Οι 4 Παράμετροι για μια εκπληκτική Πρώτη Εντύπωση

By Γιώργος Παλαιός | Επαγγελματική Εξέλιξη

Η πρώτη εντύπωση είναι απολύτως σημαντική τόσο στην επαγγελματική μας, όσο και στην προσωπική μας ζωή.

Είναι αλήθεια ότι βγάζουμε ασυναίσθητα συμπεράσματα για τους άλλους βασισμένοι στην στιγμή και την διαίσθησή μας. Αυτός ο μηχανισμός είναι μέρος του DNA μας και μπορεί να ανιχνευθεί πίσω στις εποχές όπου οι προϊστορικοί απόγονοι μας ήταν σε συνεχή ετοιμότητα κάθε φορά που έβλεπαν κάποιον άγνωστο. Χρειαζόταν να γνωρίζουν άμεσα αν αυτός αποτελούσε απειλή ή όχι για τους ίδιους.

Το να βγάζουμε λοιπόν συμπεράσματα για τους άλλους με πολύ λίγες πληροφορίες είναι μια ασυνείδητη πράξη, την οποία κάνουμε με κάθε έναν που συναντούμε. Και δεν χρειάζεται να το πούμε, ότι και οι άλλοι όταν  μας πρωτο-συναντούν, μας κρίνουν και διαμορφώνουν την εντύπωση τους για εμάς μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα. Είναι λοιπόν στο προσωπικό μας συμφέρον να φροντίζουμε να δημιουργούμε την καλύτερη δυνατή πρώτη εντύπωση όταν γνωρίζουμε νέους ανθρώπους.

Και τα πράγματα είναι πολύ πιο εύκολα από ότι μπορεί να νομίζουμε. Γιατί αν το σκεφτούμε καλά όλα καταλήγουν σε τέσσερις βασικές παραμέτρους.

Παράμετρος #1: Αρεστότητα

Η αρεστότητα περιγράφει τα συναισθήματα που νιώθουν οι άλλοι άνθρωποι για εμάς, την ζεστασιά και την φιλικότητά μας. Είμαστε προσεγγίσιμοι; Ανοιγόμαστε; Τους κάνουμε να νιώθουν άνετα με την παρουσία μας;

Συνήθως νιώθουμε πιο άνετα με ανθρώπους που είναι επικοινωνιακοί και εκφραστικοί. Αυτοί κάνουν καλή οπτική επαφή, χρησιμοποιούν ανοικτές και εκφραστικές χειρονομίες και, το κυριότερο, κάνουν ωραίες συζητήσεις. Για αυτό το λόγο, τείνουμε να ανοιγόμαστε σε αυτούς πιο γρήγορα και να τους συμπαθούμε. Αντίθετα, όσοι είναι ντροπαλοί και διστακτικοί, αποφεύγουν τα μάτια μας, περνούν την εικόνα ότι έχουν κάτι να κρύψουν και είναι λιγότερο αρεστοί.

Κι αν είσαι κάπως εσωστρεφής τι κάνεις; Όταν έρχεται η ώρα της πρώτης επαφής ίσως χρειαστεί να πιεστείς λίγο για να δείξεις πιο κοινωνικός και να αυξήσεις την αρεστότητά του. Και αν μετά χρειάζεται να «επαναφορτίσεις» τις μπαταρίες σου μένοντας στην ησυχία σου, είναι απολύτως αποδεκτό κι αυτό.

Παράμετρος #2: Πειστικότητα

Η πειστικότητα είναι ακριβώς αυτό που λέει η λέξη, η ικανότητα που έχεις να σε εμπιστεύονται και να σε πιστεύουν οι άλλοι. Και αυτό έχει να κάνει με τον τρόπο που μιλάμε. Αν εκφέρουμε τις λέξεις αμήχανα, διακεκομμένα ή τις «τραβάμε» δεν δείχνουμε αυτοπεποίθηση και είναι πιο δύσκολο να μας πιστέψουν οι άλλοι.

Ωστόσο δεν χρειάζεται να πάμε στο άλλο άκρο και να το παίζουμε «αυθεντίες», πάντα μπορούμε να πούμε ότι κάτι δεν το γνωρίζουμε. Διαφορετικά και προσπαθώντας να τους πείσουμε όλους, θα δείχνουμε πιο ψυχροί κάτι που θα είναι εις βάρος της αρεστότητάς μας.

Παράμετρος #3: Δύναμη – Επιρροή

Και ως δύναμη δεν εννοούμε τη μυϊκή. Οι δυνατοί άνθρωποι έχουν δύναμη και επιρροή, είναι φυσικό αυτό. Αναγνωρίζουμε την εξουσία και ασυνείδητα νιώθουμε την ανάγκη να ικανοποιήσουμε όσους την έχουν, προκειμένου να βρεθούμε σε πλεονεκτική θέση.

Ωστόσο ως δύναμη δεν ορίζουμε μόνο αυτή που έχει να κάνει με τη θέση, αλλά και την ατομική. Τι εννοούμε με αυτό: Η δύναμη που προκύπτει από τη θέση έχει να κάνει με την επίσημη εξουσία μας πχ status, χρήματα, αυτονομία, ορατότητα κλπ. Η ατομική δύναμη έχει να κάνει με πιο προσωπικά χαρακτηριστικά και τρόπους συμπεριφοράς, όπως γοητεία, αφοσίωση, δυναμικότητα, ηγεσία κλπ.Οι 4 Παράμετροι για μια εκπληκτική Πρώτη Εντύπωση

Παράμετρος #4: Εμφάνιση

Αυτό σίγουρα το περίμενες να είναι στη λίστα. Οι πρώτες εντυπώσεις σχηματίζονται σε ελάχιστα δευτερόλεπτα, που σημαίνει ότι τις περισσότερες φορές προτού καν προλάβουμε να ανοίξουμε το στόμα μας, οι άλλοι έχουν δημιουργήσει ήδη μία εντύπωση για εμάς. Μεγάλο ποσοστό του σώματός μας είναι καλυμμένο από ρούχα, οπότε η εμφάνισή μας, το στυλ και ο τρόπος που έχουμε ντυθεί σίγουρα λένε πολλά για εμάς.

Επιπλέον και σε αυτή την παράμετρο μετράει η γλώσσα σώματος, γιατί και αυτή συμβάλλει στην γενικότερη εικόνα που αποπνέουμε. Έτσι είναι απαραίτητο να περπατάμε με αυτοπεποίθηση, με τους ώμους προς τα πίσω και το κεφάλι ψηλά. Και φυσικά χρειάζεται και καλή οπτική επαφή με ένα φυσικό χαμόγελο.

Κάτι που είναι καλό να σημειώσουμε είναι πως το θέμα με την εμφάνιση λειτουργεί και αντίστροφα. Όχι μόνο θεωρούμε ελκυστικούς όσους έχουν ωραία εμφάνιση, αλλά θεωρούμε ότι έχουν και ωραία εμφάνιση, όσους βρίσκουμε ήδη ότι είναι ελκυστικοί.

Υπάρχουν λοιπόν πολλοί παράγοντες που επηρεάζουν την πρώτη εντύπωση που δίνουμε. Αν όμως εξετάσουμε κάθε παράμετρο χωριστά έχουμε καθαρότερη εικόνα για το που πρέπει να εστιάσουμε και τι μπορούμε να κάνουμε για να βελτιωθούμε. Με αυτό τον τρόπο θα βελτιώσουμε κατά πολύ την πρώτη εντύπωση που κάνουμε όταν γνωρίζουμε νέους ανθρώπους.

Αν θες να μάθεις περισσότερα για τις πρώτες (και δεύτερες εντυπώσεις) και πώς να τις επηρεάζεις, δες περισσότερα για το σεμινάριο μας στην Αποτελεσματική Επικοινωνία.

Σχετικά Άρθρα

Για τον Συγγραφέα

Ο Γιώργος Παλαιός, οικονομολόγος και κάτοχος MBA από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, έχει μακρά προϋπηρεσία σε μία από τις μεγαλύτερες Τράπεζες στην Ελλάδα. Πιστεύει πολύ στον ανθρώπινο παράγοντα και θεωρεί ότι το μεγαλύτερο asset κάθε επιχείρησης είναι οι άνθρωποί της και ο τρόπος που αυτοί εμπλέκονται και συνεργάζονται. Με ισχυρό Business προφίλ και μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία στα Πληροφοριακά Συστήματα Διοίκησης, έχει εργαστεί για την ανάπτυξη της πλατφόρμας internet banking μεγάλης ελληνικής τράπεζας, τόσο από εμπορική όσο και από τεχνική πλευρά. Έχει διατελέσει IT Consultant σε εταιρία συμβούλων πληροφορικής και είναι πιστοποιημένος ISO Internal Auditor. Γνωστός στο χώρο από την αρθρογραφία του σε μεγάλα περιοδικά πληροφορικής και management, ο Γιώργος συνδυάζει πάντα την αγάπη του για τις νέες τεχνολογίες, το management και τη στρατηγική. Στόχος του μέσα από το The Purpose είναι να προσφέρει απλόχερα τις γνώσεις που απέκτησε όλα αυτά τα χρόνια. Με όρεξη, υπομονή και διαρκή αναζήτηση νέων μεθόδων προσωπικής και επαγγελματικής εξέλιξης, είναι πάντα έτοιμος να μοιραστεί τις σκέψεις του με ανθρώπους που είναι έτοιμοι να κάνουν το επόμενο βήμα.