Τι μπορείς να κάνεις όταν δεν τα πηγαίνεις καλά με κάποιον συνάδελφό σου; Μπορείς να αγνοήσεις το θέμα; Η αλήθεια είναι ότι οι συνάδελφοί μας και κατ’ επέκταση το εργασιακό περιβάλλον στο οποίο κινούμαστε παίζουν πολύ μεγάλο ρόλο στην καθημερινότητά μας και την ικανοποίηση που παίρνουμε από αυτήν.
Και ενώ όλοι θα θέλαμε να έχουμε κάποιον φίλο στη δουλειά μας, η πραγματικότητα είναι πάντα πιο σύνθετη. Δεν τα πάμε με όλους τους συναδέλφους το ίδιο καλά. Ούτε έχουμε την πολυτέλεια δυστυχώς να επιλέγουμε με ποιους θα συνεργαζόμαστε ή θα συγχρωτιζόμαστε.
Αυτό που πρέπει ρεαλιστικά να κατανοήσουμε είναι πως με κάποιους συναδέλφους δεν θα τα πηγαίνουμε καλά, αλλά παρ’ όλα αυτά πρέπει να προσπαθήσουμε να συνεργαζόμαστε μαζί τους όσο πιο αρμονικά γίνεται, πρώτα και κυριότερα για τη δική μας ηρεμία.
Ωστόσο αυτό που πρέπει σαφώς να διαχωρίσουμε είναι πως είναι διαφορετικό να μην συμπαθούμε πολύ κάποιον (πχ δεν ταιριάζουν καθόλου οι προσωπικότητές μας) και εντελώς διαφορετικό όταν έχουμε κάποιον με τον οποίο δεν μπορούμε να συνεργαστούμε ή μας δημιουργεί εμπόδια.
«Ο καλύτερος τρόπος να διαλύσεις έναν εχθρό, είναι να τον κάνεις φίλο» – Αβραάμ Λίνκολν
Το χειρότερο που μπορείς να κάνεις είναι να τα μαζέψεις όλα μέσα σου και απλά να κυκλοφορείς θυμωμένος. Είναι σημαντικό να πεις (με ευγενικό τρόπο) στο συνάδελφο σου πως νιώθεις. Να είσαι τίμιος, ευθύς και να του εξηγήσεις γιατί νιώθεις έτσι.
Ασφαλώς θα πρέπει να αποφύγεις προσωπικές επιθέσεις και να εστιάσεις στο κυρίως θέμα της συμπεριφοράς του και πως σε κάνει αυτή να νιώθεις. Για παράδειγμα: «Όταν με διακόπτεις στα meeting, με κάνεις να νιώθω πως δεν σέβεσαι την άποψή μου».
Ιδανικά θέλουμε να έχουμε καλές σχέσεις με όλους στη δουλειά, οπότε προσπάθησε να βρεις στοιχεία που έχετε κοινά. Όλοι οι άνθρωποι μοιραζόμαστε πράγματα και προβληματισμούς, οπότε σίγουρα θα έχεις κάτι κοινό, πχ αγάπη για τη γυμναστική, κάποιο κοντινό χόμπι, ίδια φάση ζωής κλπ.
Μερικές φορές όταν πιστεύουμε ότι αντιπαθούμε κάποιον συνάδελφο, είναι για κάτι που έχουμε υποθέσει ή φανταστεί οι ίδιοι. Είναι όμως ένα επικίνδυνο μονοπάτι αυτό.
Επιπλέον δεν μπορούμε να αλλάξουμε τους άλλους ανθρώπους, μόνο τον εαυτό μας μπορούμε να αλλάξουμε. Για αυτό ένας από τους καλύτερους τρόπους να διορθώσεις τη σχέση σου με έναν συνάδελφο είναι αλλάζοντας την δική σου συμπεριφορά. Αν αλλάξεις, θα αλλάξει και αυτός.
Μην τον κατηγορείς για όλα, να είσαι μεγαλόψυχος. Η αλήθεια είναι πάντα κάπου στη μέση. Το να μοιράσεις την ευθύνη είναι όντως μια καλή στρατηγική ώστε να μην φανεί ότι τον κατηγορείς. Για παράδειγμα, αντί να πεις: «γιατί με μειώνεις πάντα στα meeting;», πες κάτι σαν: «ίσως είπα κάτι λάθος στο meeting και κατάλαβα ότι σε ενόχλησε. Πιστεύεις θα έπρεπε να έχω πει κάτι διαφορετικό, ώστε να μπορέσω να ολοκληρώσω την άποψή μου;»
Αυτή η φράση από απέναντι θα σας φέρει πιο κοντά, μειώνοντας την απόσταση μεταξύ σας.
Ίσως να ήταν απότομος τις προάλλες μαζί σου, γιατί τον απασχολεί κάτι προσωπικό. Να θυμάσαι ότι τις περισσότερες φορές έχει να κάνει περισσότερο με τους ίδιους, παρά με εσένα.
Δείξε κατανόηση στους συναδέλφους σου και θα εκπλαγείς με το πόσο περισσότερο θα αρχίσεις να τους συμπαθείς και ο ίδιος.
Παρ’ όλα αυτά αν όντως δεν μπορείς να συνεργαστείς με κάποιον συνάδελφο και προσπάθησες να βελτιώσεις τη σχέσης σας, αλλά όχι μόνο δεν τα κατάφερες, αλλά σου δημιουργεί και θέματα στη δουλειά είναι ώρα να απευθυνθείς στο αφεντικό σου.
Όταν έρθει αυτή η ώρα, θα πρέπει να είσαι προετοιμασμένος για όσα θα αναφέρεις και σίγουρα να μην λειτουργείς εν θερμώ εκείνη τη στιγμή. Το λιγότερο που θες είναι να σε συμπεριλάβει και εσένα το αφεντικό σου στις «προβληματικές» περιπτώσεις.
Καλό είναι λοιπόν να έχεις κατά νου τις ακόλουθες αρχές:
Θα πρέπει να μπορείς να καταδείξεις με κάποιον τρόπο ότι προσπάθησες με πολλούς διαφορετικούς τρόπους να τα πας καλά με τον συνάδελφο, αλλά δεν φαίνεται να γίνεται κάτι. Θα πρέπει όντως και το αφεντικό σου να κατανοήσει, πως δεν παραπονιέσαι απλά, αλλά ότι όντως το προσπάθησες.
Το αφεντικό σου θα είναι πολύ πιο δεκτικό σε όσα τους πεις αν έχεις ετοιμάσει κάποιο πλάνο. Μην ζητήσεις δηλαδή από αυτό να βρει τη λύση. Αντιθέτως πρέπει να έχεις ετοιμάσει ο ίδιος μια λύση που να είναι δίκαιη για όλους. Πχ Θα μπορούσες στο εξής να συνεργάζεσαι με την Χ, με την οποία είχες καλή συνεργασία παλαιότερα; Μπορεί να αλλάξει κάτι στην διαδικασία, ώστε να μην εμπλέκονται τόσα άτομα;
Αν το αφεντικό σου αρχίσει να ρωτάει για την δική σου συμπεριφορά, μην γίνεις αμυντικός. Άκου με προσοχή, και ότι συστάσεις σου κάνει (γιατί σίγουρα θα κάνει) δέξου τες και ευχαρίστησέ για τη βοήθειά του. Στόχος σου δεν είναι να υπάρξει κάποιος «νικητής» και κάποιος «χαμένος», αλλά να λυθεί το πρόβλημα.
Πώς να ξεπεράσεις τον Φόβο του Feedback
Διαφωνείς με το Αφεντικό σου: Πώς να το κάνεις χωρίς να χάσεις τη δουλειά σου
Τι πρέπει να Αποφύγεις όταν ξεκινήσεις τη Νέα σου Δουλειά
Είσαι Θυμωμένος με τον Εαυτό σου; 7 πράγματα που μπορείς να κάνεις
Αν δεν Πήρες Προαγωγή, να τι Πρέπει να Κάνεις στη Συνέχεια
Πώς να φέρεσαι με Επαγγελματισμό στην Εργασία σου