Είτε αφορά τις επαγγελματικές, είτε τις προσωπικές σου σχέσεις, η δεξιοτεχνία στην επικοινωνία μπορεί να κάνει τη διαφορά ανάμεσα στην επιτυχία και την ολοκληρωτική αποτυχία.
Από πολύ απλές επικοινωνιακές διαδικασίες, όπως το να δώσεις οδηγίες, μέχρι το να διαπραγματευτείς μία θέση εργασίας ή μία διακρατική συμφωνία, ο τρόπος που θα κινηθείς, η φωνή σου και οι λέξεις που θα επιλέξεις να χρησιμοποιήσεις θα καθορίσουν σε πολύ μεγάλο βαθμό το αποτέλεσμα της διαδικασίας.
Κάποιοι την θεωρούν μία εύκολη διαδικασία και την χειρίζονται πολύ καλά από πολύ μικρή ηλικία. Σε άλλους πάλι, φαίνεται βουνό και τους δυσκολεύει αρκετά. Καθώς είναι μια διαδικασία που δεν διδάσκεται στα σχολεία και τα πανεπιστήμια, χρειάζεται να ψάξεις συστηματικά για να βρεις πληροφορίες και να μάθεις πώς να αναπτύξεις τις επικοινωνιακές σου ικανότητες.
Για να το κάνουμε πιο εύκολο, παρακάτω συνοψίζουμε κάποιους τρόπους με τους οποίους θα μπορέσεις να αναπτύξεις τις διαπροσωπικές σου επικοινωνιακές ικανότητες.
Δεν είναι τυχαίο ότι λέμε ότι έχουμε δύο αφτιά για να ακούμε περισσότερο και ένα στόμα για να μιλάμε λιγότερο. Αυτή είναι μια από τις βασικότερες ικανότητες που χρειάζεται να αναπτύξεις. Φυσικά αναφερόμαστε στην ενεργητική ακρόαση και όχι απλά την ακοή. Αυτό σημαίνει ότι παρακολουθείς με προσοχή όταν σου μιλάνε, παρατηρείς τη συμπεριφορά του απέναντί σου, τον αφήνεις να ολοκληρώσει και δεν βιάζεσαι να προσθέσεις τις προσωπικές σου εμπειρίες και απόψεις. Αυτό θα σου επιτρέψει να ακούσεις πραγματικά αυτό που σου λένε και να καταλάβεις όχι μόνο από τα λεγόμενα αλλά και από τις κινήσεις και την ομιλία του συνομιλητή σου, τι μήνυμα θέλει να σου μεταφέρει.
Εμπάθεια σημαίνει να μπορείς να δεις την κατάσταση από την οπτική κάποιου άλλου. Να μπορείς να αναλύσεις τα δεδομένα βάσει της δικής του τοποθέτησης, θέσης και εμπειριών.
Κατά την συνομιλία σου με κάποιον, φρόντισε να μην είσαι επικριτικός η προκατειλημμένος από δικές σου ιδέες, αρχές ή πεποιθήσεις. Γενικά δεν είναι κάτι εύκολο, καθώς λειτουργούμε βάσει αυτών των πεποιθήσεων και αρχών από την ημέρα που θυμόμαστε τον εαυτό μας. Είναι απαραίτητο όμως να μπορείς να αντιληφθείς τον τρόπο λειτουργίας και αντίληψης των άλλων αν θες να καταλάβει τι σκέφτονται και πως λειτουργούν.
Κατά την διάρκεια μίας συναναστροφής, κάνε τους άλλους να αισθάνονται ευπρόσδεκτοι, επιθυμητοί και με αξία. Μίλα τους ενθαρρυντικά και επαίνεσε τους. Αν δείξεις σε κάποιον ότι τον υπολογίζεις και ότι η γνώμη του μετράει, θα κάνει ότι καλύτερο μπορεί για να σου αποδείξει ότι έχεις δίκιο.
Σε περίπτωση που δεν το ξέρεις, το γέλιο απελευθερώνει ενδορφίνες που βοηθούν στο να αποβάλεις το άγχος και την πίεση. Στον περισσότερο κόσμο αρέσει να γελάει και αισθάνεται φυσική έλξη προς κάποιον που μπορεί να τον κάνει να γελάσει. Μπορείς να χρησιμοποιήσεις το χιούμορ για να σπάσεις τον πάγο, να ξεπεράσεις συναισθηματικά εμπόδια και να κάνεις τον κόσμο να αισθανθεί όμορφα γύρω σου.
Φρόντισε να μην ξεπεράσεις τα όρια και το χιούμορ σου να είναι λεπτό. Η σωστή χρήση του θα σε κάνει πιο χαρισματικό.
Φρόντισε να αντιμετωπίζεις τον κόσμο ως ίσο και μην αντιμετωπίζεις τους άλλους σαν να είναι παιδιά (ακόμη κι αν είναι ή συμπεριφέρονται ως τέτοια). Απέφυγε να μιλάς πίσω από τις πλάτες άλλων και μην δείχνεις συμπάθεια ή προτίμηση προς κάποιους. Ενθάρρυνε τον κόσμο να σου πει την ειλικρινή γνώμη του και όχι αυτό που νομίζουν ότι θες να ακούσεις. Ζήτα να σου πουν αυτό που πραγματικά σκέφτονται.
Θα σε βοηθήσει να καταλάβεις αν όντως έχουν καταλάβει αυτό που λες ή όχι.
Το άγχος είναι ένα μεγάλο εμπόδιο στην επικοινωνία γιατί εμποδίζει την καθαρή σκέψη και επηρεάζει υπερβολικά το αποτέλεσμα μιας συνομιλίας. Το άγχος επηρεάζει τον τρόπο λειτουργίας του εγκεφάλου, δυσκολεύει και καθυστερεί τις αποφάσεις, οδηγεί σε λάθος κινήσεις και αυτό μπορεί να οδηγήσει σε ακόμη περισσότερο άγχος. Αυτό που χρειάζεσαι λοιπόν, είναι να παραμείνεις ήρεμος, έχοντας τον έλεγχο των κινήσεων και της σκέψης σου σε όλη τη διάρκεια μίας συνομιλίας.
Αν θες να βελτιώσεις άμεσα και αποτελεσματικά στις Επικοινωνιακές σου Δεξιότητες, δες εδώ.
Τα παραπάνω είναι μερικά μόνο από αυτά που μπορείς να κάνεις για να βελτιώσεις τις επικοινωνιακές σου ικανότητες. Καλό είναι να θυμάσαι ότι δεν χρειάζεται να εκφράζεις το πρώτο πράγμα που σου έρχεται στο μυαλό. Είναι προτιμότερο να αφιερώσεις λίγο χρόνο στο να σκεφτείς αυτό που θες να πεις και να το πεις με συγκεκριμένο τρόπο. Φρόντισε να εστιάσεις σε αυτό που εννοείς όταν επικοινωνείς.
Επίσης, να θυμάσαι ότι αυτό που θες να επικοινωνήσεις διαμορφώνεται και από τη στάση του σώματος σου. Αν και πόσο κρατάς οπτική επαφή και αν η γλώσσα του σώματος σου είναι αμυντική ή επιθετική, είναι μόνο μερικά από αυτά που εκπέμπεις.
Η διαφορά στην κουλτούρα, τα ήθη και τα έθιμα και τις πεποιθήσεις θα επηρεάσουν και αυτά το μήνυμα που θες να μεταφέρεις. Το ίδιο μπορεί να κάνει και η χρήση πολύπλοκων λέξεων ή η αργκό.
Όσο πιο απλά επικοινωνήσεις το μήνυμα σου, τόσο πιο εύκολα θα μεταφερθεί στους άλλους.
Είσαι Θυμωμένος με τον Εαυτό σου; 7 πράγματα που μπορείς να κάνεις
Τρόποι για να Επικοινωνείς Καλύτερα με όλους
Χαμηλή Αυτοεκτίμηση: 10 tip για να το Αλλάξεις αυτό
Νέος Μάνατζερ: 6 Δεξιότητες που Πρέπει να Έχεις
Πώς να ξεπεράσεις τον Φόβο του Feedback
Η Σημασία της Σιωπής στη Δουλειά