Υπάρχουν κάποιες συμπεριφορές στις οποίες είναι εύκολο να υποπέσεις όταν είσαι νευρικός και οι οποίες κάνουν τους συνομιλητές σου να αμφιβάλλουν για την αξιοπιστία σου.
Κάθε ομιλητής χρειάζεται να είναι αξιόπιστος. Αν την ώρα που μιλάς, οι συνομιλητές σου προσπαθούν να καταλήξουν αν πρέπει να σε πάρουν σοβαρά ή όχι, τότε μπορείς να αποχαιρετήσεις την πιθανότητα να τους πείσεις.
Μερικές φορές η αξιοπιστία σου έχει να κάνει με τη συμπεριφορά σου, όσο και με το μήνυμα που θες να μεταδώσεις. Ιδού λοιπόν κάποια πράγματα που πρέπει να αποφεύγεις, αν θες να είσαι αξιόπιστος.
Συχνά μας λένε ότι πρέπει να χαμογελάμε όταν μιλάμε στους συναδέλφους και είναι σωστό αυτό. Μόνο που πολλοί το παρακάνουν. Αντί λοιπόν να χαμογελάς μόνιμα, χαμογέλα αυθόρμητα, σαν μια φυσική αντίδραση σε κάποιο σημείο της ομιλίας σου ή σε κάποιο σχόλιο του συνομιλητή σου.
Δεν πρέπει να έχεις ένα μόνιμο χαμόγελο κολλημένο στο πρόσωπό σου συνέχεια, που σε κάνει να δείχνεις ψεύτικος και μειώνει την αξιοπιστία σου.
Κάθε επαγγελματίας σε meeting χρειάζεται να δείχνει άνετος με το θέμα που πραγματεύεται. Όμως το να μιλάς γρήγορα και το να κάνεις νευρικές κινήσεις και χειρονομίες προδίδει το άγχος που νιώθεις, παρά τον ενθουσιασμό σου.
Μπορεί να επιθυμείς να τονώσεις λίγο τα πράγματα προκείμενου να σε παρακολουθήσουν οι άλλοι και να μη χαζεύουν, αλλά δεν πρέπει να το παρακάνεις. Βγάζοντας πολύ ενέργεια, δείχνεις ανασφάλεια και φυσικά χαμηλή αξιοπιστία.
Όποτε «κλείνεις» το μάτι σε κάποιον, πρακτικά του στέλνεις ένα μήνυμα του τύπου: «το ‘πιασες;». Προσκαλείς δηλαδή τον άλλον να ψάξει να βρει κάποιου είδους μεταφορικό μήνυμα. Και αυτό δημιουργεί ασάφεια που λογικά δεν θες να υπάρχει.
Ίσως νομίζεις ότι το να «κλείσεις» το μάτι μια ή δυο φορές σε σημεία κλειδιά σε κάνει να φαίνεσαι έξυπνος ή ότι ιντριγκάρεις τους συνομιλητές σου, αλλά στο επαγγελματικό περιβάλλον σου κοστίζει σε αξιοπιστία, καθώς κάνει τα όσα λες λιγότερο ξεκάθαρα.
Αυτό έχει μεγαλύτερη εφαρμογή στις παρουσιάσεις. Σίγουρα δεν πρέπει να βηματίζεις συνεχώς πάνω –κάτω. Αν κινείσαι καθώς μιλάς θα αποσπάς το κοινό σου. Οι συμμετέχοντες θα αρχίσουν να δίνουν μεγαλύτερη προσοχή στο τι κάνεις παρά σε όσα λες.
Κάτι που μαθαίνουν όσοι συμμετέχουν σε θεατρικές ομάδες είναι πως είναι καλό, όσο γίνεται, να αποφεύγουν να μιλούν και να περπατούν ταυτόχρονα, εκτός αν θέλουν να δώσουν έμφαση σε κάποια συγκεκριμένη ατάκα. Ως ομιλητής λοιπόν, δεν χρειάζεται να στέκεσαι ακίνητος, αλλά και το να κινείσαι συνέχεια, δίνει συνεχή έμφαση, σε σημείο που το κοινό σου θα χάνει τα σημεία κλειδιά.
Θες να αυξήσεις την αξιοπιστία σου στη δουλειά σου; Δες εδώ
Το γνωρίζεις ότι δεν πρέπει να κινείσαι νευρικά, αλλά μερικές φορές είναι δύσκολο να αποφύγεις να κάνεις μικρές ασυναίσθητες κινήσεις καθώς μιλάς.
Παίζεις με τα μαλλιά σου, τα κοσμήματά σου, τα ρούχα σου και νιώθεις πιο άνετα, αλλά στους άλλους δείχνεις νευρικός. Θα καταλάβουν ότι άλλο δείχνεις και άλλο λες και θα νιώσουν τη νευρικότητα που νιώθεις.
Ενώ το να βγάζεις πολλή ενέργεια μπορεί να σκοτώσει την αξιοπιστία σου, το να μην είσαι αρκετά ενεργητικός μπορεί να κάνει εξίσου κακό.
Το αντίθετα άκρο, του να είσαι πολύ ήρεμος και στωικός δηλαδή, σε κάνει να δείχνεις πολύ «ρομποτικός» ή αδιάφορος. Μπορεί να νομίζεις ότι πρέπει να δείχνεις σοβαρός, αλλά αν το παρακάνεις τότε όχι μόνο δεν θα σε παρακολουθούν, αλλά θα θεωρούν και ότι δεν είσαι «εκεί».
Όταν συνομιλείς με τους άλλους, η τονικότητά σου και ο ρυθμός ομιλίας σου πρέπει να είναι σταθερά καθώς μιλάς, χωρίς ξαφνικές αλλαγές και επιταχύνσεις.
Οι απότομες αυξομειώσεις μαρτυρούν νευρικότητα και άγχος, με αποτέλεσμα από τη μια να χάνεις σε αξιοπιστία και από την άλλοι οι ακροατές σου να μην μπορούν να σε παρακολουθήσουν εύκολα.
Δοκίμασε να μιλάς μεν ζωηρά, αλλά αργά και σταθερά. Αυτό θα σε κάνει να δείχνεις πιο σίγουρος και αξιόπιστος ομιλητής.
Η αξιοπιστία σου ως ομιλητής δεν κρίνεται μόνο από το τι λες, αλλά και από το πώς το λες. Όταν έχεις άγχος, είναι εύκολο να υποπέσεις σε όλες τις παραπάνω κακές συνήθειες, αν όμως τις καταπολεμήσεις συνειδητά θα γίνεις κάποιος που οι άλλοι θα καταλαβαίνουν ότι πρέπει να ακούσουν.
Πώς να Απλοποιήσεις την Εργασιακή Ζωή σου
Δεν έχεις Εργασιακή Εμπειρία: 10 Συμβουλές που θα σε βοηθήσουν
Είσαι Θυμωμένος με τον Εαυτό σου; 7 πράγματα που μπορείς να κάνεις
Κάνε Ανάλυση Ανταγωνισμού (SWOT) για να Εξελίξεις την Επιχείρησή σου
Πώς να φέρεσαι με Επαγγελματισμό στην Εργασία σου
Αντιπαθητικοί Συνάδελφοι: 6 Συμβουλές που θα σε Βοηθήσουν να Δουλέψεις μαζί τους