Το κόλπο για να λες «όχι» στο αφεντικό σου (χωρίς να χαλάς την εικόνα σου) - The Purpose

Το κόλπο για να λες «όχι» στο αφεντικό σου (χωρίς να χαλάς την εικόνα σου)

By Γιώργος Παλαιός | Επαγγελματική Εξέλιξη

Στην εβδομαδιαία μας συνάντηση ο προϊστάμενός μου, μου είπε ότι είχε παρατηρήσει τελευταία ότι έλεγα συχνά «όχι», όποτε μου ζητούσε να κάνω κάτι.

Ένιωσα άσχημα. Ήθελα να έχω την φήμη του ομαδικού παίκτη, όχι του αρνητικού.

Αλλά όπως πολλοί από εμάς αυτές τις μέρες, ήμουν ιδιαίτερα στρεσαρισμένος. Ήμουν φορτωμένος με πάρα πολλά, οπότε οποιοδήποτε επιπλέον αίτημα μου δημιουργούσε πανικό. Ένιωθα το γραφείο να μικραίνει και να με πνίγει.

Ακούγοντας το παραπάνω feedback όμως, κατάλαβα ότι έπρεπε να κάνω κάποιες αλλαγές. Άρχισα να συμφωνώ περισσότερο και να περιμένω να είμαι πιο ήρεμος προκειμένου να απαντήσω.

Όμως η ιστορία δεν τελειώνει εδώ. Το θέμα δεν ήταν να μάθω να λέω «ναι» σε όλα. Ήταν να μάθω ότι το να λες «όχι», είναι απολύτως απαραίτητο, αρκεί να γίνεται με έναν πιο παραγωγικό και αποδεκτό τρόπο.

Λίγους μήνες μετά

Λίγους μήνες μετά (και αφού ήδη είχα αρχίσει να εξαντλούμαι από τα πολλά «ναι» που έλεγα πια), ο προϊστάμενος μου προώθησε ένα email. Ένας συνάδελφός μας από άλλο τμήμα ρωτούσε αν μπορεί να βοηθήσει με το σχεδιασμό ενός προγράμματος για το τμήμα του και ο προϊστάμενος ήθελε να μάθει την άποψή μου.

Δίστασα για λίγο, μετά όμως του έστειλα μια καλά σχεδιασμένη απάντηση που πήγαινε κάπως έτσι:

«Σκέφτομαι όχι. Και να γιατί:

  • Πρόκειται για μια ιδιαίτερα πολυάσχολη στιγμή για το γραφείο μας. Επιπλέον η ατζέντα μας συνεχίζει να κλείνει γρήγορα.
  • Προσπαθώ να αποφύγω χρονικές δεσμεύσεις αυτή την περίοδο, καθώς το τμήμα μας θα μετακινήσει σε λίγες μέρες σε νέο κτήριο, κάτι που μπορεί αρχικά να επηρεάσει τη λειτουργία μας.
  • Δεν είμαι 100% σίγουρος για το πως θα συνεισφέρουμε. Πιστεύω ότι θα δυσκολευτούμε να βρούμε κοινά ανάμεσα σε αυτά που καλύπτουμε εμείς και αυτά που χρειάζονται εκείνοι.»

Ο προϊστάμενος δεν άργησε να μου απαντήσει, αλλά αυτή τη φορά ήταν για καλό: Συμφωνούσε μαζί μου και μάλιστα μου είπε πόσο πολύ εκτίμησε την καλογραμμένη απάντησή μου. Εκ των υστέρων μου εξήγησε ότι ενώ δεν τον νοιάζει οι συνεργάτες του να του λένε «όχι» μερικές φορές, τον βοηθάει όμως πολύ να γνωρίζει το γιατί. Με άλλα λόγια, ήθελε να έχει όσο πιο πλήρη εικόνα γινόταν.

Εκεί λοιπόν κατάλαβα για τα καλά, ότι κακώς αρχικά πίστευα πως στο εξής θα έπρεπε να αναλαμβάνω κάθε μικρή και μεγάλη δουλειά που πετούσαν στο δρόμο μου. Στην πραγματικότητα, το «όχι» ήταν ένα απολύτως αποδεκτό πράγμα που μπορούσα να πω.

Όμως αυτό που θέλω να σου περάσω είναι πως και εσύ μπορείς να λες «όχι» στο αφεντικό σου. Το κόλπο για να λες «όχι» στο αφεντικό σου (χωρίς να χαλάς την εικόνα σου)

Πως μπορείς να λες «όχι»

Το σημείο κλειδί είναι να το αιτιολογείς με έξυπνο τρόπο. Όχι, δεν χρειάζεται να αιτιολογείς κάθε μία από τις αποφάσεις σου. Αυτό θα ήταν μια άσκοπη σπατάλη χρόνου αλλά και πλήγμα για την εικόνα σου ως εργαζόμενος. Αλλά και το σκέτο και αδικαιολόγητο «όχι» δεν πρόκειται να σε βοηθήσει πολύ.

Οπότε την επόμενη φορά που ο προϊστάμενος σου ζητήσει να κάνεις κάτι και χρειάζεται να αρνηθείς, πρόσθεσε μία ή δύο προτάσεις επεξήγησες μετά το όχι. Και αν είναι σκόπιμο, πρόσθεσε επίσης και μια προτεινόμενη λύση.

  • «Όχι, δεν μπορώ να πάω στο meeting στη θέση σου, επειδή έχω ήδη ένα προγραμματισμένο με τον Χ, για να δούμε τον προϋπολογισμό. Αλλά αν πιστεύεις ότι πρέπει να δώσω προτεραιότητα στο άλλο meeting, πες μου».
  • «Όχι, δε νομίζω ότι μπορώ να αναλάβω ακόμα αυτό το project καθώς δε νιώθω άνετα ακόμα με το αντικείμενο που αφορά. Είναι δυνατό να το αναλάβει κάποιος άλλος και να τον βοηθήσω, ώστε να είναι πιο απλό την επόμενη φορά;»
  • «Όχι, δεν είμαι σίγουρος ότι θέλω να πάω σε αυτό το συνέδριο, γιατί είμαι διστακτικός στο να λείψω τρεις μέρες από τη δουλειά και να αφήσω πίσω όλα τα άλλα που έχω αναλάβει».

Το να προβάλλεις κάποιον λόγο, όχι μόνο σε κάνει πιο εύκολο στο να δουλεύουν οι άλλοι μαζί σου, αλλά δίνει και στο manager σου περισσότερες πληροφορίες για το τι αντιμετωπίζεις.

Θες να μπορείς να πλοηγείσαι με ευκολία στον δύσκολο εργασιακό χώρο; Δες εδώ

Αν παραδεχτείς ότι δεν μπορείς να αναλάβεις περισσότερη δουλειά, επειδή τρέχεις με πάρα πολλά αυτή τη στιγμή, για παράδειγμα, είναι πιθανό να σε απαλλάξει από κάποιες εργασίες, προκειμένου να εστιάσεις περισσότερο στις σημαντικές.

Ή αν του εξηγήσεις ότι δε νιώθεις άνετα με κάποιο αντικείμενο, είναι πιθανό να σου προσφέρει περισσότερη εκπαίδευση ή οδηγίες.

Άρα, προχώρα. Νιώσε άνετα με το να λες «όχι». Και αν το φοβάσαι τόσο πολύ, κάνε πρόβες στον καθρέπτη σου αυτό που θες να πεις. Κάνε ότι χρειάζεται για να νιώσεις αρκετά άνετα για να πάρεις τα ηνία.

Και θα δεις ότι όχι μόνο δεν θα βρεθείς ζημιωμένος από αυτό, αλλά θα αρχίσουν και οι γύρω σου να σε σέβονται περισσότερο!

Φυσικά αν θες να συζητήσουμε τη συγκεκριμένη περίπτωση που σε απασχολεί, μπορείς να επικοινωνήσεις μαζί μου.

Σχετικά Άρθρα

Θέλω να δώσω ώθηση στην καριέρα μου!

Για τον Συγγραφέα

Ο Γιώργος Παλαιός, οικονομολόγος και κάτοχος MBA από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, έχει μακρά προϋπηρεσία σε μία από τις μεγαλύτερες Τράπεζες στην Ελλάδα. Πιστεύει πολύ στον ανθρώπινο παράγοντα και θεωρεί ότι το μεγαλύτερο asset κάθε επιχείρησης είναι οι άνθρωποί της και ο τρόπος που αυτοί εμπλέκονται και συνεργάζονται. Με ισχυρό Business προφίλ και μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία στα Πληροφοριακά Συστήματα Διοίκησης, έχει εργαστεί για την ανάπτυξη της πλατφόρμας internet banking μεγάλης ελληνικής τράπεζας, τόσο από εμπορική όσο και από τεχνική πλευρά. Έχει διατελέσει IT Consultant σε εταιρία συμβούλων πληροφορικής και είναι πιστοποιημένος ISO Internal Auditor. Γνωστός στο χώρο από την αρθρογραφία του σε μεγάλα περιοδικά πληροφορικής και management, ο Γιώργος συνδυάζει πάντα την αγάπη του για τις νέες τεχνολογίες, το management και τη στρατηγική. Στόχος του μέσα από το The Purpose είναι να προσφέρει απλόχερα τις γνώσεις που απέκτησε όλα αυτά τα χρόνια. Με όρεξη, υπομονή και διαρκή αναζήτηση νέων μεθόδων προσωπικής και επαγγελματικής εξέλιξης, είναι πάντα έτοιμος να μοιραστεί τις σκέψεις του με ανθρώπους που είναι έτοιμοι να κάνουν το επόμενο βήμα.