Πώς να νικήσεις το Άγχος - The Purpose

Πώς να νικήσεις το Άγχος

 
 

By Κατερίνα Χρήστου | Προσωπική Ανάπτυξη

Οι λέξεις άγχος και στρες κυριαρχούν στην καθημερινότητα του σύγχρονου ανθρώπου, τόσο στη δουλειά όσο και σε προσωπικό επίπεδο. Τα ερεθίσματα που μας στρεσάρουν μπορεί να έρχονται από παντού.

Κάποιες φορές νιώθουμε ότι τα διαχειριζόμαστε καλά, ενώ κάποιες άλλες φορές η πίεση ξεπερνά τις αντοχές μας. Τότε χάνουμε την ηρεμία μας, τη λειτουργικότητά μας, την ομαλότητα στις σχέσεις μας και ενδεχομένως την καλή υγεία και ευεξία μας. Τι μπορείς όμως να κάνεις για αυτό;

Καθώς τα στρεσογόνα ερεθίσματα υπάρχουν και πάντα θα υπάρχουν στη ζωή σου, καλό είναι να βρεις τον τρόπο ώστε να μπορείς να διαχειρίζεσαι το άγχος σου με επιτυχία και να έχεις όσο το δυνατό λιγότερες απώλειες.

Εντόπισε την πηγή (ή τις πηγές) του άγχους

Κάποιες φορές μπορεί να νιώθεις άγχος, αλλά αν κάποιος σε ρωτήσει «τι σε αγχώνει;» δεν μπορείς να απαντήσεις με λίγες λέξεις συγκεκριμένα. Τι έχει συμβεί;

Το άγχος έχει κυριαρχήσει στη ζωή σου και σε έχει κατακλύσει. Αυτό το ίδιο άγχος είναι που σε παρασύρει και δε μπορείς να εντοπίσεις πια την πηγή του, για να αρχίσεις να οδεύεις προς τη λύση.

Προσπάθησε να διαλύσεις τη θολωμένη αυτή εικόνα και να εντοπίσεις τί ακριβώς είναι αυτό που σε στρεσάρει. Γράψε τη λίστα σε ένα χαρτί. Μπορεί να είναι μια κατάσταση, ένας άνθρωπος, ένα επικείμενο γεγονός, οτιδήποτε. Είναι σημαντικό, όμως, να ξέρεις τι ακριβώς είναι.

Αν θες να μάθεις να διαχειρίζεσαι τον εαυτό σου και το άγχος σου, δες εδώ 

Εκτίμησε τι μπορείς να ελέγξεις και να αλλάξεις

Μην αναλώνεσαι σε όσα είναι πέρα από τον προσωπικό σου έλεγχο! Πρόκειται για μια σίγουρα χαμένη μάχη που θα σου προκαλέσει τρομακτική επιβάρυνση και αδιέξοδο. Είναι αδύνατο να ελέγξεις πράγματα που δεν εξαρτώνται από σένα, για παράδειγμα τη συμπεριφορά του συντρόφου ή του αφεντικού σου, ενός πελάτη, το μποτιλιάρισμα που θα βρεις πηγαίνοντας σε ένα σημαντικό ραντεβού.

Αντίθετα, προσπάθησε να διαχειριστείς με επιτυχία όσα είναι στον έλεγχό σου, όπως για παράδειγμα τις δικές σου αντιδράσεις και πράξεις, τις επιλογές σου στην εργασία και στην προσωπική σου ζωή, το πού ξοδεύεις τα χρήματά σου ή τον χρόνο σου.

Μάθε να προλαμβάνεις καταστάσεις

Όταν έχεις αποδεχτεί ότι πολλά πράγματα είναι πέρα από τον έλεγχό σου, μπορείς να εξοικειωθείς ώστε να είσαι προνοητικός. Έτσι, θα μειώσεις πολύ τις δυσάρεστες συνέπειες κάποιων καταστάσεων και δεν θα σου προκαλείται τόσο άγχος.

Για παράδειγμα, όταν πηγαίνεις σε ένα ραντεβού για μια σημαντική παρουσίαση, ξεκίνα λίγο νωρίτερα ώστε να μην αγχωθείς αν βρεις κίνηση. Έτσι θα μπορείς να έχεις λίγο χρόνο να ηρεμήσεις για να κάνεις την καλή εντύπωση που θέλεις, απαλλαγμένος από άγχος.

Μια άλλη καλή τεχνική είναι να εξασφαλίζεις λίγο χρόνο για ένα μικρό διάλειμμα ανάμεσα σε καταστάσεις ή γεγονότα που έχεις παρατηρήσει ότι σε στρεσάρουν. Σκέψου το μέλλον και κάνε προληπτικές κινήσεις. Εάν παρ’ όλα αυτά συμβούν απρόοπτα, μην αγχωθείς, αφού ξέρεις πια ότι κάποια πράγματα δεν μπορείς να τα ελέγξεις. (βλέπε παραπάνω)

Πώς να νικήσεις το Άγχος

Ισχυροποιήσου απέναντι στο στρες

Δεν αντιδρούν όλοι οι άνθρωποι το ίδιο σε μια στρεσογόνο κατάσταση. Το πώς αντιδρά ο καθένας εξαρτάται από πολλά, από τη βιολογία του οργανισμού του μέχρι τον χαρακτήρα του, τον τρόπο που έχει μεγαλώσει και τη ψυχική του κατάσταση εκείνη την περίοδο.

Θα είσαι λιγότερο επιρρεπής στο άγχος και το στρες όταν φροντίζεις να έχεις καλή σωματική υγεία και αντοχή, όταν τρέφεσαι και κοιμάσαι σωστά και δεν πίνεις υπερβολική ποσότητα διεγερτικών, όπως καφές κτλ. Θα είσαι πιο ισχυρός όταν φροντίζεις την ηρεμία του πνεύματος και της ψυχής σου μέσα από την ησυχία, τη μουσική, το διαλογισμό, την άσκηση, την επαφή με τη φύση και ό,τι άλλο σε γεμίζει και σε ευχαριστεί.

Μάθε να ξεχωρίζεις την έγνοια από το άγχος

Η έγνοια για κάτι που σε ενδιαφέρει και είναι σημαντικό για εσένα είναι εντελώς διαφορετικό πράγμα από το άγχος. Είναι πολύ φυσικό να έχεις έγνοια για κάτι και να σε νοιάζει πολύ πώς θα πάει μια παρουσίαση ή μια συνέντευξη για δουλειά, πώς θα εξελιχτεί μια σχέση με έναν άνθρωπο που επιθυμείς, αν η χρηματική επένδυση που έκανες στη δουλειά σου θα αποφέρει τα κέρδη που αναμένεις κτλ.

Είναι όμως διαφορετικό να περνάς την κόκκινη ζώνη του άγχους και η έγνοια αυτή να «στοιχειώνει» τη ζωή σου και να σου στοιχίζει πλέον στην υγεία, στην ηρεμία και στη λειτουργικότητά σου. Δες τα πράγματα στις σωστές τους διαστάσεις και μόλις αντιληφθείς ότι ξεπέρασες αυτήν την κόκκινη ζώνη, επανάφερε τον εαυτό σου σε επίπεδα φυσιολογικής έγνοιας!

Μην αφήνεις το άγχος σου να σε παραλύει, γίνε πιο δυνατός από αυτό και κράτησε ψηλά τη λειτουργικότητα, την αποτελεσματικότητα, τη θετική σου διάθεση σε κάθε περίσταση!

Σχετικά Άρθρα

Θελω να βελτιώσω τη ζωή μου!

Για τον Συγγραφέα

Η Κατερίνα Χρήστου, με μεταπτυχιακό στη Διοίκηση Ανθρωπίνων Πόρων, έχει μακρά προϋπηρεσία σε τμήματα Ανθρώπινου Δυναμικού σε μεγάλες πολυεθνικές εταιρίες. Υπεύθυνη για θέματα Προσλήψεων, Επιλογής και Ανάπτυξης Προσωπικού γνωρίζει σε βάθος την αξία του Προσωπικού Brand.