Το Αφεντικό μου Φωνάζει. Τι να κάνω; - The Purpose

Το Αφεντικό μου Φωνάζει. Τι να κάνω;

By Αντώνης Μεσσήνης | Επαγγελματική Εξέλιξη

Τι κάνεις όταν έρχεσαι αντιμέτωπος με έναν θερμόαιμο προϊστάμενο που φωνάζει;

Ένα όμορφο και ηλιόλουστο πρωινό, εκεί που νόμιζες πως πρόκειται για μια συνηθισμένη ημέρα στο γραφείο, ο προϊστάμενος σου αρχίζει να σου φωνάζει.

Το ξέσπασμά του σε ντροπιάζει μπροστά στους συναδέλφους σου και σε κάνει να βράζεις από θυμό.

Γιατί έκανες τον κόπο να έρθεις σήμερα στο γραφείο; Σίγουρα όχι για να εκτεθείς μπροστά στους συναδέλφους σου.

Αν και κάποιες φορές είναι λογικό να θερμαίνεται η ατμόσφαιρα στο χώρο εργασίας, υπάρχουν όρια στο τι είναι αποδεκτό και τι όχι. Ο «τοξικός» προϊστάμενος που φωνάζει τακτικά δεν είναι δείγμα σωστού αφεντικού.

Σε τέτοιες περιπτώσεις χρειάζεται να μην αφήσεις την κατάσταση να κλιμακωθεί περαιτέρω.

Πολλάκις στο χώρο εργασίας, οι άνθρωποι θέλουν να αποφύγουν καταστάσεις που οδηγούν σε συγκρούσεις, όμως αυτή τους η συμπεριφορά περισσότερο κλιμακώνει τη σύγκρουση παρά σβήνει την φωτιά.

Και όταν ο προϊστάμενος σου φωνάζει συχνά και βγαίνει τακτικά εκτός ελέγχου, η εργασία μετατρέπεται σε μιζέρια. Σε μια ρουλέτα στην οποία αναρωτιέσαι που θα κάτσει κάθε φορά η μπίλια. Θα έχει σήμερα ευχάριστη διάθεση ή θα πρέπει να καλύψεις τα νώτα σου για να μη σε πάρουν τα σκάγια.

Δυστυχώς, δεν μπορείς να ελέγξεις τον προϊστάμενο σου, όπως και οποιονδήποτε άλλο. Αυτό που μπορείς να ελέγξεις είναι μονάχα οι πράξεις σου. Οι ακόλουθες τακτικές μπορούν να σε βοηθήσουν να αντιμετωπίσεις τον προϊστάμενο σου όταν τα αίματα ανάβουν.Το αφεντικό μου φωνάζει. Τι να κάνω;

Μην πολεμάς τη φωτιά με φωτιά

Το πρώτο, πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνεις όταν αντιμετωπίζεις έναν θερμόαιμο προϊστάμενο είναι… να μην κάνεις τίποτα.

Στα αλήθεια, ο καλύτερος τρόπος να αντιμετωπίσεις τις φωνές του αφεντικού σου είναι να μην αντιδράσεις κατά τη διάρκεια του ξεσπάσματος.

Ναι, ξέρω. Εύκολα το λες παρά το κάνεις όταν κάποιος σου κάνει σκηνή μπροστά στους συναδέλφους.

Έχεις δίκιο δεν είναι εύκολο, όμως όσο και αν πάει ενάντια στην πρώτη – ενστικτώδη αντίδραση σου, θες να παραμείνεις ήρεμος και να διατηρήσεις την ψυχραιμία σου.

Αρκετοί άνθρωποι θέλουν να ανταποδώσουν τις ύβρεις και τις φωνές, όμως το μόνο που πετυχαίνουν είναι να προθέτουν λάδι στη φωτιά που ήδη καίει.

Άλλοι πάλι φοβούνται, τρέμουν και τρέχουν να κρυφτούν. Και αυτή η αντιμετώπιση δεν βοηθάει, γιατί έτσι ουσιαστικά αποφεύγουν το πρόβλημα αντί να το αντιμετωπίσουν.

Αντί λοιπόν να διαλέξεις ένα από τους δύο παραπάνω δρόμους, κάνε υπομονή όσο ο προϊστάμενος σου ξερνάει φωτιά προς πάσα κατεύθυνση. Και από τη στιγμή που εκείνος τελειώσει, δείξε ότι αναγνωρίζεις τα λεγόμενα του και συνόψισε τα ώστε να δείξεις πως ήσουν πνευματικά παρών και τον άκουγες.

Ίσως σου φανεί πως αυτή η τακτική ισούται με το να συμφωνήσεις μαζί του όμως αν επαναλάβεις περιληπτικά τα λεγόμενα του, ο προϊστάμενος σου θα νιώσει πως εισακούστηκε η γνώμη του και θα είναι πιο πρόθυμος να ακούσει τη δική σου άποψη.

Θες να μάθεις τι να κάνεις όταν το αφεντικό σου σού φωνάζει; Δες εδώ

Βρες τη ρίζα του προβλήματος

Πριν κάνεις το οτιδήποτε, προσπάθησε να καταλάβεις τι ωθεί τον προϊστάμενο σου στις φωνές. Σε γενικές γραμμές υπάρχουν τρεις τύποι θερμόαιμων αφεντικών και αν γνωρίζεις ποιον από τους τρεις αντιμετωπίζεις, θα έχεις μια σαφέστερη ιδέα του πως να δράσεις.

Ο πρώτος τύπος «δύσκολου» αφεντικού είναι τα άτομα που τους λείπει ο αυτοέλεγχος και που καταρρέουν συναισθηματικά όταν απογοητεύονται. Ο δεύτερος τύπος είναι εκείνος του αφεντικού που δε θέλει να αμφισβητείται η εξουσία του και καταφεύγει σε τακτικές εκφοβισμού. Και τέλος, έχουμε τον τύπο του αφεντικού που απολαμβάνει να φωνάζει και να υποτιμά τους άλλους.

Ούτε ο πρώτος, ούτε ο δεύτερος τύπος ανυπομονεί να βάλει τις φωνές στο γραφείο, αντίθετα όμως ο τρίτος τύπος απολαμβάνει τη διαδικασία του να κάνει τους άλλους να νιώθουν χάλια.

Με τον πρώτο τύπο προϊσταμένων λοιπόν θες κυρίως να περιμένεις υπομονετικά καθώς αυτοί οι άνθρωποι τείνουν να ανακτούν τον έλεγχο αφού ξεσπάσουν. Έπειτα μπορείς να αποφύγεις μελλοντικά ξεσπάσματα με το να μάθεις να αναγνωρίζεις τι πυροδοτεί την οργή τους και δρώντας προληπτικά να φροντίζεις τα όποια προβλήματα πριν αυτά κλιμακωθούν.

Με την κατηγορία του αφεντικού που δε θέλει να χάνει τον έλεγχο, φρόντισε να κάνεις πολλές ερωτήσεις ώστε να του δείξεις πως προσπαθείς να κάνεις αυτό που θέλει.

Η τρίτη κατηγορία, που είναι και η πιο δύσκολή, είναι συχνά χαμένη υπόθεση. Θες να κάνεις υπομονή και κυρίως να μην του δώσεις αυτό που θέλει, δηλαδή αφορμή για επιπλέον φωνές και συγκρούσεις.

Στη χειρότερη περίπτωση ξεκίνα να αναζητάς αλλού εργασία, καθώς η καθημερινή επαφή με έναν τέτοιο «τοξικό» προϊστάμενο θα σε κάνει να αναζητάς αργότερα κάποιον καλό ψυχαναλυτή.Το αφεντικό μου φωνάζει. Τι να κάνω;

Συζήτησε το

Αν το αφεντικό σου δεν ανήκει ούτε στην κατηγορία των ανθρώπων που χάνουν τον έλεγχο, ούτε στην κατηγορία των αυταρχικών αφεντικών, και έχεις καλή σχέση μαζί του, δοκίμασε να συζητήσεις μαζί του το θέμα άμεσα.

Ειδικά αν δεν το συνηθίζει να ξεσπά και να φωνάζει.

Επίλεξε ένα περιβάλλον που να μπορείτε να μιλήσετε οι δύο σας και μια στιγμή που και οι δύο θα είστε ήρεμοι. Πες την άποψη σου και την γνώμη σου και δώσε βάση στο να χρησιμοποιήσεις συγκεκριμένα παραδείγματα και δεδομένα.

Ο στόχος είναι να δουλέψεις μαζί με τον προϊστάμενο σου, ώστε να βρείτε τα υποβόσκοντα ζητήματα που προκάλεσαν αυτή την έκρηξη και να τα αντιμετωπίσετε μαζί.

Μίλα με τους ανωτέρους του

Αν η άμεση συζήτηση με τον προϊστάμενο σου δεν αποφέρει καρπούς ή αν φοβάσαι πως η έκβασή της θα έχει τρομερά αποτελέσματα για εσένα, ζύγισε μέσα σου την επιλογή να αναφέρεις το ζήτημα στο αφεντικό του αφεντικού σου.

Πριν κάνεις την οποιαδήποτε κίνηση όμως πρέπει πρώτα να αξιολογήσεις με προσοχή την εταιρική κουλτούρα της εταιρίας.

Κάποιες εταιρίες προωθούν ενεργά την ικανοποίηση των υπαλλήλων τους στον χώρο εργασίας και θέλουν να αντιμετωπίζουν τέτοια προβλήματα. Αν όμως η εταιρία στην οποία εργάζεσαι είναι ασταθής και επιτρέπει τα ξεσπάσματα και τις φωνές, τότε το παράπονο σου δε θα απασχολήσει ιδιαίτερα τους ανώτερους σου.

Σε αυτή την περίπτωση, ώρα να αρχίσεις να αναζητάς έναν πιο φιλόξενο εργοδότη.

Από τη στιγμή που επιλέξεις να μιλήσεις όντως σε κάποιον ανώτερο του προϊσταμένου σου, μην μπεις στο γραφείο του και πεις “ Ο προϊστάμενος μου φωνάζει, με πληγώνει συναισθηματικά και με κάνει ρεζίλι.”

Αυτό είναι ένα προσωπικό πρόβλημα το οποίο δε θα του κινήσει το ενδιαφέρον. Αντίθετα θες να προσεγγίσεις το ζήτημα ως ένα εταιρικό πρόβλημα που επηρεάζει την απόδοση ολόκληρης της επιχείρησης.

Από εκεί και πέρα, αν η κατάσταση δεν αλλάξει, τότε η έσχατη λύση είναι να φύγεις. Αν τα περιστατικά αυτά γίνονται συχνά και δεν αραιώνουν, τότε δεν αξίζει τον κόπο να υπομένεις έναν προϊστάμενο που βγάζει φλόγες από τα μάτια και το στόμα του.

Το στρες και το άγχος θα επηρεάσουν την υγεία σου. Θα κοιμάσαι με δυσκολία. Θα αναζητάς τρόπους να αποφύγεις το αφεντικό σου και φυσικά θα αντιμετωπίζεις την ρουτίνα της δουλειάς ως κολασμένο μαρτύριο.

Και το κόστος της ψυχικής σου υγείας θα είναι δυσανάλογα μεγάλο.

Σχετικά Άρθρα

Θέλω να δώσω ώθηση στην καριέρα μου!

Για τον Συγγραφέα

Ο Αντώνης Μεσσήνης είναι απόφοιτος σχολής Λογιστικής, μέλος του Παγκόσμιου Οργανισμού Ρητορικής και Ηγεσίας Toastmasters International και Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του ελληνικού ομίλου Toastmasters. Έχοντας εργαστεί σε μια από τις μεγαλύτερες ελληνικές τράπεζες, σε λογιστήριο εκπαιδευτικού ομίλου και σε μεγάλη πολυεθνική εταιρία παροχής υπηρεσιών, θεωρεί τη συνεργασία μιας ομάδας θεμελιώδες στοιχείο για την επιτυχία, την προσωπική ανάπτυξη των μελών της και αποδοτική επένδυση για μια επιχείρηση.