Γνωρίζεις κάθε προϊόν ή επιχειρησιακή περιοχή τι κέρδη σου φέρνει, αλλά έχεις την ίδια πληροφόρηση και για κάθε πελάτη; Αν όχι, είναι καιρός να αρχίσεις και εσύ να κάνεις Ανάλυση Κερδοφορίας ανά Πελάτη.
Η ανάλυση κερδοφορίας ανά πελάτη είναι μια προσέγγιση που προσδιορίζει τα κόστη και τα οφέλη από την εξυπηρέτηση συγκεκριμένων πελατών (ή κατηγοριών πελατών) με στόχο τη βελτίωση της κερδοφορίας της επιχείρησης. Είναι σχετικά πρόσφατο, αλλά πολύ δημοφιλές, εργαλείο διοίκησης, το οποίο έχει δύο πρωταρχικούς στόχους:
Ο πρώτος στόχος της ανάλυσης κερδοφορίας ανά πελάτη είναι η μέτρηση της κερδοφορίας των υφιστάμενων πελατών (ή κατηγοριών πελατών). Οι περισσότερες επιχειρήσεις αναλύουν την κερδοφορία τους ανά προϊόν ή επιχειρησιακή περιοχή. Αυτού του είδους οι αναλύσεις είναι χρήσιμες για τη διαχείριση των λειτουργιών που σχετίζονται με την παραγωγή. Η λειτουργική κερδοφορία μιας επιχείρησης, ωστόσο, επηρεάζεται εξίσου σημαντικά από τις δραστηριότητες που σχετίζονται με την ικανοποίηση των πελατών, οι οποίες συχνά συνιστούν την πλειονότητα των γενικών και διοικητικών δαπανών μιας επιχείρησης.
Πολλές επιχειρήσεις επιδιώκουν να αυξήσουν το μερίδιο αγοράς και την ικανοποίηση των πελατών, χωρίς να κατανοούν τα κόστη που απαιτούν τέτοιες προσπάθειες. Επιχειρήσεις δαπανούν πολλούς πόρους για την ικανοποίηση των πελατών τους, χωρίς να γνωρίζουν αν η προσπάθειά τους γεννά περισσότερα οφέλη από κόστη. Η ανάλυση κερδοφορίας ανά πελάτη αναγνωρίζει ποιοι πελάτες είναι κερδοφόροι και ποιοι ζημιογόνοι. Αυτή η πληροφόρηση μπορεί να βοηθήσει την επιχείρηση να διατηρήσει τους κερδοφόρους πελάτες της, ενώ παράλληλα μπορεί να απορρίψει τους ζημιογόνους πελάτες ή να βρει τρόπους να τους καταστήσει κερδοφόρους.
Πολλές επιχειρήσεις διαπιστώνουν ότι μια σχετική μειονότητα «καλών πελατών» συνεισφέρει σχεδόν στο σύνολο της κερδοφορίας της επιχείρησης, αν δεν υπερκαλύπτει μάλιστα και τις ζημίες που προκαλούν οι «κακοί πελάτες» (η λεγόμενη και αρχή Pareto).
Πέρα από τα επίπεδα κερδοφορίας ενός πελάτη, μια επιχείρηση θα πρέπει να συναξιολογήσει ποιοτικούς παράγοντες που ενδεχομένως οδηγήσουν στη διατήρηση ενός οριακά κερδοφόρου ή ζημιογόνου πελάτη:
Ο δεύτερος στόχος της ανάλυσης της κερδοφορίας ανά πελάτη είναι ο εντοπισμός αποτελεσματικών και μη αποτελεσματικών δραστηριοτήτων που σχετίζονται με την ικανοποίηση των πελατών. Η ανάλυση αυτή παρέχει πληροφόρηση σχετικά με ποιες δραστηριότητες να ενισχύσουν ή να εξαλείψουν οι επιχειρήσεις, οι οποίες θα αυξήσουν την κερδοφορία και θα μειώσουν τη δυσαρέσκεια των πελατών. Επίσης, η ανάλυση αυτή προσφέρει μια ξεκάθαρη εικόνα τι εκτιμούν οι πελάτες και τι είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν. Η βελτίωση αφορά, μεταξύ άλλων, την απλοποίηση δύσκαμπτων διαδικασιών, την ενοποίηση παραγγελιών σε λιγότερες, αλλά μεγαλύτερες παραγγελίες, την εκπαίδευση των πελατών στην ελαχιστοποίηση των κοστών εξυπηρέτησής τους κ.α.
Ως εκ τούτου, η ανάλυση κερδοφορίας των πελατών μπορεί να βοηθήσει, τόσο με ποσοτικά, όσο και ποιοτικά κριτήρια κάθε επιχείρηση να κατανοήσει καλύτερα τι κερδίζει από κάθε πελάτη χωριστά, αλλά και τι μπορεί να κάνει για να μετατρέψει του ζημιογόνους πελάτες σε κερδοφόρους.
Όταν οι Περιορισμοί της επιχείρησης υπαγορεύουν τις επιχειρηματικές της αποφάσεις
Λειτουργική Μόχλευση: Πόσο δεσμευτικές πρέπει να είναι οι επιχειρηματικές αποφάσεις που λαμβάνω;
Φύρα: το σαράκι που τρώει τις επιχειρήσεις
Έγκαιρη Διαχείριση: Πώς μπορεί να μεταμορφώσει την επιχείρησή μου
Υποστηρικτικά Τμήματα: Μήπως έχω ένα μικρό Δημόσιο μέσα στην επιχείρησή μου;
Outsourcing: Πρέπει τελικά μια επιχείρηση να τα κάνει όλα μόνη της;