Πώς να είσαι πιο Δυναμικός στη δουλειά όταν ζητάς κάτι - The Purpose

Πώς να είσαι πιο Δυναμικός στη δουλειά όταν ζητάς κάτι

By Γιώργος Παλαιός | Επαγγελματική Εξέλιξη

Το βρίσκεις δύσκολο να υπερασπίζεσαι τον εαυτό σου; Δεν είσαι ο μόνος.

Πολλές φορές προκειμένου να τα πάμε καλά με τους άλλους, συμφωνούμε σε όλα μαζί τους. Και όσο πιο πολύ το κάνουμε αυτό, τόσο λιγότερο υπερασπιζόμαστε τα δικά μας συμφέροντα.

Κάθε φορά που ζητάς κάτι στη δουλειά σου, υπάρχει το ρίσκο να σου πουν «όχι», όπως και η πιθανότητα να θυμώσεις αυτόν που ρωτάς. Ως αποτέλεσμα, πολλές φορές δεν ζητάς καν αυτό που θέλεις.

Οπότε τι μπορείς να κάνεις για να γίνεις πιο δυναμικός, ακόμα κι αν δεν σου βγαίνει έμφυτα; Να ορισμένοι τρόποι:

Σταμάτα να διστάζεις

Όταν διστάζεις να θέσεις κάποιο συγκεκριμένο αίτημα, υπάρχουν διάφοροι τρόποι που προδίδουν το δισταγμό σου. Ένας από αυτούς έχει να κάνει με τον ίδιο τον τρόπο έκφρασής σου.

Έτσι εκφράσεις όπως, «ίσως», «μάλλον», «αν δεν έχετε αντίρρηση», μετριάζουν πολύ αυτό που προσπαθείς να πεις και σε κάνουν να ακούγεσαι λιγότερο σίγουρος για τον εαυτό σου, από ότι πρέπει να είσαι για να πάρεις αυτό που θέλεις.

Για παράδειγμα, όταν λες σε κάποιον ότι «μάλλον τελείωσες» με κάποιο project, στην πραγματικότητα, δεν του λες ότι το τελείωσες, αλλά ότι είσαι κοντά στο να τελειώσεις.

Αυτές οι συνήθειες έκφρασης μπορούν να εισχωρήσουν και στα ερωτήματα που θέτεις και να δημιουργήσουν ακριβώς το ίδιο πρόβλημα. Ίσως εισάγεις κάθε αίτημα σου με κάτι σαν «Ήλπιζα κάπως ότι θα…» ελπίζοντας ότι έτσι δείχνεις πιο ευγενικός.

Ευγενικός άνθρωπος όπως είσαι, θεωρείς ότι οι πιθανότητες να γίνει αυτό που θες αυξάνονται όταν δεν φαίνεσαι να προσπαθείς να επιβληθείς στον άλλο. Όμως κάνεις λάθος. Αυτή η γλώσσα σε κάνει να ακούγεσαι σα να μη λες κάτι σημαντικό ή σα να μην είσαι ούτε εσύ σίγουρος ότι πρέπει να σε πάρουν σοβαρά.

Οπότε, προτίμησε να είσαι πιο δυναμικός και να θέτεις τα θέματα ευθέως. Για παράδειγμα, το «Χρειάζεται» και το «Θέλω» θα σε πάνε πολύ πιο μακριά. Οι προϊστάμενοι σου δεν μπορούν να σε βοηθήσουν εκτός και αν θέσεις ξεκάθαρα και εξηγήσεις γιατί αυτό που θέλεις είναι σημαντικό. Ακόμα κι αν δεν μπορούν να σε ικανοποιήσουν εκείνη τη στιγμή, ίσως μπορέσουν να σε βοηθήσουν στο μέλλον.

Η πρώτη εντύπωση που δημιουργείς μετράει

Οι άνθρωποι δεν επηρεάζονται μόνο από το περιεχόμενο αυτών που λες, αλλά και από την αυτοπεποίθηση την οποία δείχνεις.

Όλα όσα ισχύουν και έχεις διαβάσεις για τις πρώτες εντυπώσεις, ισχύουν και εδώ. Ξέρεις ότι πρέπει να κάνεις καλή οπτική επαφή, να στέκεσαι ευθυτενώς και να κάνεις μια καλή χειραψία προκειμένου να δημιουργήσεις μια καλή πρώτη εντύπωση.

Την ίδια καλή εντύπωση πρέπει να κάνεις και όταν ζητάς κάτι. Μίλα καθαρά και δυνατά, κάνε οπτική επαφή και λειτούργησε σα να προσδοκείς τη συμφωνία τους. Ίσως η τάση σου να συμφωνείς με όλους να σε οδηγεί να ακολουθήσεις μια πιο χαλαρή προσέγγιση, αλλά καλό είναι να αντισταθείς σε αυτή.

Είναι σημαντικό να εκπέμπεις την προσδοκία ότι το αίτημα σου θα ληφθεί σοβαρά υπόψη και να προβάλλεις την αυτοπεποίθηση που μπορεί να αυξήσει τις πιθανότητες επιτυχίας σου. Πώς να είσαι πιο Δυναμικός στη δουλειά όταν ζητάς κάτι

Δώσε τους έναν λόγο

Θα εκπλαγείς πόσοι το ξεχνούν αυτό, αλλά πάντα είναι σημαντικό να δικαιολογείς το αίτημά σου. Δεν χρειάζεται να είσαι υπερ-αναλυτικός και σε καμία περίπτωση απολογητικός γιατί ζητάς αυτό που ζητάς, αλλά μια ξεκάθαρη εξήγηση για την ανάγκη ή τον σκοπό χρειάζεται για να φανείς δυναμικός.

Ο λόγος που χρειάζεται να εξηγήσεις είναι επειδή αναγκάζει τον άλλο από το να πει ένα ξερό «ναι» ή «όχι», να αντιμετωπίσει και τον ισχυρισμό σου, κάτι που θα τον κάνει να ακουστεί πιο αγενής και γι’ αυτό οι περισσότεροι άνθρωποι θα το αποφύγουν. 

Υπάρχει και μια κλασική μελέτη της ψυχολόγου του Harvard, Ellen Langer. Σε αυτήν έβαζαν κάποιον να διακόψει αυτόν που χρησιμοποιούσε το φωτοτυπικό και να του πάρει τη σειρά. Παρατήρησαν λοιπόν ότι αν ρωτούσαν απλά αν μπορούσαν να πάρουν τη σειρά, η συνηθισμένη απάντηση ήταν «όχι».

Όταν όμως έδιναν κάποιον λόγο, οποιονδήποτε πρακτικά, από το «βιάζομαι», μέχρι απλά «να βγάλω φωτοτυπίες», ήταν πολύ πιο πιθανό οι άλλοι να παραχωρήσουν τη σειρά τους. Ο λόγος λοιπόν δεν ήταν κάτι το ιδιαίτερο, αλλά από μόνος του επαρκούσε: οι πιο πολλοί δεν έμπαιναν καν στον κόπο να τον αμφισβητήσουν.

Φυσικά ένας καλός λόγος (και όχι οποιοσδήποτε λόγος) θα σε βοηθήσει να «δέσεις» το αίτημά σου. Πάντα είναι χρήσιμο στους άλλους να κατανοούν όχι μόνο τι θέλεις, αλλά και γιατί το θέλεις.

Το σημαντικό φυσικά είναι να κρατήσεις την εξήγησή σου σύντομη. Όταν μπορείς να δώσεις συνοπτικά τον λόγο για τον οποίο το αίτημά σου είναι σημαντικό, οι άλλοι θεωρούν ότι το έχεις σκεφτεί πολύ καλά. Αν, αντίθετα, τραυλίζεις κατά την αιτιολόγηση, δείχνεις ότι κι εσύ δεν το πολύ-πιστεύεις.

Για να μάθεις να διαχειρίζεσαι τον δύσκολο εργασιακό χώρο, δες εδώ

Θυμήσου δεν είναι κακό να ζητήσεις

Τέλος, μην ξεχνάς ότι όσοι είναι υπεύθυνοι για κάποιους πόρους, γνωρίζουν ότι οι άλλοι θα έρχονται ζητώντας τους πράγματα. Μέρος της δουλειάς τους είναι να αποφασίζουν πως θα κατανείμουν αυτούς τους πόρους.

Αυτό σημαίνει ότι δεν κάνεις κάτι κακό με το να τους προσεγγίσεις για να θέσεις ένα αίτημα. Όπως και σημαίνει επίσης ότι δεν θα σου «θυμώσουν» αν χρειαστεί να σου πουν «όχι».

Συνήθως κάνουν κι αυτοί ότι καλύτερο μπορούν για να διαχειριστούν τους πόρους της επιχείρησης με τον καλύτερο δυνατό τρόπο που μπορούν. Με άλλα λόγια, δεν έχουν κάτι προσωπικό μαζί σου.

Και αν θες ακόμα μια ώθηση για να γίνεις πιο δυναμικός, απλά υπενθύμισε στον εαυτό σου ότι οι manager και οι προϊστάμενοι σου δε νιώθουν άσχημα όταν σου ζητούν να κάνεις πράγματα. Γι’ αυτό δεν πρέπει να νιώθεις άσχημα και εσύ όταν ζητάς.

Κάθε επιχείρηση έχεις στόχους που τα μέλη της έχουν αναλάβει να τους φέρουν εις πέρας. Με το να μην ζητάς για αυτό που θες εμποδίζεις το να επιτευχθούν αυτοί οι στόχοι. Και με αυτή την έννοια λοιπόν, το να συμφωνείς με όλους και να μην είσαι αρκετά δυναμικός είναι το χειρότερο πράγμα που μπορείς να κάνεις.

Σχετικά Άρθρα

Θέλω να δώσω ώθηση στην καριέρα μου!

Για τον Συγγραφέα

Ο Γιώργος Παλαιός, οικονομολόγος και κάτοχος MBA από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, έχει μακρά προϋπηρεσία σε μία από τις μεγαλύτερες Τράπεζες στην Ελλάδα. Πιστεύει πολύ στον ανθρώπινο παράγοντα και θεωρεί ότι το μεγαλύτερο asset κάθε επιχείρησης είναι οι άνθρωποί της και ο τρόπος που αυτοί εμπλέκονται και συνεργάζονται. Με ισχυρό Business προφίλ και μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία στα Πληροφοριακά Συστήματα Διοίκησης, έχει εργαστεί για την ανάπτυξη της πλατφόρμας internet banking μεγάλης ελληνικής τράπεζας, τόσο από εμπορική όσο και από τεχνική πλευρά. Έχει διατελέσει IT Consultant σε εταιρία συμβούλων πληροφορικής και είναι πιστοποιημένος ISO Internal Auditor. Γνωστός στο χώρο από την αρθρογραφία του σε μεγάλα περιοδικά πληροφορικής και management, ο Γιώργος συνδυάζει πάντα την αγάπη του για τις νέες τεχνολογίες, το management και τη στρατηγική. Στόχος του μέσα από το The Purpose είναι να προσφέρει απλόχερα τις γνώσεις που απέκτησε όλα αυτά τα χρόνια. Με όρεξη, υπομονή και διαρκή αναζήτηση νέων μεθόδων προσωπικής και επαγγελματικής εξέλιξης, είναι πάντα έτοιμος να μοιραστεί τις σκέψεις του με ανθρώπους που είναι έτοιμοι να κάνουν το επόμενο βήμα.