Μήπως διστάζεις να ζητήσεις συμβουλές από το αφεντικό σου για να μη φανείς άχρηστος; Ο φόβος μη φανούμε χαζοί, ξεκινάει από το σχολείο. Εάν ήσουν σαν κι εμένα, σπάνια θα σήκωνες το χέρι σου για να ρωτήσεις μία απορία τη δασκάλα.
Αλλά να το μυστικό που έμαθα καθώς προχωρούσα την καριέρα μου. Οι έξυπνοι μαθητές κάνουν ερωτήσεις στην τάξη και λαμβάνουν τις καλύτερες συμβουλές.
Αυτή τη στιγμή, ίσως διαβάζεις το άρθρο επειδή σου έχει ανατεθεί μία εργασία ή ένα πρότζεκτ και δε ξέρεις πως να τα ολοκληρώσεις. Ίσως πάλι έκανες κάποιο λάθος και χρειάζεται να το διορθώσεις.
Οποιοδήποτε θέμα και αν σε απασχολεί αυτήν τη στιγμή, το να ρωτήσεις το αφεντικό σου για συμβουλές είναι το καλύτερο και πιο έξυπνο πράγμα που μπορείς να κάνεις. Άλλωστε έρευνες έχουν δείξει πως όσοι ζητούν συμβουλές φαίνονται πιο έξυπνοι.
Οπότε αν θες πραγματικά να διαπρέψεις στο πρότζεκτ σου, κάνε σαφές πως ζητάς συμβουλή και όχι γνώμη.
Ίσως σε έχω μπερδέψει. Η αλήθεια είναι πως εννοιολογικά, υπάρχει μικρή διαφορά ανάμεσα στο να ζητάς τη συμβουλή κάποιου και στο να ζητάς τη γνώμη του. Άλλωστε έίναι και τα δύο τρόποι για να λάβεις την άποψή του.
Ψυχολογικά ωστόσο, υπάρχει τεράστια διαφορά. Ο τρόπος που ζητάς γνώμη κάνει τη διαφορά ανάμεσα στο να έχεις την απόλυτη εμπιστοσύνη του αφεντικού σου ή την απόλυτη άρνησή του και στο να έχεις τον έπαινό του ή την περιφρόνηση του.
Στο βιβλίο του, ο δρ. Robert Cialdini εξηγεί γιατί συμβαίνει αυτό. Όταν ζητάς γνώμη, οι άνθρωποι κάνουν ένα βήμα πίσω για να διαχωριστούν ψυχολογικά από εσένα. Έτσι, όντας απομακρυσμένοι, δε νιώθουν ότι έχουν επενδύσει στο αποτέλεσμα του πρότζεκτ.
Από την άλλη, όταν ζητάς συμβουλή, βάζεις τον άλλο σε θέση που πιστεύει πως έχει αποτελέσει και αυτός μέρος της επιτυχίας σου, τόσο της προσωπικής όσο και της επαγγελματικής.
Για να μάθεις να διαχειρίζεσαι τις απαιτητικές εργασιακές δυναμικές, δες εδώ
Υπάρχουν δυο ψυχολογικοί παράγοντες που επηρεάζουν τους άλλους όταν ζητάμε συμβουλή, το φαινόμενο του …ΙΚΕΑ και η δύναμη του να δημιουργείς κάτι μαζί με κάποιον άλλο.
Εάν είσαι ανάμεσα στους εκατομμύρια ανθρώπους κάποια στιγμή στη ζωή σου ένιωσες σύγχυση προσπαθώντας να συναρμολογήσεις τα κομμάτια ενός επίπλου από τα ΙΚΕΑ, έχοντας παρά μόνο το μυαλό σου, ένα διάγραμμα και ένα γαλλικό κλειδί.
Στη μελέτη «Το φαινόμενο του ΙΚΕΑ» οι ερευνητές διαπίστωσαν πως όταν οι άνθρωποι φτιάχνουν κάτι μόνοι τους με επιτυχία, ακόμα και κάτι απλό όπως μία βιβλιοθήκη από τα ΙΚΕΑ, η επένδυση κόπου και χρόνου για να χτίσουν το αντικείμενο, το έκανε να αξίζει όσο θα άξιζε αν το είχε φτιάξει επαγγελματίας.
Η δύναμη του να δημιουργείς κάτι μαζί με κάποιον άλλο χαρακτηρίζει «Το φαινόμενο του ΙΚΕΑ».
Σύμφωνα με μια άλλη μελέτη («Οι ψευδαισθήσεις της επιρροής»), ερευνητές υποστήριξαν πως οι άνθρωποι που βοήθησαν να δημιουργηθεί κάτι, ένιωθαν μία συμπάθεια τόσο για το αντικείμενο που δημιούργησαν όσο και για το άτομο με το οποίο συνεργάστηκαν.
Στην έρευνα αυτή, διευθυντές συμμετείχαν στη δημιουργία μιας διαφήμισης για ένα νέο ρολόι χειρός. Οι ερευνητές διαπίστωσαν δύο πράγματα μόλις ολοκληρώθηκε η διαφήμιση.
#1 όσο πιο πολύ συμμετείχαν οι διευθυντές στη δημιουργία της διαφήμισης, τόσο πιο υψηλά αξιολογούσαν τη διαφήμιση σε σχέση με άλλες που δεν είχαν συμμετοχή.
#2 και ακόμα πιο σημαντικό για τη δύναμη της συμβουλής, είναι πως οι διευθυντές που συμμετείχαν στη δημιουργία της διαφήμισης, απέδιδαν την τεράστια επιτυχία της, τόσο στους ίδιους όσο και στους υπαλλήλους τους.
Να λοιπόν γιατί πρέπει να ζητάς συμβουλές από το αφεντικό σου. Θα νιώσει πως έχει επενδύσει στην επιτυχία του πρότζεκτ σου και θα αποδώσει αυτήν την επιτυχία στις ικανότητές σου.
Είναι έξυπνη κίνηση λοιπόν να τον κάνεις να νιώθει μέρος του όποιου πρότζεκτ, ότι τρόπον τινά βοήθησε κι αυτός στην ολοκλήρωσή του. Έτσι είναι πολύ πιο πιθανό να το θεωρήσει ακόμα πιο επιτυχημένο, απ’ ότι αν το είχες ολοκληρώσει μόνος σου.
Πώς να Απλοποιήσεις την Εργασιακή Ζωή σου
Πως να Απολαμβάνεις τη Ζωή περισσότερο
Θες να Εντυπωσιάσεις στη Δουλειά σου; Τρόποι για να το πετύχεις
Πώς να ξεπεράσεις τον Φόβο του Feedback
Αυτές πρέπει να είναι οι σημαντικότερες Προτεραιότητες στη ζωή σου
Διαφωνείς με το Αφεντικό σου: Πώς να το κάνεις χωρίς να χάσεις τη δουλειά σου