Παρουσίαση στη Δουλειά: 7 Συμβουλές για να Λάμψεις - Purpose Συμβουλευτική

Παρουσίαση στη Δουλειά: 7 Συμβουλές για να Λάμψεις

By Βιβή Παπατσιμούλη | Επαγγελματική Εξέλιξη

Η αλήθεια είναι ότι οι περισσότεροι από εμάς αντιπαθούμε να κάνουμε οποιαδήποτε παρουσίαση στη δουλειά.

Ωστόσο, αυτό είναι «αναγκαίο κακό» που πάει μαζί με αυτή και, είτε πρόκειται για κάποιο μίτινγκ, είτε για συνέδριο, είτε για κάτι άλλο, κάποια στιγμή θα χρειαστεί να παρουσιάσεις.

Αν αυτή η ώρα κοντοζυγώνει και για σένα, τότε ίσως ψάχνεις κάποιες αποτελεσματικές στρατηγικές που μπορείς να χρησιμοποιήσεις προκειμένου να εφησυχαστείς και να καταφέρεις να βρεις το κουράγιο και την αυτοπεποίθηση ώστε να πάρεις το λόγο.

Υπάρχουν 7 απλά τρικ που θα σε βοηθήσουν σημαντικά σε αυτή την αποστολή που έχεις αναλάβει και θα σε βοηθήσουν να διαπρέψεις στην παρουσίαση στη δουλειά. Στο μόνο που δε μπορούν να σε βοηθήσουν είναι η τυχόν νευρικότητα που θα έχεις, αλλά τουλάχιστον θα έχεις έναν «μπούσουλα» προκειμένου να καταφέρεις να τη διαχειριστείς καλύτερα.

#1  Προετοιμάσου κατάλληλα για την παρουσίαση στη δουλειά

Επειδή το να μιλάς μπροστά σε τόσο κόσμο είναι αρκετά αγχωτικό, είναι σημαντικό να αφιερώσεις αρκετό χρόνο στο να προετοιμάσεις την παρουσίασή σου, ώστε να μην πανικοβληθείς κατά τη διάρκεια.

Για αρχή, ξεκίνα διευκρινίζοντας τους στόχους των παρακάτω δυο ερωτήσεων:

  • Για ποιόν είναι η παρουσίαση (δηλαδή, ποιο είναι το κοινό που θα παρακολουθήσει);
  • Τι θέλεις να αποκομίσουν από τα όσα θα τους παρουσιάσεις;

Ξεκινώντας από τα βασικά λοιπόν, μπορείς να αναπτύξεις ένα λεπτομερές προσχέδιο, διατηρώντας παράλληλα τη βεβαιότητα ότι η παρουσίασή σου δεν θα αποκλίνει από την πορεία της. Διότι, με το που ολοκληρώσεις το προσχέδιο, μπορείς να συνεχίσεις να ετοιμάζεις κάποια οπτικά βοηθήματα, κάρτες με σημειώσεις και οποιοδήποτε άλλο υποστηρικτικό υλικό χρειαστείς προκειμένου να ολοκληρώσεις την παρουσίαση στη δουλειά.

Κάτι ακόμα για το οποίο θα πρέπει να προετοιμαστείς κατάλληλα, είναι τυχόν ερωτήσεις που περιμένεις να ακούσεις από το κοινό σου.

Αν για παράδειγμα θες στο τέλος της παρουσίασης να δώσεις ξεχωριστά χρόνο για ερωταπαντήσεις, αφιέρωσε χρόνο για να σκεφτείς πιθανές ερωτήσεις που θα μπορούσε να κάνει το κοινό σου. Ή απλά μπορείς να κάνεις δοκιμαστικά την παρουσίαση μπροστά στους φίλους σου και να δεις τι είδους ερωτήματα θα σου κάνουν και οι ίδιοι.

Προβλέποντας κάποιες από τις ερωτήσεις που ίσως χρειαστεί να δώσεις, θα σε γλιτώσει από αρκετό πανικό που πιθανόν να νιώσεις αν δεν έχεις προετοιμαστεί κατάλληλα για την παρουσίαση στη δουλειά.

#2 Συνεχής εξάσκηση

Η παρουσίαση στη δουλειά που θα κάνεις δε θα πρέπει να δοκιμαστεί για πρώτη φορά μπροστά στο κοινό σου. Θα πρέπει να είσαι προετοιμασμένος και να έχεις κάνει αρκετές πρόβες πιο πριν.

Η εξάσκηση είναι καθησυχαστική σε βαθμό που θα σε βοηθήσει να ανακαλύψεις από πριν οποιοδήποτε πρόβλημα προκύψει, ώστε να το διορθώσεις.

Επομένως, όση περισσότερη εξάσκηση κάνεις για την παρουσίαση στη δουλειά (με την προϋπόθεση ότι ο χρόνος εξάσκησης που αφιερώνεις, εστιάζεται κατά βάση στην ποιότητα και όχι μόνο στην ποσότητα), τόση περισσότερη βελτίωση θα δεις και στο να μιλάς μπροστά σε κοινό. Έτσι, θα νιώσεις αρκετή αυτοπεποίθηση όταν βγεις να παρουσιάσεις χωρίς να πελαγώσεις από το φόβο σου.

#3 Όταν θα κάνεις παρουσίαση στη δουλειά, εστίασε σε κάποια άτομα από το κοινό

Καταλαβαίνω ότι ίσως είναι αρκετά τρομακτικό να βλέπεις ένα πλήθος από ανθρώπους να περιμένουν να σε ακούσουν – ιδιαίτερα όταν ήδη αισθάνεσαι νευρικότητα για την ομιλία σου.

Αντί να αφήνεις τη ματιά σου να σκανάρει ολόκληρο το δωμάτιο με όλα αυτά τα άτομα που βρίσκονται εν αναμονή, το πιο εύκολο που έχεις να κάνεις είναι να βρεις ορισμένα άτομα από το κοινό με τα οποία μπορείς να κρατάς οπτική επαφή καθ’ όλη τη διάρκεια της παρουσίασης.

Και αν αναρωτιέσαι πώς αυτή η τακτική θα σε βοηθήσει, έχω να σου πω ότι έτσι τα πράγματα θα γίνουν πιο εύκολα για σένα. Κι αυτό, διότι συνήθως είναι πιο εύκολο να απευθυνόμαστε σε μια μικρή μερίδα ανθρώπων αντί σε έναν κατάμεστο χώρο που δύσκολα ξεχωρίζεις πρόσωπα.

Το να επικεντρωθείς να κοιτάς μεμονωμένα άτομα, θα σου δώσει την αίσθηση ότι κάνεις διάλογο μαζί τους και όχι μια επίσημη παρουσίαση στη δουλειά.

Έτσι, θα καταφέρεις να αποδώσεις καλύτερα και η παρουσίασή σου θα είναι πολύ πιο ενδιαφέρουσα, τόσο για σένα, όσο και για το άτομο με το οποίο κρατάς οπτική επαφή, καθώς και γενικότερα για όλους τους παρευρισκόμενους.

Εξάλλου, με το να επικεντρώνεσαι σε κάποιον συγκεκριμένα, θα κάνεις το υπόλοιπο κοινό να ενδιαφερθεί περισσότερο για την παρουσίαση, αλλά και να σε ακούνε προσεκτικά. Δηλαδή, θα αρχίσουν να προσέχουν ό,τι κινήσεις κάνεις και λες, αλλά θα ελπίζουν και να τραβήξουν την προσοχή σου στη συνέχεια. Παρουσίαση στη Δουλειά: 7 Συμβουλές για να Λάμψεις

#4 Δημιούργησε μια ρουτίνα

Οι περισσότεροι από εμάς βρίσκουμε άνεση στο να έχουμε κάποιες συγκεκριμένες ρουτίνες και συνήθειες στη ζωή και τη μέρα μας.

Αυτή η προβλεψιμότητα της καθημερινότητας είναι καθησυχαστική – ειδικά σε περιπτώσεις όπου ήδη αισθάνεσαι άγχος ή υπάρχει κάτι μεγάλο που αναμένεται να συμβεί στη ζωή σου. Και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο μπορεί να είναι τόσο χρήσιμο να καθιερώσεις τη δική σου ρουτίνα, στην οποία θα επιστρέφεις πριν από κάθε παρουσίαση στη δουλειά.

Είναι ωφέλιμο να βρεις μια-δυο δραστηριότητες που σε χαλαρώνουν, και έπειτα εφάρμοσέ τες κάθε φορά που θα χρειαστεί να μιλήσεις μπροστά σε κοινό. Πολύ σύντομα, αυτή η ρουτίνα θα γίνει το κύριο πράγμα που θα σε βοηθά να ηρεμήσεις πριν από μια μεγάλη παρουσίαση στη δουλειά.

#5 Κάνε με απλό και κατανοητό τρόπο την παρουσίαση στη δουλειά

Ο χρυσός κανόνας του να μιλάς δημόσια μπροστά σε μερίδα ανθρώπων είναι το να κάνεις την παρουσίαση στη δουλειά με απλό τρόπο.

Αυτό δε σημαίνει ότι θα παραλείψεις τις ουσιώδεις λεπτομέρειες, αλλά η παρουσίασή σου χρειάζεται να γίνει με τρόπο που δε θα κουράσει το κοινό σου.

Γι’ αυτό, φρόντισε η επικοινωνία να είναι όσο το δυνατόν πιο απλή. Αυτό θα κρατήσει ζωντανό το ενδιαφέρον του κοινού και η παρουσίασή σου θα τους μείνει καλύτερα.

Θέλεις να μάθεις πως να κάνεις μια σωστή παρουσίαση στη δουλειά; Είμαστε εδώ για να σε βοηθήσουμε!

#6 Δώσε προσοχή στη γλώσσα του σώματος

Ναι, οι λέξεις είναι σίγουρα πολύ σημαντικές για να επικοινωνήσεις όσα θες. Ωστόσο, τα μη λεκτικά στοιχεία παίζουν εξίσου σημαντικό ρόλο στον τρόπο με τον οποίο σε βλέπουν οι θεατές.

Αυτού του είδους τα στοιχεία είναι καθοριστικά από την αρχή της ομιλίας. Επομένως, μη ξεκινήσεις να μιλάς με το που βγεις μπροστά στο βήμα.

Αντιθέτως, περπάτησε με αποφασιστικότητα προς το μέρος που θα βρίσκεσαι για να κάνεις την παρουσίαση στη δουλειά, στάσου σε ένα σημείο, πάρε μια βαθιά ανάσα, και ύστερα ξεκίνα να μιλάς. Έτσι, θα κάνεις ένα πολύ δυναμικό ξεκίνημα για την παρουσίασή σου.

Προκειμένου να βοηθηθείς και να δεις ένα παράδειγμα, θα σε βοηθήσουν σίγουρα οι ομιλίες TED, επομένως παρατήρησε τις κινήσεις των ομιλητών και μη διστάσεις να κινηθείς με παρόμοιο τρόπο στο χώρο. Εξάλλου, το να μένεις βιδωμένος σε ένα σημείο ίσως κουράσει τους ακροατές σου, αλλά και τα γόνατά σου.

Οπότε, δοκίμασε να σταθείς σε διάφορα σημεία του χώρου που θα παρουσιάζεις, αφού κάτι τέτοιο θα σε κάνει να φαίνεσαι περισσότερο χαλαρός, ενώ παράλληλα θα καταφέρεις να κάνεις μια σαγηνευτική παρουσίαση.

#7 Μίλα αργά και καθαρά για μια καλή παρουσίαση στη δουλειά

Συνήθως, όταν αγχωνόμαστε, τείνουμε να μιλάμε όλο και πιο γρήγορα. Αυτό σημαίνει πως, ενώ θεωρείς ότι μιλάς με κανονικό ρυθμό, το κοινό σου δυσκολεύεται στην πραγματικότητα να σε καταλάβει και να ακούσει καθαρά όλα τα σημαντικά σημεία που θες να επισημάνεις.

Από τη στιγμή που θα χρειαστεί να κάνεις μια παρουσίαση στη δουλειά, πρέπει να κάνεις μια συνειδητή προσπάθεια ώστε να μιλάς ακόμα πιο αργά από τον ρυθμό που εσύ θεωρείς απαραίτητο. Έτσι, θα καταφέρεις να καταπολεμήσεις αυτές τις φυσικές τάσεις, ανεξάρτητα από το πόσο νευρικός γίνεσαι.

Θέλω να δώσω ώθηση στην καριέρα μου!