Μήπως παρα-είσαι Ευγενικός στον εργασιακό σου χώρο;

 
 

By Γιώργος Παλαιός | Επαγγελματική Εξέλιξη

Μερικές φορές προκειμένου να αποφύγουμε τις συγκρούσεις και τις εντάσεις στον εργασιακό μας χώρο, καταλήγουμε στο άλλο άκρο: Είμαστε ευγενικοί, λέμε ναι σε όλα, συμφωνούμε με όλους.

Και ενώ το κάνουμε αυτό με σκοπό να κάνουμε φίλους και συμμάχους ώστε να εξελιχθεί η καριέρα μας, τελικά καταλήγουμε να βάζουμε μόνοι μας εμπόδια.

Όχι, δεν ισχυρίζομαι ότι δεν πρέπει να είσαι ευγενικός. Αλλά ότι δεν πρέπει να γίνεσαι και χαλί να σε πατήσουν οι άλλοι.

Για παράδειγμα, παραθέτουμε εδώ ένα απόσπασμα από email που έστειλε κάποιος πελάτης μας σε συνάδελφό του, προσπαθώντας να είναι ευγενικός:

Θέλω απλά να αναφέρω, ότι το draft που έστειλες ήταν εξαιρετικό σε κάθε επίπεδο και δεν θα υπήρχε τίποτα για να βελτιωθεί! Το μόνο μικρό πραγματάκι που σκέφτηκα ότι ίσως θέλεις να σκεφτείς είναι να αλλάξεις λίγο την εισαγωγή, για να εστιάσεις περισσότερο στους συνεργάτες μας και ίσως να προσθέσεις ένα μικρό κομμάτι για το Χ θέμα. Αλλά δεν υπάρχει πρόβλημα, και χωρίς αυτά είναι εξαιρετικό, όπως συνήθως όλες οι δουλειές σου. Αν μάλιστα θες, είμαι στη διάθεσή σου για να τα συμπληρώσω εγώ για σένα.

Και ενώ αυτό το απόσπασμα είναι πολύ ευχάριστο για να το λάβει κάποιος, στην πράξη δεν τον βοηθάει καθόλου. Να γιατί:

1. Δείχνεις ψεύτικος

Μπορεί απλά να θες να αποφύγεις να προσβάλλεις τους άλλους, αλλά αν πάντα απαντάς με γενικότητες ή υπερβολικές ευγένειες, οι συνάδελφοι θα αρχίσουν να αναρωτιούνται αν εννοείς όσα λες.

Αν παινεύεις τη δουλειά τους μπροστά τους, και το κάνεις αυτό για όλους, τότε σταδιακά θα γίνουν δύσπιστοι απέναντί σου, θεωρώντας πως είσαι υποκριτής.

Προκειμένου να δείχνεις φιλικότητα αλλά να μην δείχνεις και ψεύτικος, μπορείς να είσαι ευθύς χωρίς να είσαι απότομος ή κυνικός. Σκέψου τρόπους να είσαι πιο συγκεκριμένος σε όσα λες, αντί να είσαι μόνιμα και γενικά όλο κομπλιμέντα.

2. Δεν συνεισφέρεις ποτέ πραγματικές προτάσεις

Το να παινεύεις μόνο τους άλλους δεν είναι αρκετό. Χρειάζεται να νιώθεις άνετα να αναφέρεις και θέματα που χρειάζονται βελτίωση.

Οι περισσότεροι άνθρωποι θέλουν να κάνουν καλά τη δουλειά τους και να εξελιχθούν σε αυτήν, και αν ο στόχος σου είναι μόνο να σε συμπαθούν, μπορεί να έρθει και με το κόστος να προσπαθείς να ωραιοποιείς τις καταστάσεις. Με άλλα λόγια, οι συνάδελφοι που ζητούν την άποψή σου, όχι μόνο δεν έχουν να περιμένουν κάτι βοηθητικό από εσένα, αλλά θα αρχίσουν να υποψιάζονται ότι κάτι τους κρύβεις (όπως αναφέραμε και παραπάνω).

Ναι, το να δώσεις ειλικρινές feedback σε κάποιον, μπορεί να είναι δύσκολο, ειδικά αν ο άλλος είναι ισότιμός σου. Αλλά αν ποτέ δεν κάνεις υποδείξεις ή προτάσεις, οι άλλοι θα το πάρουν ως σημάδι ότι δεν ενδιαφέρεσαι να βοηθήσεις. Ή ακόμα χειρότερα θα σκεφτούν ότι δεν γνωρίζεις αρκετά για να εκφράσεις τρόπους βελτίωσης, οπότε για αυτό το έχεις ρίξει μόνο στην ενθάρρυνση.

Όταν κάνεις προτάσεις, μην μπεις στον πειρασμό να βάλεις πολλές αιτιολογήσεις (πχ «Είναι πολύ ωραίο αυτό που έκανες, αλλά ίσως, θα μπορούσες ενδεχομένως, εάν θες, να σκεφτείς αν…»). Θύμιζε στον εαυτό σου ότι η ευθεία, ειλικρινής επικοινωνία θα αντιμετωπιστεί από τους άλλους ως βοηθητική.

Μήπως παρα-είσαι Ευγενικός στον εργασιακό σου χώρο;

3. Καταλήγεις να καταπατούν όλοι τα όρια σου

Αν παρά-είσαι ευγενικός είναι σα να προσκαλείς τους συναδέλφους να καταπατήσουν τα όριά σου, χωρίς ίσως και αυτοί να συνειδητοποιήσουν ότι σε εκμεταλλεύονται.

Φαντάσου, για παράδειγμα, ότι ένας βασικός συνεργάτης σου, θέλει να φύγει νωρίτερα ενώ υπάρχει κάποιο κομμάτι του project που ακόμα εκκρεμεί να ολοκληρωθεί. Οπότε σε ρωτάει με ευγένεια αν σκοπεύεις να φύγεις ή θα μείνεις κάμποσο ακόμη να τα ολοκληρώσεις όλα και εσύ, χωρίς δισταγμό, απαντάς: «Φυσικά! Κανένα πρόβλημα».

Όπως είναι φυσικό, θα θεωρήσει ότι όντως δεν υπάρχει «κανένα πρόβλημα». Αλλά αν το κάνεις αυτό συχνά, θα καταλήξεις να είσαι το «θύμα» του γραφείου, χωρίς καν οι συνάδελφοί σου να νιώθουν άσχημα όταν σε εκμεταλλεύονται, γιατί εσύ ο ίδιος τους κάνεις να μη νιώθουν έτσι, με τις υπερβολικά ευγενικές απαντήσεις σου.

Είναι βέβαιο ότι είσαι ένας πολύ ευγενικός άνθρωπος, οπότε μη νιώθεις ότι πρέπει να υποχωρείς συνέχεια για να το καταλάβουν οι άλλοι. Στην πραγματικότητα, όταν αρνείσαι σε τέτοιου είδους αιτήματα, θα τους βοηθήσεις όλους. Ο συνεργάτης σου θα μάθει να διαχειρίζεται τον χρόνο του καλύτερα, χωρίς να έχει εσένα για σωσίβιο, ενώ εσύ θα μάθεις να βάζεις τα όριά σου με ευγένεια.

Έχοντας λοιπόν όλα αυτά κατά νου, ας επανέλθουμε στο email που αναφέραμε στην εισαγωγή, να δούμε πως θα μπορούσε να γίνει καλύτερο:

Μου άρεσε πολύ ο τόνος γραφής όπως και ο τρόπος με τον οποίο έχεις κατηγοριοποιήσει τα δεδομένα στο draft! Δύο θέματα που σκέφτομαι ότι θα το έκαναν ακόμα πιο δυνατό θα ήταν να εστιάσουμε την εισαγωγή περισσότερο στους συνεργάτες μας και να προσθέσουμε ένα κομμάτι για το Χ θέμα. Θα έχω λίγο ελεύθερο χρόνο αργότερα μέσα στην ημέρα, αν θες να το συζητήσουμε περαιτέρω.

Αυτή η εκδοχή είναι μικρότερη, πιο άμεση, βοηθητική και αυθεντική. Το ακριβώς αντίθετο δηλαδή από το αρχικό email. Και φυσικά είναι ακόμη ευγενική.

Οπότε κάνε κι εσύ μια προσπάθεια να ξανασκεφτείς τον τρόπο με τον οποίο βλέπεις τον εαυτό σου. Είσαι εκεί για να κάνεις την δουλειά σου και να την κάνεις καλά.

Δεν είσαι εκεί για να περπατάς στις «μύτες» ή να τους κάνεις όλους να νιώθουν συνέχεια τέλεια. Με το να κρατάς μέσα σου την εποικοδομητική κριτική ή να παριστάνεις τον «yesman» μόνο και μόνο για να είσαι αρεστός σε όλους, καταλήγεις να μην βοηθάς ούτε τους άλλους, ούτε τον εαυτό σου.

Σχετικά Άρθρα

Για τον Συγγραφέα

Ο Γιώργος Παλαιός, οικονομολόγος και κάτοχος MBA από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, έχει μακρά προϋπηρεσία σε μία από τις μεγαλύτερες Τράπεζες στην Ελλάδα. Πιστεύει πολύ στον ανθρώπινο παράγοντα και θεωρεί ότι το μεγαλύτερο asset κάθε επιχείρησης είναι οι άνθρωποί της και ο τρόπος που αυτοί εμπλέκονται και συνεργάζονται.

Με ισχυρό Business προφίλ και μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία στα Πληροφοριακά Συστήματα Διοίκησης, έχει εργαστεί για την ανάπτυξη της πλατφόρμας internet banking μεγάλης ελληνικής τράπεζας, τόσο από εμπορική όσο και από τεχνική πλευρά. Έχει διατελέσει IT Consultant σε εταιρία συμβούλων πληροφορικής και είναι πιστοποιημένος ISO Internal Auditor.

Γνωστός στο χώρο από την αρθρογραφία του σε μεγάλα περιοδικά πληροφορικής και management, ο Γιώργος συνδυάζει πάντα την αγάπη του για τις νέες τεχνολογίες, το management και τη στρατηγική. Στόχος του μέσα από το The Purpose είναι να προσφέρει απλόχερα τις γνώσεις που απέκτησε όλα αυτά τα χρόνια. Με όρεξη, υπομονή και διαρκή αναζήτηση νέων μεθόδων προσωπικής και επαγγελματικής εξέλιξης, είναι πάντα έτοιμος να μοιραστεί τις σκέψεις του με ανθρώπους που είναι έτοιμοι να κάνουν το επόμενο βήμα.