Πανελλαδικές – Πως μπορώ να βοηθήσω το παιδί μου σε αυτή την διαδικασία;

By Βασίλης Καραγιαννόπουλος | Προσωπική Ανάπτυξη

Είμαι σίγουρος ότι διαβάζοντας τη λέξη πανελλαδικές, οι περισσότεροι από εμάς αισθανόμαστε έναν κόμπο στο στομάχι. Δεν έχει σημασία αν είσαι σαράντα ή είκοσι χρονών. Δεν έχει σημασία αν τελικά πέρασες ή όχι στις εξετάσεις. Θυμάμαι συμμαθητές μου που δεν τους ενδιέφεραν οι πανελλαδικές και παρόλα αυτά έλεγαν «Αγχώνομαι που σας βλέπω τόσο αγχωμένους».

Πρόσφατα βρέθηκα σε μία τέτοια κατάσταση και θυμήθηκα τα παιδικά μου χρόνια. Δεν μπορώ να πω ότι θυμήθηκα με χαρά αυτή τη χρονιά και πιστεύω το ίδιο ισχύει για πάρα πολύ κόσμο. Μου έκανε εντύπωση το γεγονός ότι έχει «γραφτεί» μέσα μου και άσχετα με το πόσα χρόνια έχουν περάσει, ακόμα με επηρεάζει.

Δεν είναι άξιον απορίας πάντως. Οι πανελλαδικές είναι μία στρεσογόνος διαδικασία. Κρατάει για πάνω από δώδεκα μήνες και μας επηρεάζει ψυχικά και σωματικά. Πολλοί παίρνουν κιλά που δυσκολεύονται να τα χάσουν ή δεν τα χάνουν ποτέ. Άλλοι σταματάνε αγαπημένες τους δραστηριότητες, κάτι που μπορεί να στοιχίσει πολύ στον ψυχισμό ενός νέου. Ξεκόβουν από παρέες, δεν βγαίνουν έξω από το σπίτι, χάνουν εκδρομές και γενικά χωρίς να το καταλάβουν, κάνουν ότι περνάει από το χέρι τους για να κάνουν την κατάσταση όσο χειρότερη γίνεται.

Φυσικά οι πανελλαδικές είναι μία σημαντική περίοδος. Είναι όμως τόσο σημαντική ώστε να δημιουργήσουμε τραύμα στον εαυτό μας ή τα παιδιά μας;

Σίγουρα θα σκεφτείτε: «Μα, κρίνεται το μέλλον μου ή το μέλλον του παιδιού μου», ανάλογα από ποια οπτική το βλέπετε. Ένας λόγος παραπάνω λοιπόν. Θέλω το μέλλον μου να κριθεί από μία διαδικασία που θα μου δημιουργήσει τόσο άγχος; Θα στηρίξω την καριέρα μου και την υπόλοιπη ζωή μου σε μία αγχωτική διαδικασία; Πως θα επηρεάσει την αποτελεσματικότητα μου αυτό;

Είναι πάρα πολύ εύκολο να επηρεαστεί ο ψυχισμός μας, ειδικά σε μία δύσκολη περίοδο όπως αυτή των πανελλαδικών και μάλιστα όταν είμαστε σε τέτοιες ηλικίες.

Τι μπορεί να κάνει ένας γονιός για να κάνει αυτή την διαδικασία πιο ήπια;

Ας ξεκινήσουμε απλά. Αρχικά ας θυμηθεί τη δική του αντίστοιχη κατάσταση. Και φυσικά όταν λέμε να την θυμηθεί, εννοούμε όπως πραγματικά την έζησε και όχι με ηρωισμούς, όπως «Εγώ στην ηλικία σου διάβαζα όλη μέρα και όλη νύχτα. Έκανα να βγω από το σπίτι 4 μέρες». Εδώ δεν κάνουμε διαγωνισμό αλλά προσπαθούμε να βοηθήσουμε.

Πανελλαδικές – Πως μπορώ να βοηθήσω το παιδί μου σε αυτή την διαδικασία;

Απλά πράγματα λοιπόν. Αν για δέκα χρόνια το παιδί διαβάζει μόνο του, τότε δεν έχει νόημα να κάθεστε από πάνω του όλη μέρα σαν επιτηρητής. Αυτό απλά θα του προσθέσει έξτρα άγχος, γιατί απλά δεν έχει μάθει έτσι.

Αν δεν έχετε φροντίσει να το μάθετε σωστή διαχείριση χρόνου και σωστό καταμερισμό εργασιών, τότε δεν μπορείτε να έχετε την απαίτηση να το κάνει μόνο του. Ειδικά αν είναι κάτι που δεν έχετε μάθει να το κάνετε και οι ίδιοι, τότε μην περιμένετε θαύματα. Υπάρχουν ειδικοί που διδάσκουν τα παιδιά πώς να κάνουν σωστή διαχείριση χρόνου και πλέον αρκετά φροντιστήρια έχουν εξειδικευμένο προσωπικό. Αυτό βέβαια είναι κάτι που πρέπει να γίνει νωρίτερα από την Τρίτη λυκείου, γιατί το παιδί πρέπει να μάθει και να χτίσει αυτή την διαδικασία από νωρίς και όχι τελευταία στιγμή.

Αποφορτίστε το από το άγχος της αποτυχίας. Οι περισσότεροι γονείς αγχώνονται πιο πολύ από τα παιδιά τους και το χειρότερο είναι ότι δεν μπορούν να διαχειριστούν αυτό το άγχος. Ατάκες όπως: «Από αυτό θα κριθεί το μέλλον σου». «Αν δεν περάσεις στις πανελλαδικές θα καταστραφείς». «Αν δεν μπεις στο πανεπιστήμιο, θα καταλήξεις στην οικοδομή ή χειρότερα θα γίνει κλέφτης». Αλήθεια, τι σκεφτόμαστε όταν ξεστομίζουμε τέτοιες κουβέντες; Ειδικά όταν ξέρουμε ότι τίποτα από αυτά δεν ισχύει;

Φροντίστε λοιπόν να ενημερώσετε σωστά τα παιδιά. Να ξέρουν τι πραγματικά τα περιμένει.

Η προετοιμασία για τις πανελλαδικές είναι μία σημαντική περίοδος αλλά όχι το τέλος του κόσμου. Βοηθήστε τα να κάνουν σωστές επιλογές (και με το σωστές εννοούμε όχι αυτές που θα θέλατε εσείς. Αυτό είναι κατάλοιπο δικό σας και όχι των παιδιών σας).

Και φυσικά αφήστε τα να βγουν και λίγο έξω από το σπίτι. Να πάρουν καθαρό αέρα και να ηρεμίσουν αυτό θα βοηθήσει το μυαλό τους να χαλαρώσει και θα κάνει την συγκέντρωση ευκολότερη. Εξάλλου μαθητές είναι, όχι φυλακισμένοι.

Καλή επιτυχία.

Αν πιστεύετε ότι χρειάζεστε βοήθεια σε κάποια από τα θέματα που αναφέραμε παραπάνω, επικοινωνήστε άμεσα μαζί μας.

Σχετικά Άρθρα

Για τον Συγγραφέα

Του Βασίλη του αρέσει να μιλάει, να αλλάζει τις ζωές των ανθρώπων, να ταξιδεύει και να βάφει μινιατούρες, όχι απαραίτητα με αυτή τη σειρά. Έχει πτυχίο στις Δημόσιες Σχέσεις και την Εταιρική Επικοινωνία από το University of Indianapolis και έχει πάρει μέρος σε παραστάσεις Stand Up Comedy, σε ελληνικό κοινό. Έχοντας δουλέψει σε έναν μεγάλο τηλεπικοινωνιακό πάροχο στην Ελλάδα ως εκπαιδευτής προσωπικού και διαχειριστής μεγάλων εταιρικών πελατών, μεταξύ άλλων καθηκόντων, θέσεων και projects, αισθάνθηκε την ανάγκη να ερευνήσει την διαφορετικότητα της ανθρώπινης φύσης. Έτσι ταξίδεψε όσο περισσότερο μπορούσε για να γνωρίσει διαφορετικές κουλτούρες και να διευρύνει τους ορίζοντές του. Το πάθος του για τις διαπροσωπικές σχέσεις και τα αποτελέσματα της μετασχηματιστικής διαλεκτικής τον οδήγησαν στο να πιστοποιηθεί ως NLP Coach υπό την αιγίδα του ABNLP και να εστιάσει τις σπουδές του στο Life Coaching. Πιστεύει ότι η αποτελεσματική επικοινωνία και η ενσυναίσθηση είναι ύψιστης σημασίας για την συναναστροφή των ανθρώπων. Αυτό προσπαθεί να μεταδώσει μέσω των σεμιναρίων αποτελεσματική επικοινωνίας και της συνεχόμενης επαγγελματικής του εκπαίδευσης.