Πήρες την προαγωγή που τόσο καιρό κυνηγούσες και σίγουρα άξιζες. Είσαι πια ο καινούριος προϊστάμενος. Και αυτό είναι ένα μεγάλο βήμα.
Όμως οι ικανότητες που σε έφεραν ως εδώ και η σκληρή προσπάθεια (που σίγουρα κατέβαλες) δεν αρκούν πια από μόνες τους. Τώρα χρειάζονται και ένα σωρό νέες δεξιότητες, καθώς έχεις μια ομάδα ανθρώπων από κάτω σου και θα πρέπει να την διαχειρίζεσαι με επιτυχία.
Οι περισσότεροι σε αντίστοιχη θέση μαθαίνουν τα βασικά γρήγορα, όπως το να ενθαρρύνουν τους υπαλλήλους να προτείνουν νέες ιδέες ή να μην περηφανεύονται για όσα έχουν καταφέρει.
Μερικά λάθη όμως είναι λεπτά και δύσκολο να τα κατανοήσεις, πόσο μάλλον να τα διορθώσεις. Είναι αυτά που μπορούν να σε βγάλουν εκτός τροχιάς, προτού καλά –καλά ξεκινήσεις, καθώς κανείς δεν θα σου τα πει εκ των προτέρων.
Να λοιπόν τα 6 σημαντικότερα «αόρατα» λάθη που κάθε καινούριος προϊστάμενος κάνει και τρόποι να τα διορθώσεις.
Οι άνθρωποι μοιράζονται τα αισθήματά τους με πολλά περισσότερα από τις λέξεις, μέσω της γλώσσας σώματος.
Οι καινούριοι προϊστάμενοι και manager εστιάζουν τόσο πολύ στο να ακούν, που ξεχνούν να παρατηρούν τι λένε οι πράξεις των γύρω τους. Ίσως βέβαια φταίει και το άγχος για αυτό.
Για παράδειγμα, ρωτάς κάποιον πως πάει με τη δουλειά που του ανέθεσες και σου απαντάει με ένα γρήγορο: «καλά». Όμως παρατηρείς ότι σκύβει το κεφάλι και κοιτάει αλλού σα να θέλει να αποφύγει το θέμα.
Οπότε χρειάζεται να συνεχίσεις. Μήπως έχει κάποια δυσκολία; Χρειάζεται τη βοήθεια σου σε κάτι; Γνωρίζοντας τι συμβαίνει στην πραγματικότητα θα σου το κάνει πιο εύκολο να μπορείς να τους βοηθήσεις.
Ως ένα βαθμό, είναι λογικό να συμβαίνει αυτό. Είσαι καινούριος προϊστάμενος και όχι μόνο δεν έχεις την ανάλογη εμπειρία αλλά είσαι ακόμα και πολύ αγχωμένος να πάνε όλα καλά.
Όμως υπάρχει μεγάλη διαφορά ανάμεσα στο να αναθέσεις κάτι σε κάποιον και να παρακολουθείς την πρόοδο του και στο να είσαι συνεχώς πάνω από το κεφάλι του και να παρακολουθείς κάθε κίνησή του. Ο καλός προϊστάμενος δείχνει στους ανθρώπους του ότι είναι απολύτως θεμιτό να τον αναζητούν για βοήθεια και οδηγίες και επιπλέον τους δίνει χώρο να κάνουν τη δουλειά με τον δικό τους τρόπο.
Βλέπεις, οι άνθρωποι που αισθάνονται ότι συνέχεια τους παρακολουθεί το άγρυπνο βλέμμα του αφεντικού τείνουν να κάνουν δύο πράγματα. Είτε γίνονται απόλυτα παθητικοί μιας και τους έχεις στερήσει κάθε δικαίωμα πρωτοβουλίας, είτε παραιτούνται με την πρώτη ευκαιρία για να βρουν μια δουλειά που έχει περισσότερο νόημα για αυτούς.
Προκειμένου να απελευθερωθείς από αυτή τη συνήθεια, δίνε πιο πολύ χρόνο στην αρχική ανάθεση της κάθε δουλειάς. Αντί απλά να την «πασάρεις» σε κάποιον, αφιέρωσε λίγο χρόνο να εξηγήσεις με σαφήνεια τον σκοπό και το όραμα, ενθάρρυνε τυχόν ερωτήσεις και προγραμμάτισε τακτικά follow up. Με αυτό τον τρόπο δε θα νιώθεις ότι έχεις αφήσει τα πράγματα στην τύχη τους.
Αυτό είναι συνέχεια του προηγούμενου. Γιατί, ναι, θες να λειτουργεί η ομάδα σου σαν καλοκουρδισμένο ρολόι, αλλά πρόσεξε μην χάνεις επαφή με την γενική εικόνα. Πέρα από το να πετύχεις τους στόχους σου, βεβαιώσου ότι κατανοείς με ποιον τρόπο η λειτουργία της ομάδας σου συνδέεται με τη γενικότερη στρατηγική και αποστολή όλης της επιχείρησης.
Έπειτα μοιράσου τη με τους υπαλλήλους σου. Όταν η ομάδα σου γνωρίζει πως συνδέεται η δουλειά της με όλα τα υπόλοιπα, θα είναι σε θέση να παίρνει καλύτερες αποφάσεις.
Δεν είναι η δουλειά σου να συμμετέχεις σε κάθε εργασία που έρχεται από ψηλά. Αν απορροφηθείς από πολλά διαφορετικά (και κυρίως ανούσια) πράγματα, ούτε θα είσαι διαθέσιμος, ούτε ικανός να δουλέψεις στα σημαντικά που χρειάζεσαι πραγματικά.
Οπότε, μάθε τη διαφορά ανάμεσα στο να δουλεύεις σκληρά και να δουλεύεις έξυπνα. Όσο μπορείς, επίλεγε project που είναι πιο πολύπλοκα και δημιουργούν μεγαλύτερη αξία στην επιχείρηση (και άρα και σε σένα).
Αν το αφεντικό σου σού ζητήσει να κάνεις κάτι που δεν σου ταιριάζει, τότε ρώτα. Χρειάζεται όντως τη δική σου παρουσία; Θα μπορούσε ίσως να το αναθέσει αλλού ώστε να έχεις περισσότερο χρόνο για κάτι μεγαλύτερης σημαντικότητας;
Πολλοί καινούριοι προϊστάμενοι και manager εστιάζουν τόσο πολύ στο να δημιουργήσουν ισχυρές σχέσεις με την ομάδα τους, που ξεχνούν να περάσουν χρόνο επικοινωνώντας με το δικό τους αφεντικό.
Μη νομίζεις ότι έτσι οπωσδήποτε θα φανεί η καλή δουλειά σου. Θα χρειαστεί να διατηρήσεις ανοικτή την πρόσβαση προς το αφεντικό σου, ώστε να αναδεικνύεις τη δουλειά της ομάδας σου (άρα και τη δική σου), να δείχνεις ότι ενδιαφέρεσαι και έχεις ακόμα κίνητρο και φλόγα.
Αν θες να μάθεις να πλοηγείσαι με επιτυχία στον εργασιακό χώρο, δες εδώ
Όπως εξηγούμε και στο Σεμινάριο μας στα Office Politics, υπάρχει μεγάλη διαφορά στο να φέρεσαι σε όλους δίκαια και στο να φέρεσαι σε όλους το ίδιο.
Οι άνθρωποι είναι μοναδικοί και ο καθένας μας επιθυμεί να τον βλέπουν οι άλλοι για αυτό που είναι και που μπορεί να κάνει. Επιδίωξε λοιπόν να κατανοήσεις τι μετράει για κάθε μέλος της ομάδας σου.
Για παράδειγμα, κάποιοι άνθρωποι έρχονται τη Δευτέρα το πρωί στο γραφείο ελπίζοντας ότι θα τους ρωτήσεις πως ήταν το Σαββατοκύριακο τους ή πως πήγαν οι προληπτικές ιατρικές εξετάσεις των παιδιών τους. Άλλοι πάλι δεν θέλουν να δίνουν αναφορά για την προσωπική τους ζωή. Μάθε τι μετράει για τον καθένα και φέρσου ανάλογα.
Φυσικά αυτό ισχύει και από πλευράς management και διαχείρισης. Κάποιοι χρειάζονται συνεχή επιτήρηση, γιατί αλλιώς ξεχνιούνται. Άλλοι λειτουργούν καλύτερα πιο αυτόνομα.
Σαν καινούριος προϊστάμενος, είναι βέβαιο πως θα υποπέσεις σε κάποια λάθη. Και αυτό είναι ΟΚ. Όταν όμως κάνεις κάποιο λάθος, ανασκουμπώσου και συνέχισε να προχωράς μπροστά. Στις περισσότερες επιχειρήσεις είναι περισσότερο σημαντικό να μάθεις να επανακάμπτεις από τα λάθη σου από το να μην κάνεις κανένα.
Και αν δεις ότι η μάχη είναι άνιση και δυσκολεύεσαι, πάρε μια βαθιά ανάσα και επικοινώνησε μαζί μας. Σου υποσχόμαστε να σε στηρίξουμε άμεσα.
Είσαι Θυμωμένος με τον Εαυτό σου; 7 πράγματα που μπορείς να κάνεις
Αντιπαθητικοί Συνάδελφοι: 6 Συμβουλές που θα σε Βοηθήσουν να Δουλέψεις μαζί τους
6 Θέματα που πρέπει να Αποφύγεις να Συζητήσεις στη Δουλειά
6 Σημαντικές Δεξιότητες που Χρειάζεσαι Σήμερα
Meeting με τους Συνεργάτες: Οι ερωτήσεις που πρέπει να κάνεις
Νέος Μάνατζερ: 6 Δεξιότητες που Πρέπει να Έχεις