Είτε περνάς έναν χωρισμό, είτε θρηνείς για το κατοικίδιο σου ή αντιμετωπίζεις κάτι πιο σοβαρό όπως ένα σημαντικό πρόβλημα υγείας δικό σου ή συγγενή, το προσωπικό πρόβλημα σου θα επηρεάσει και την εργασία σου.
Όταν έχεις κάτι συνέχεια στο μυαλό σου, και ειδικά όταν αυτό σε αγχώνει, επηρεάζει τη διάθεσή σου, την προσοχή σου, την ενέργειά σου και την απόδοσή σου.
Οπότε πρέπει να το μοιραστείς με το αφεντικό σου;
Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που πρέπει να λάβεις υπόψη προτού μοιραστείς κάτι προσωπικό με τον μάνατζερ σου, όπως το κατά πόσο το θέμα επηρεάζει την απόδοσή σου, τι τύπος ανθρώπου είναι και το κατά πόσο μπορεί να σε βοηθήσει.
Δεν έχει θέση κάθε προσωπικό πρόβλημα στον εργασιακό χώρο, αλλά υπάρχουν φορές που το να είσαι ανοικτός μπορεί να βοηθήσει και εσένα και αυτόν.
Να λοιπόν τι πρέπει να λάβεις υπόψη προκειμένου να αποφασίσεις αν θα του το πεις ή όχι.
Ίσως για κάποιο χρονικό διάστημα χρειάζεσαι ελαφρύτερο φόρτο εργασίας ή μια αλλαγή στις προθεσμίες ή να δουλέψεις από το σπίτι για λίγες ημέρες.
Αξίζει να πεις στον προϊστάμενο ότι αντιμετωπίζεις προσωπικό πρόβλημα αν υπάρχει κάτι που χρειάζεσαι στη δουλειά. Όμως πρέπει να ξέρεις από πριν τι συγκεκριμένα θα ζητήσεις. Άρα πριν κάνεις την συζήτηση κάτσε και σκέψου τι ακριβώς είναι αυτό που θα σε βοηθήσει.
Από την άλλη, αν δεν υπάρχει τίποτα συγκεκριμένο που θα σε βοηθούσε ή αν δεν έχεις ξεκάθαρη εικόνα για το τι θα ήταν αυτό, συγκρατήσου. Δεν πρέπει να τον αντιμετωπίσεις σαν να είστε στενοί φίλοι που λέτε τα προβλήματά σας.
Καλύτερα να ανοιχτείς (με μέτρο) αν έχεις κάποιον ρεαλιστικό στόχο κατά νου.
Αφού αποφασίσεις τι είναι αυτό που χρειάζεσαι και θα σε βοηθήσει κάπως με το προσωπικό πρόβλημα που αντιμετωπίζεις, πρέπει να βρεις αν υπάρχει κάτι που μπορεί όντως να κάνει ο προϊστάμενος για να σε βοηθήσει.
Έχει την δύναμη να σου δώσει περισσότερη άδεια, να σε βγάλει από κάποιο πρότζεκτ, να αναθέσει μέρος της δουλειάς σου σε άλλον; Αν ναι, τότε προχώρα με το αίτημά σου.
Αλλά μην χάσεις μέρος από το πολιτικό σου κεφάλαιο ζητώντας κάτι που γνωρίζεις ότι δεν μπορεί να σου προσφέρει. Αν ο προϊστάμενος δεν έχει την ικανότητα να κάνει τις αλλαγές που θα σε διευκόλυναν, τότε δεν υπάρχει λόγος να του πεις τι σε απασχολεί, ούτε να φανεί ότι «ζητάς».
Ένας καλός προϊστάμενος θα ήθελε να γνωρίζει τι σε προβληματίζει εάν αυτό επηρεάζει την απόδοσή σου.
Αν δεν γνωρίζει τους λόγους για τη μειωμένη σου απόδοση, μπορεί να πιστέψει ότι χαζολογάς, ότι έχεις χάσει το ενδιαφέρον στην δουλειά ή ότι επίτηδες δεν τα πηγαίνεις καλά. Γνωρίζοντας ότι υπάρχει κάποιο προσωπικό πρόβλημα που σε απασχολεί, τον βοηθάς να προσαρμόσει τις προσδοκίες που έχει από εσένα για αυτή την περίοδο και να τροποποιήσει τον τρόπο που μανατζάρει την ομάδα συνολικά.
Οπότε αν το προσωπικό πρόβλημα επηρεάζει άμεσα ή έμμεσα αυτό που κάνεις σε καθημερινή βάση στη δουλειά, τότε είναι ώρα να μιλήσεις.
Ακόμα και το να πεις στον προϊστάμενο ότι γνωρίζεις ότι η δουλειά σου δεν είναι στο κορυφαίο επίπεδο που ήταν, είναι ευπρόσδεκτο. Δείχνει ότι διατηρείς ακόμα το ενδιαφέρον σου και ότι αναλαμβάνεις την ευθύνη. Κι αν έχεις και κάποιο πλάνο για να διορθώσεις την κατάσταση, ακόμα καλύτερα.
Αν όμως μπορείς να μην αφήσεις το προσωπικό πρόβλημα να επηρεάσει την απόδοσή σου, να τηρείς τις προθεσμίες και να κάνεις όσα χρειάζεται, τότε δεν υπάρχει λόγος να μιλήσεις στον προϊστάμενο. Καλύτερα να μιλήσεις σε κάποιον Coach μας ή φίλο σου.
Το να έχεις όρια στη δουλειά είναι σημαντικό, αλλά αν ο προϊστάμενός σου είναι συμπονετικός τύπος και έχει επιδείξει διακριτικότητα στο παρελθόν για κάποιο προσωπικό πρόβλημα άλλου εργαζόμενου, πιθανότατα είναι ΟΚ να μιλήσεις για αυτό που σε απασχολεί. Αν μάλιστα είστε κοντά, ίσως νιώθεις και άνετα να στηριχτείς για καθοδήγηση στις στιγμές που έχεις ανάγκη.
Αν ωστόσο η επαγγελματική σας σχέση δεν είναι και τόσο ξεκάθαρη, τότε σκέψου το ακόλουθο:
Πόσα γνωρίζεις για εκείνον και την ζωή του εκτός εργασίας; Αν έχεις κάποια γνώση, τότε πιθανόν να είναι αποδεκτό να προχωρήσεις και να μοιραστείς το προσωπικό πρόβλημα που σε απασχολεί.
Αν όμως ο ίδιος δεν έχει αποκαλύψει ποτέ κάτι που τον απασχολεί στην προσωπική του ζωή ή δεν δείχνει γενικά ενδιαφέρον για την ζωή των άλλων, τότε είναι ασφαλές να συμπεράνεις ότι δεν έχει νόημα να του μιλήσεις.
Κάτι άλλο που αξίζει να λάβεις υπόψη είναι το πόσο αξιόπιστος είναι, ειδικά αν θες το θέμα που σε απασχολεί να μην διαδοθεί παντού. Αν ο προϊστάμενος είναι γενικά διακριτικός άνθρωπος, τότε είναι άξιος εμπιστοσύνης.
Αλλά αν στο παρελθόν έχει μοιραστεί προσωπικές πληροφορίες άλλων εργαζομένων, τότε προκειμένου να μην μαθευτεί η υπόθεσή σου σε όλη την εταιρία, καλύτερα να μην μιλήσεις σε κανέναν εντός δουλειάς.
Οπότε, έστω ότι βάσει των παραπάνω αποφάσισες να μιλήσεις στον προϊστάμενο. Σε πόση λεπτομέρεια πρέπει να μπεις;
Γενικά, θέλεις να του δώσεις να καταλάβει ότι αντιμετωπίζεις κάποιο προσωπικό πρόβλημα και ότι θα χρειαστείς κάποια διευκόλυνση. Το τι ακόμα θα πεις εξαρτάται από το πόσο άνετα νιώθεις και το τι είδους επαγγελματική σχέση έχετε.
Ας πάρουμε ένα παράδειγμα που έχει να κάνει με την υγεία, μια χρόνια ασθένεια ή κάτι που χρειάζεται αρκετό χρόνο για να λυθεί. Μπορείς να αναφέρεις ότι υποβάλλεσαι σε θεραπεία και να σημειώσεις ότι μπορεί να έχεις λιγότερη ενέργεια από το κανονικό (ή τι άλλη επίδραση θα υπάρχει στη δουλειά σου). Και να ζητήσεις κάποια ευελιξία για τα ραντεβού με τους γιατρούς ή έξτρα προθεσμίες για τα πρότζεκτ σου.
Αλλά δεν είναι απαραίτητο να δώσεις κάθε λεπτομέρεια για την υγεία σου και τις θεραπείες εφόσον δεν είναι σχετικές με την εργασιακή σου απόδοση.
Θες να σε βοηθήσουμε με τις εργασιακές δυναμικές; Δες εδώ
Ή ας πάρουμε ένα διαφορετικό παράδειγμα: «Είμαι σε φάση διαζυγίου, οπότε είμαι λίγο αποσπασμένο σήμερα. Αλλά το διαχειρίζομαι και θα έχω το πρότζεκτ έτοιμο στο τέλος της εβδομάδας». Να είσαι ειλικρινής, αλλά εστίασε λιγότερο στο συγκεκριμένο του θέματος και περισσότερο στο πως επηρεάζει την εργασία και το τμήμα σου.
Ο προϊστάμενος δεν ενδιαφέρεται να μάθει (ούτε θα έπρεπε να ενδιαφέρεται να μάθει) όλες τις λεπτομέρειες του χωρισμού αλλά το τι σημαίνει αυτό για την δουλειά σου.
Το να μιλήσεις στον προϊστάμενο για το προσωπικό πρόβλημα που αντιμετωπίζεις μπορεί να σε κάνει να νιώσεις καλύτερα. Ωστόσο δεν πρέπει αυτό να είναι ο μόνος οδηγός. Αν οι συνθήκες δεν είναι οι κατάλληλες μπορεί να γυρίσει μπούμερανγκ. Είναι σημαντικό λοιπόν να έχεις υπόψη τη γενική εικόνα και τις μακροχρόνιες συνέπειες.
Πρέπει οπωσδήποτε να βεβαιωθείς ότι μιλώντας του για το προσωπικό πρόβλημα θα βοηθήσεις και τους δύο στην δουλειά σας και δεν θα κρατηθεί εναντίον σου μακροχρόνια δημιουργώντας προβλήματα στην καριέρα σου.
Πώς να Απλοποιήσεις την Εργασιακή Ζωή σου
Θες να Εντυπωσιάσεις στη Δουλειά σου; Τρόποι για να το πετύχεις
Διαφωνείς με το Αφεντικό σου: Πώς να το κάνεις χωρίς να χάσεις τη δουλειά σου
Αν δεν Πήρες Προαγωγή, να τι Πρέπει να Κάνεις στη Συνέχεια
Πώς να φέρεσαι με Επαγγελματισμό στην Εργασία σου
Πως να πιάσεις κουβέντα με κάποιον: 6 Συμβουλές