Πώς να περιορίσεις τα Κρυφά Κόστη στην επιχείρησή σου

By Γιώργος Παλαιός | Επιχειρηματική Πρωτοπορία

Ως ιδιοκτήτης μικρής επιχείρησης γνωρίζεις ότι έχεις μεγάλες ευθύνες στους ώμους σου.

Ενώ είναι σημαντικό να δημιουργήσεις μία σταθερή πελατειακή βάση και ροή εσόδων, είναι ταυτόχρονα απολύτως απαραίτητο να έχεις καλή εικόνα της οικονομική κατάστασης της επιχείρησης.

Αυτό γιατί το τρέξιμο της δικής σου επιχείρησης έχει πολλά κόστη, μερικά από τα οποία είναι προφανή αλλά και εύκολο να τα συμπεριλάβεις, όπως:

  • Ενοίκια
  • Αμοιβές Υπαλλήλων
  • Πρώτες Ύλες

Αντίστοιχα όμως, υπάρχουν και κρυφά κόστη που διατρέχουν την επιχείρηση. Αν παραμελήσεις να τα αναγνωρίσεις, μακροχρόνια θα σου δημιουργήσουν προβλήματα. Τα 5 σημαντικότερα κρυφά κόστη που αντιμετωπίζει η επιχείρησή σου, μαζί με την οπτική μας για το κάθε ένα, έχουν ως εξής:

 

1. Προμήθειες Γραφείου

Αυτές δεν θα έπρεπε να συμπεριλαμβάνεται στα Κρυφά Κόστη, αλλά τελικά ταιριάζει γιατί πολλοί παραβλέπουν το πόσα πολλά χρήματα ξοδεύουν σε αυτές.

Λίγο από εδώ για χαρτί Α4, λίγο από εκεί για μελάνια και toner, αρκετά γρήγορα συγκεντρώνονται μεγάλα ποσά, χωρίς καν να το συνειδητοποιήσεις. Το ίδιο ισχύει και για τα έξοδα του σούπερ μάρκετ.

Οι προμήθειες γραφείου είναι ασφαλώς ένα απαραίτητο έξοδο, κάτι που το κάνει ακόμα πιο απαραίτητο να τις σχεδιάζεις με ακρίβεια. Πρέπει να ξέρεις πόσα ακριβώς ξοδεύεις σε αυτές, αλλά και ποιες από αυτές είναι κάπως περιττές και μπορούν να εξοικονομηθούν.

 

2. Πάγια Έξοδα

Δεν έχει σημασία αν ο χώρος της επιχείρησης είναι δικός σου ή τον ενοικιάζεις, τα αυξημένα πάγια έξοδα σιγοτρώνε τα κέρδη σου.

Πόσα ξοδεύεις για τηλεφωνία και internet; Για ηλεκτρισμό; Υπάρχουν τρόποι να κάνεις οικονομία; Μήπως πρέπει να κοιτάξεις ξανά τα προγράμματα που έχεις;

Προτού ενοικιάσεις ή αγοράσεις τον χώρο της επιχείρησής σου, σκέψου προσεκτικά για τα πάγια κόστη που συνεπάγεται αυτός ο χώρος. Μπορεί για παράδειγμα να καταλήξεις ότι πρόκειται να ενοικιάσεις μεγαλύτερο χώρο από ότι χρειάζεσαι, κάτι που όμως σημαίνει ότι και τα πάγια έξοδά σου θα είναι μεγαλύτερα από ότι είναι απαραίτητο.

Πώς να περιορίσεις τα Κρυφά Κόστη στην επιχείρησή σου

 

3. Ασφαλιστικές Καλύψεις

Κανείς δεν θέλει να πληρώνει Ασφάλιστρα κάθε είδους, αλλά είμαστε όλοι υποχρεωμένοι να το κάνουμε. Ειδικά όμως αν πληρώνεις τα Ασφάλιστρα σε ετήσια βάση, είναι εύκολο για το κόστος να είναι κρυφό για το μεγαλύτερο μέρος της χρονιάς.

Το καλύτερο πράγμα που μπορείς να κάνεις είναι να δημιουργήσεις μια λίστα για κάθε Ασφαλιστική Κάλυψη που έχεις. Αυτή μπορεί να περιλαμβάνει, χωρίς να περιορίζεται στην ασφάλεια του κτιρίου, των οχημάτων, των εργαζομένων, την δική σου κλπ.

Επίσης σημείωσε πότε είναι η λήξη της κάθε υποχρέωσης. Με αυτό τον τρόπο αυτά τα κρυφά κόστη θα γίνουν πιο ορατά και θα είναι πιο εύκολο να τα συνυπολογίσεις στα έξοδά σου.

 

4. Τόκοι Πιστωτικών Καρτών

Η χρήση Καρτών κι αν δημιουργεί κρυφά κόστη… Ενώ στην αρχή μπορεί να χαρείς με την αυξημένη ρευστότητα και αγοραστική δύναμη που δημιουργούν, είναι εύκολο να συγκεντρώσεις υψηλά υπόλοιπα, χωρίς καν να το συνειδητοποιήσεις.

Και παρά τα οφέλη από την χρήση καρτών (από την ρευστότητα, τις δόσεις μέχρι και τους πόντους επιβράβευσης), σύντομα θα βρεθείς να πληρώνεις υψηλές δόσεις με επιτόκια Καταναλωτικού επιπέδου.

Ο πιο εύκολος τρόπος να αποφύγεις τέτοιες καταστάσεις είναι να σταματήσεις εντελώς την χρήση Πιστωτικών Καρτών ή να επιδιώξεις να πληρώνεις όλο το υπόλοιπο κάθε μήνα. Σε περίπτωση που δεν είναι δυνατόν αυτό, επιδίωξε να κάνεις όσο πιο μετρημένη χρήση γίνεται, προσμετρώντας στον προϋπολογισμό σου και τους τόκους που θα σε βαρύνουν.

 

5. Υπηρεσίες Τρίτων

Συχνά θα δεις ότι στρέφεσαι σε εξωτερικές πηγές κάθε τόσο και μιας και είναι πάντα για «έκτακτες περιπτώσεις», δημιουργούν κι αυτές κρυφά κόστη.

Για παράδειγμα, προσλαμβάνεις συχνά κάποιον δικηγόρο ή συμβολαιογράφο για τα συμβόλαια; Χρειάζεσαι γραφιστικές εργασίες και βρίσκεις κάποια εξειδικευμένη εταιρία; Δεν έχεις κάποιο συμβόλαιο συντήρησης εξοπλισμού και καλείς τεχνικό για κάθε βλάβη;

Οι υπηρεσίες τρίτων μπορούν να αποτελέσουν μεγάλο κόστος, ειδικά αν τις χρησιμοποιείς σε έκτακτες καταστάσεις. Αυτό που μπορείς να κάνεις είναι να προβείς σε κάποιο συμβόλαιο συντήρησης, που μπορεί να είναι πιο οικονομικό μακροχρόνια και να περιλαμβάνει και ρήτρες καλής λειτουργίας.

 

Είναι πολύ ωραίο που σε τέτοιους δύσκολους καιρούς συνεχίζεις να αναπτύσσεις την επιχείρησή σου. Για να βελτιώσεις όμως τα κέρδη σου και να νιώθεις μεγαλύτερη ασφάλεια για το μέλλον, πρέπει να φροντίζεις και τα κόστη σου, ορατά ή μη. Με καλό σχεδιασμό και έναν καλό προϋπολογισμό, μπορείς να προχωράς μπροστά με μεγαλύτερη άνεση.

 

Σχετικά Άρθρα

Για τον Συγγραφέα

Ο Γιώργος Παλαιός, οικονομολόγος και κάτοχος MBA από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, έχει μακρά προϋπηρεσία σε μία από τις μεγαλύτερες Τράπεζες στην Ελλάδα. Πιστεύει πολύ στον ανθρώπινο παράγοντα και θεωρεί ότι το μεγαλύτερο asset κάθε επιχείρησης είναι οι άνθρωποί της και ο τρόπος που αυτοί εμπλέκονται και συνεργάζονται. Με ισχυρό Business προφίλ και μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία στα Πληροφοριακά Συστήματα Διοίκησης, έχει εργαστεί για την ανάπτυξη της πλατφόρμας internet banking μεγάλης ελληνικής τράπεζας, τόσο από εμπορική όσο και από τεχνική πλευρά. Έχει διατελέσει IT Consultant σε εταιρία συμβούλων πληροφορικής και είναι πιστοποιημένος ISO Internal Auditor. Γνωστός στο χώρο από την αρθρογραφία του σε μεγάλα περιοδικά πληροφορικής και management, ο Γιώργος συνδυάζει πάντα την αγάπη του για τις νέες τεχνολογίες, το management και τη στρατηγική. Στόχος του μέσα από το The Purpose είναι να προσφέρει απλόχερα τις γνώσεις που απέκτησε όλα αυτά τα χρόνια. Με όρεξη, υπομονή και διαρκή αναζήτηση νέων μεθόδων προσωπικής και επαγγελματικής εξέλιξης, είναι πάντα έτοιμος να μοιραστεί τις σκέψεις του με ανθρώπους που είναι έτοιμοι να κάνουν το επόμενο βήμα.