερειών για το συγγραφέα και την ατζέντα του/της σε σχέση με τη συγκεκριμένη τοποθέτηση. Η κατανόηση αυτών των διαφορών παρέχουν ένα συγκεκριμένο τρόπο να θυμόμαστε ότι κάθε αξιολόγηση θα πρέπει να σχετίζεται με την κριτική εξέταση των συναφών ισχυρισμών του συγγραφέα και το επίπεδο πραγματογνωμοσύνης του για να διατυπώσει τους εν λόγω ισχυρισμούς.
Στη συνέχεια, είναι αναγκαίο να διαμορφώσουμε με σαφήνεια το πώς να αξιολογήσουν οι μαθητές κάθε διάσταση και να τους δώσουμε επαναλαμβανόμενες ευκαιρίες να εξασκηθούν και να εφαρμόσουν αυτές τις στρατηγικές σε πληροφορίες που συναντούν κατά τη διάρκεια της ερευνητικής διαδικασίας.
Τα μαθήματα επίδειξης μπορούν να επικεντρωθούν στο πώς οι μαθητές θα μπορούν να:
Εν συνεχεία μπορούμε να ταιριάξουμε στρατηγικές κατευθύνσεις με γραπτές οδηγίες για να καθοδηγηθούν οι μαθητές προς την αυτενέργεια. Κατά την ανάγνωση στο Διαδίκτυο, οι έφηβοι αναγνώστες συχνά στρεβλώνουν ή αγνοούν νέες ιδέες που έρχονται σε αντίθεση με τον τρόπο σκέψης τους, και επαναλαμβάνουν την αναγνωστική τους πορεία εντοπίζοντας μόνο λεπτομέρειες που επιβεβαιώνουν τον τρόπο σκέψης τους.
Οι οδηγίες μπορούν να ζητούν από τους μαθητές να ψάξουν συστηματικά για ενδείξεις που να υποστηρίζουν και να αντικρούουν βασικούς. Η διασταύρωση των στοιχείων μεταξύ πολλών πηγών μπορεί να βοηθήσει τους εφήβους:
Συμπερασματικά, γίνεται αντιληπτό ότι οι έφηβοι θα έπρεπε να έχουν πολλές ευκαιρίες να αναγνωρίσουν την αξία ενός υγιούς σκεπτικισμού απέναντι σε πληροφορίες που συναντούν σε online και offline περιβάλλοντα.
Το πρόγραμμα σπουδών μπορεί να αποτελέσει εφαλτήριο για την εισαγωγή των μαθητών σε πολλαπλές προοπτικές και νέους τρόπους σκέψης σχετικά με το περιεχόμενο. Οι έφηβοι αρέσκονται στο να εργάζονται σε μικρές ομάδες όταν καταπιάνονται με τα ζητήματα αυτά, και στη συνέχεια να ξανασυναντιούνται ανταλλάσσοντας στρατηγικές με όλη την τάξη.
Για το σκοπό αυτό, ακολουθεί μια λίστα από ερωτήματα, τα οποία ενδέχεται να ταιριάζουν στις ανάγκες των μαθητών μας, στην προσπάθειά τους να βελτιώσουν την ικανότητά τους να σκέφτονται κριτικά, όταν διεξάγουν διαδικτυακή έρευνα:
Εμείς θα αποφασίσουμε ποια είναι τα κριτήρια που θα βοηθήσουν τους μαθητές μας να αναπτύξουν κριτική σκέψη σχετικά με τις διαδικτυακές πληροφορίες…
-Alexander, J. & Tate, M. (1999). Web Wisdom. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Cooke, A. (1999).
-Neal-Schuman authoritative guide to evaluating information on the Internet. New York: Neal Schuman.
-https://www.library.georgetown.edu/tutorials/research-guides/evaluating-internet-content
-https://www.edutopia.org
[1] Coiro, J., Coscarelli, C., Maykel, C. & Forzani, E. (2015). Investigating Criteria That Seventh Graders Use to Evaluate the Quality of Online Information. Journal of Adolesent and Adult Literacy.