Άλλο το να έχεις πολύ δουλειά και άλλο να είσαι το μόνιμο θύμα για «χώσιμο».
Όσοι έχουμε δουλέψει σε εταιρικό περιβάλλον και ιδιαίτερα σε μεγάλες εταιρίες με διεθνή παρουσία, ξέρουμε ότι υπάρχει πολύ πίεση από και προς όλες τις πλευρές. Πίεση σε καθημερινά θέματα και πίεση σε συναντήσεις. Όλοι προσπαθούν να βγάλουν όσο το δυνατόν περισσότερη δουλειά και κάποιες φορές το κάνουν φορτώνοντας την σε άλλους.
Ίσως έχεις βρεθεί σε εκείνη την θέση όπου, εκεί που κάθεσαι αμέριμνος, ακούγεται το όνομα σου και ξαφνικά σε πιάνει πανικός γιατί ξέρεις ότι αυτό σημαίνει έξτρα δουλειά για εσένα. Ακόμα χειρότερα, σου έχει συμβεί τόσες φορές που ο πανικός σου χτυπάει την πόρτα πριν καν ακούσεις το όνομα σου!
Το παιχνίδι μέσα σε ένα τέτοιο περιβάλλον είναι ιδιαίτερα δύσκολο και πολλές φορές δεν είναι καν υπέρ σου. Ειδικά αν βρίσκεσαι αρκετά χαμηλά στην κλίμακα, οπότε δεν έχεις και πολλούς τρόπους να ξεφύγεις από το ξαφνικό «χώσιμο».
Ας δούμε μία τέτοια κατάσταση και πως μπορείς να την διαχειριστείς ή ακόμα και να την αποφύγεις εντελώς.
Ένα από τα κυριότερα λάθη που κάνουμε όταν μας φορτώνουν αναπάντεχη δουλειά, είναι το γεγονός ότι χάνουμε την ψυχραιμία μας. Ο πανικός, ο θυμός και η ένταση είναι κακός σύμβουλος, ειδικά σε περιβάλλον γραφείου. Αν χάνεις τον έλεγχο πριν καν μπεις στην συνάντηση, φαντάσου τι θα γίνει μέσα. Έχω δει πολλές φορές κόσμο να τα χάνει και να εκρήγνυται ξαφνικά, κατηγορώντας τους πάντες ή αρνούμενος την ανάθεση γιατί «Ήξερε ότι θα διαλέξουν πάλι αυτόν».
Πριν χάσεις τον έλεγχο, είναι καλό να σκεφτείς. Δεν είναι η πρώτη φορά που θα μπεις σε μία συνάντηση, οπότε μπορείς να προβλέψεις τι θα συμβεί. Αν υποψιάζεσαι ότι το επικείμενο «χώσιμο» έρχεται προς το μέρος σου, φρόντισε να αναφέρεις (έστω και τυχαία) πόση δουλεία έχεις ήδη να κάνεις σε κάποιο άλλο έργο. Επισημαίνοντας το πόση δουλειά έχεις, θα δυσκολέψει αυτούς που σκέφτονται να στο αναθέσουν.
Ας υποθέσουμε ότι προσπαθούν να σου αναθέσουν κάποια έξτρα δουλειά και εσύ προσπαθείς να την ξεφορτωθείς. Τις περισσότερες φορές, αυτό που κάνουμε σε τέτοιες καταστάσεις είναι να φωνάζουμε ή να διαμαρτυρόμαστε για το πόση δουλειά έχουμε και ότι δεν είναι δυνατόν να αναλάβουμε και κάτι ακόμα. Ταυτόχρονα, ξέρουμε ότι άσχετα με το πόσο διαμαρτυρόμαστε, θα μας αναθέσουν την δουλειά.
Αντί να φωνάζουμε λοιπόν, είναι καλύτερο να χαλαρώσουμε και να εφαρμόσουμε ενεργητική ακρόαση. Έτσι, ακούμε προσεκτικά τι μας λένε και ξεκαθαρίζουμε τι μας έχουν ζητήσει. Ίσως να μην είναι απαραίτητο ή τόσο δύσκολο όσο φαίνεται ή να έχεις ήδη κάνει ένα κομμάτι της δουλειάς. Σε κάθε περίπτωση, αν διαπιστώσεις ότι έχεις λιγότερη δουλειά από ότι νόμιζες, μην το αναφέρεις, εκτός κι αν θες άλλη τόση να έρθει προς το μέρος σου. Πες απλά, «Τι να κάνω, θα σας βοηθήσω και σε αυτό».
Η φωνή σου θα παίξει πολύ μεγάλο ρόλο. Συνήθως, όταν προσπαθούν να σου φορτώσουν δουλειά, το κάνουν με τέτοιο τρόπο που φαίνεται ότι υπάρχει ένταση, πανικός και έλλειψη χρόνου. Πρέπει να το κάνεις ΤΩΡΑ! Ο πελάτης δεν μπορεί να περιμένει! Το ζήτησε η διοίκηση εχθές!
Όλα αυτά έχουν ως σκοπό να σε αποπροσανατολίσουν και να σου δημιουργήσουν την αίσθηση του επείγοντος. Το μόνο που έχεις να κάνεις σε αυτή την κατάσταση είναι να χαλαρώσεις και να πάρεις τον έλεγχο.
Ρίξε τον τόνο της φωνής σου, κάνε την βαθιά, χαλαρή, αργή και συγκαταβατική. Ίσως έχεις ακούσει ραδιοφωνικούς παραγωγούς αργά το βράδυ. Περίπου σαν κι αυτό. Η μίμηση είναι κομμάτι της ανθρώπινης φύσης μας. Είναι μία νευρολογική αντίδραση που υπάρχει για χιλιάδες χρόνια.
Επίσης, η φυσική μας τάση είναι να συμπαθούμε αυτούς που μας μοιάζουν ή αυτούς που φαίνεται ότι έχουν τον έλεγχο γιατί μας χαλαρώνουν. Χαλάρωσε και χαμογέλα. Αυτό θα βοηθήσει αυτόν που έχεις απέναντί σου να χαλαρώσει και να σε ακούσει. Έτσι θα μπορέσεις να εξηγήσεις καλύτερα το πόση δουλειά έχεις και γιατί θα έπρεπε να γίνει η ανάθεση σε κάποιον άλλον.
Μάθε να διαχειρίζεσαι κάθε επαγγελματική δυσκολία. Δες εδώ
Υπάρχει μία αρχέγονη τεχνική που λειτουργεί σαν μαγικό για να αποφύγεις το χώσιμο. Είναι η τέχνη του καθρεφτίσματος. Γνωστή και ως Ισοπραξία, είναι η τέχνη του να μιμείσαι αυτόν που έχεις απέναντί σου. Χρησιμοποιείται συνήθως για να παρηγορήσουμε ή για να κερδίσουμε την εμπιστοσύνη κάποιου. Βοηθάει στο να δημιουργήσουμε χημεία και να κάνουμε τον κόσμο να μας εμπιστευτεί.
Ενώ μπορεί να χρησιμοποιηθεί με οποιονδήποτε τρόπο, όπως γλώσσα σώματος ή τονικότητα, εδώ απλά χρειάζεται απλά να επαναλάβεις τις τρεις τελευταίες λέξεις της πρότασης που σου είπες κάποιος ή τις κρίσιμες λέξεις (μέχρι τρεις) που σου είπε κάποιος. Αυτό θα πυροδοτήσει το ένστικτο του συνομιλητή σου και θα δυο δώσει περισσότερες πληροφορίες ή θα αναθεωρήσει κάποιες από αυτές που ήδη σου έδωσε ή που είχε στο μυαλό του.
Να θυμάσαι ότι πρέπει να ξεκινήσεις με την λέξη «Συγνώμη» και αφού καθρεφτίσεις, να παραμείνεις σιωπηλός για τουλάχιστον τέσσερα δευτερόλεπτα. Ας δούμε ένα παράδειγμα:
«Πρέπει να αναλάβεις το έργο του πελάτη»
Εσύ: «Συγνώμη, το έργο του πελάτη;»
Παύση για τέσσερα δευτερόλεπτα…
«Ξέρω ότι έχεις πολύ δουλειά αλλά κάποιος πρέπει να το κάνει»
Εσύ: «Συγνώμη, κάποιος πρέπει να το κάνει;»
Παύση…
«Μας το ζήτησαν από το χ τμήμα γιατί δεν έχουν αρκετά άτομα»
Εσύ: «Συγνώμη, θέλετε να μου πείτε ότι αυτοί έχουν έλλειψη ενώ εμείς δεν έχουμε;
Παύση…
«Μωρέ άστο να το κοιτάξω λίγο και θα σου πω. Στην τελική δεν μπορούμε να τους κάνουμε εμείς την δουλειά τους».
Η τεχνική είναι απλή, πέρα από το παράδειγμα. Να θυμάσαι ότι η ηρεμία της φωνής σου και το χαμόγελό σου θα κάνουν την διαφορά.
8 Συμβουλές για να Εξελιχθείς Επαγγελματικά
Θες να Εντυπωσιάσεις στη Δουλειά σου; Τρόποι για να το πετύχεις
5 Παράγοντες για ένα καλό Εργασιακό Περιβάλλον
Πώς να Αναζωπυρώσεις το Πάθος σου για Δουλειά
Πώς να ξεπεράσεις τον Φόβο του Feedback
Ψάχνεις για δουλειά; 5 Βήματα για να τα Καταφέρεις