Σήμερα θέλω να ρίξουμε φως στις τελευταίες τάσεις για το πώς να βρεις ξεχωριστούς εργαζόμενους με ταλέντο και ικανότητες και να μην ψάχνεις στα τυφλά.
Ας το πούμε απλά: η επιχείρηση σου είναι μοναδική όπως και οι ανάγκες της. Το να διαλέξεις κάποιον, στην τύχη, από το σωρό και απλά να εύχεσαι να είναι ο σωστός, είναι σίγουρο ότι δεν θα οδηγήσει πουθενά.
Αντίθετα, αν θες ξεχωριστούς εργαζόμενους με ταλέντο και ικανότητες, ανθρώπους δηλαδή που θα κάνουν τη διαφορά, θα χρειαστεί καθ’ όλη τη διάρκεια προσέλκυσης, επιλογής και πρόσληψης να ακολουθήσεις κάποιες βασικές αρχές.
Ένα νέο trend στις επιχειρήσεις είναι να μην καλύπτεται κάποια θέση εργασίας μέχρι να βρεθεί ο απολύτως σωστός υποψήφιος για τη θέση. Αυτό βέβαια συνεπάγεται το πρόβλημα του ότι το τμήμα σου θα χωλαίνει όσο η θέση μένει κενή. Κι όμως πολλά top στελέχη δηλώνουν ότι αποδέχονται αυτή τη συνέπεια προκειμένου να είναι σίγουροι πως όσοι τελικά προσλαμβάνονται είναι εργαζόμενοι με ταλέντο και ικανότητες.
Η επιτυχία του Netflix, της πασίγνωστης πλατφόρμας, σε ένα μεγάλο βαθμό οφείλεται στην φιλοσοφία τους για το ανθρώπινο δυναμικό. Όπως έχουν δηλώσει προσλαμβάνουν μόνο ανθρώπους που δείχνουν υπευθυνότητα και έχουν τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:
Παρόμοια, η Upworthy (digital agency) έχει αρχίσει να δημοσιεύει ανοικτές θέσεις εργασίας, χωρίς τίτλο ή προϋποθέσεις. Αντίθετα δηλώνει ότι επιθυμεί να προσλάβει εργαζόμενους με ταλέντο και ικανότητες αντί για απλούς ρόλους, γιατί πιστεύει ότι οι τελευταίοι μπορούν να μεταλαμπαδευτούν.
Οι περισσότερες επιχειρήσεις κατανοούν ότι η φήμη τους στην αγορά εργασίας επηρεάζει άμεσα την ικανότητά τους να ελκύουν ανθρώπους με ταλέντο και ικανότητες. Πρόσφατα δουλεύοντας με έναν πελάτη μας συνειδητοποίησα ότι δεν είχε πολύ καλή φήμη ως εργοδότης.
Έτσι για αυτόν ο βασικός τρόπος να συγκεντρώσει εργαζόμενους υψηλής κατάρτισης ήταν να πληρώνει ένα premium πάνω από τον μέσο όρο της αγοράς. Κάτι που δείχνει από μόνο του ότι η φήμη της εταιρίας μετράει παντού.
Φυσικά η χρήση της τεχνολογίας και των social media είναι ο σωστός τρόπος να διατηρήσεις ψηλά τη φήμη σου. Μέσα από blog, δημοσιεύσεις και vlogs μπορείς να αλληλεπιδράς με ανθρώπους του industry στο οποίο κινείσαι, κάτι που θα σε βοηθήσει να τους φέρεις πιο κοντά.
Τα social media έχουν επίσης βοηθήσει τις επιχειρήσεις να φέρουν διαφάνεια στην εργασιακή κουλτούρα τους. Οι αξιολογήσεις εργοδοτών βοηθούν τους υποψήφιους να πάρουν καλύτερες αποφάσεις προτού εκδηλώσουν ενδιαφέρον για κάποια θέση.
Για παράδειγμα, η Dell μέσα από τα προφίλ της στα social media ενθαρρύνει τους εργαζομένους της να δημοσιεύουν φωτογραφίες και στιγμιότυπα από τον χώρο εργασίας.
Παρ’ όλη την μόδα με τα social media, οι συστάσεις παραμένουν για πολλές επιχειρήσεις ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να βρουν εργαζόμενους με ταλέντο και ικανότητες. Στηρίζεσαι δηλαδή στις προτάσεις από τους top υπαλλήλους σου, οι οποίοι γνωρίζουν καλά την κουλτούρα της εταιρίας και τις προσδοκίες σου και έχουν ανοικτά τα μάτια τους για ανθρώπους που θα ταίριαζαν.
Ωστόσο υπάρχει και ένα μειονέκτημα, το οποίο δεν είναι άλλο από το ότι με αυτό τον τρόπο αρχίζεις να μαζεύεις κλώνους, ανθρώπους δηλαδή που μοιάζουν πολύ με τους ήδη υπάρχοντες.
Προκειμένου να το αποφύγεις αυτό, μπορείς να το απευθυνθείς σε εμάς για να σε βοηθήσουμε και να αναλάβουμε εξ ολοκλήρου την αναζήτηση σου για τον σωστό άνθρωπο για την εταιρία σου.
Για να βεβαιωθούν πως προσλαμβάνουν εργαζόμενους με ταλέντο και ικανότητες, οι μεγάλες εταιρίες σταματούν να δίνουν πια στους προϊσταμένους την ευθύνη επιλογής και πρόσληψης.
Πια η επιλογή γίνεται από μεικτές ομάδες και εστιάζει στις επαγγελματικές δεξιότητες, όσο και στα soft skills. Αυτό επιτρέπει να εντάσσονται στην επιχείρηση άνθρωποι που είναι πιο πιθανό να ταιριάξουν και αφαιρεί κατά μεγάλο βαθμό την υποκειμενικότητα στην επιλογή.
Αυτή είναι η φάση που παραβλέπεται πιο συχνά από όλες. Αναφέρομαι στην φάση της πρόσληψης, όπου γίνεται η προσφορά της θέσης.
Υπάρχουν φορές που οι υποψήφιοι έχουν λάβει αντιπρόταση από τον υφιστάμενο εργοδότη. Και όλη η μέχρι τώρα διαδικασία καθίσταται άχρηστη αν ο υποψήφιος πει ένα αβίαστο «ναι» στην υπάρχουσα κατάσταση και παραμείνει στην εταιρεία που είναι. Κάτι που είναι εξαιρετικά απογοητευτικό (ναι, το έχω πάθει).
Πως μπορείς να το αποφύγεις; Μα με το να τον φέρεις σε επαφή με την κουλτούρα της εταιρείας όσο πιο άμεσα γίνεται. Σύστησέ τον και φέρε τον σε επαφή με κάποιον άλλο εργαζόμενο της εταιρείας. Προσκάλεσέ τον σε κάποιο event της επιχείρησης ή του τμήματος και φέρσου του σαν να είναι ήδη μέλος της ομάδας. Κάνε τον να νιώσει άνετα και χαλαρά. Αυτό επιπλέον θα κάνει και την πρώτη ημέρα του στη δουλειά λιγότερο δύσκολη για αυτόν.
Προκειμένου να κρατήσουν το στρες των νέων υπαλλήλων σε χαμηλά επίπεδα τον πρώτο καιρό, οι μεγάλες εταιρίες έχουν δημιουργήσεις ειδική διαδικασία προσαρμογής η οποία τους δίνει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες.
Για παράδειγμα κάποιες εταιρίες έχουν φτιάξει ειδικές σελίδες στο εσωτερικό δίκτυο της εταιρίας με όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζει ένας νέος υπάλληλος και απαντήσεις στα συνηθισμένα ερωτήματα που μπορεί να έχει. Η Google έχει ειδικό πρόγραμμα προσαρμογής στην εργασία όπου κάποιος παλιότερος εργαζόμενος αναλαμβάνει ρόλο μέντορα του νεοπροσληφθέντα και τον βοηθάει με ότι χρειαστεί τον πρώτο καιρό.
Επιπλέον πολλές επιχειρήσεις ενθαρρύνουν τους νέους υπαλλήλους να μοιραστούν μέσα από τα social media της εταιρίας τις εμπειρίες τους από τις πρώτες μέρες. Αυτό, πέραν του ότι επιτρέπει στο υπάρχον προσωπικό να μάθει περισσότερα για τους «καινούριους», ακόμη, όπως αναφέραμε πιο πάνω, τραβάει και την προσοχή άλλων υποψηφίων.
Όπως βλέπεις λοιπόν το να προσελκύσεις και να κρατήσεις εργαζόμενους με ταλέντο και ικανότητες δεν είναι και τόσο δύσκολο. Χρειάζεται απλά να μην τρέξεις όλη την διαδικασία «στο αυτόματο», αλλά να ασχοληθείς προσωπικά και με μεράκι.
Πώς να Απλοποιήσεις την Εργασιακή Ζωή σου
Πώς να ξεπεράσεις τις Περιοριστικές Πεποιθήσεις
8 Συμβουλές για να Εξελιχθείς Επαγγελματικά
Πως να Απολαμβάνεις τη Ζωή περισσότερο
Πώς να ζήσεις μια Καλή Ζωή κάνοντας αυτές τις Επιλογές
Θες να Εντυπωσιάσεις στη Δουλειά σου; Τρόποι για να το πετύχεις