6 Θεμέλια για μια ισχυρή Εταιρική Κουλτούρα - The Purpose

6 Θεμέλια για μια ισχυρή Εταιρική Κουλτούρα

By Αντώνης Μεσσήνης | Επιχειρηματική Πρωτοπορία

Η εταιρική κουλτούρα και η δύναμη της

Τα πλεονεκτήματα μιας ισχυρής εταιρικής κουλτούρας είναι πολλά και υποστηρίζονται ταυτόχρονα και από τη διαίσθηση αλλά και από την επιστήμη.

Μια επιχείρηση με δυνατή κουλτούρα μπορεί να ξεχωρίσει 20 με 30% περισσότερο από τους συμβατικούς και συνηθισμένους ανταγωνιστές της.

Όμως, τι ακριβώς σημαίνει εταιρική κουλτούρα; Η κάθε μια είναι μοναδική και χτίζεται από εκατοντάδες παράγοντες.

Υπάρχουν όμως έξι κοινά στοιχεία που ξεχωρίζουν. Έξι συστατικά που κάνουν τη διαφορά και βοηθούν στο χτίσιμο μιας κουλτούρας που ξεχωρίζει και στη δημιουργία ενός ισχυρού οργανισμού. 6 Θεμέλια για μια ισχυρή Εταιρική Κουλτούρα

#1 Όραμα

Κάθε ισχυρή εταιρική κουλτούρα ξεκινάει με ένα όραμα. Μια δήλωση που δείχνει την αποστολή της εταιρίας, τις αξίες της και το σκοπό της λειτουργίας της.

Αυτός ο σκοπός με τη σειρά του προσανατολίζει κάθε απόφαση και κάθε επιλογή που κάνουν οι υπάλληλοι, αλλά και οι πελάτες, οι προμηθευτές και οι μέτοχοι μιας εταιρίας.

Χωρίς αυτό το όραμα, η επιχείρηση όχι μόνο δυσκολεύεται να βρει την ταυτότητα της, αλλά και να ξεχωρίσει στα μάτια των πελατών της. Για αυτό το λόγο, το όραμα και ο σκοπός της επιχείρησης είναι το πρώτο θεμέλιο που πρέπει να μπει.

Χωρίς αυτό δεν υπάρχει εταιρική κουλτούρα.

#2 Αξίες

Οι αξίες μιας επιχείρησης είναι ο πυρήνας της κουλτούρας της.

Ενώ το όραμα ξεκαθαρίζει το ποιος είναι ο σκοπός της, οι αξίες προσφέρουν οδηγίες για τη συμπεριφορά και τη νοοτροπία που χρειάζονται για να επιτευχθεί ο σκοπός αυτός.

Συνήθως οι αξίες αρκετών επιχειρήσεων περιστρέφονται γύρω από απλά θέματα. Όπως είναι για παράδειγμα οι υπάλληλοι, οι πελάτες, ο επαγγελματισμός κλπ. Όμως, αν και η πρωτοτυπία των αξιών αυτών είναι σημαντική, έχει λιγότερη σημασία από την αυθεντικότητα τους.

Η επιχείρηση δεν αρκεί να λεει πως είναι κοινωνική, πως δρα για το κοινό καλό ή σέβεται το περιβάλλον. Πρέπει να μπορεί να το δείξει. Κάτι που μας φέρνει στο επόμενο βασικό στοιχείο μιας ισχυρής κουλτούρας.

Θες να χτίσεις μια ισχυρή επιχείρηση με δυνατή παρουσία στην αγορά; Δες εδώ

#3 Μέθοδοι

Οι αξίες έχουν μικρή σημασία από μόνες τους, εκτός και αν εμπλουτίζουν τη συμπεριφορά και τις μεθόδους της εταιρείας.

Αν ένας οργανισμός ισχυρίζεται πως οι άνθρωποι είναι το μεγαλύτερο περιουσιακό στοιχείο του, αυτό σημαίνει πως πρέπει να είναι έτοιμος να επενδύσει σε ανθρώπους με διάφορους τρόπους.

Να προσλάβει, να εκπαιδεύσει, να ενημερώσει και φυσικά να κάνει το εργασιακό περιβάλλον πιο ευχάριστο και εύκολο για εκείνους ώστε να αποδώσουν τα μέγιστα.

Αντίστοιχα, αν μια εταιρία εκτιμά την οριζόντια μορφή ιεραρχίας τότε πρέπει να επιτρέπει μέλη από διαφορετικές ομάδες της να μιλάνε μεταξύ τους χωρίς τον φόβο συνεπειών. Και όχι μόνο οι διευθυντές και οι συντονιστές των ομάδων.

Οποιεσδήποτε και αν είναι οι αξίες μιας επιχείρησης πρέπει να εκφράζονται και να περιέχονται στην πολιτική της, τις μεθόδους της και την καθημερινή λειτουργία της.

#4 Άνθρωποι

Καμιά επιχείρηση δεν μπορεί να χτίσει μια συνεκτική κουλτούρα χωρίς ανθρώπους που είτε συμμερίζονται τις αξίες της, είτε έχουν τη θέληση να υιοθετήσουν τις αξίες αυτές.

Για αυτό το λόγο, πολλές από τις μεγαλύτερες εταιρίες του κόσμου ακολουθούν αυστηρές και σχολαστικές πολιτικές στις προσλήψεις.

Στην πραγματικότητα, οι πιο ισχυροί οργανισμοί στον κόσμο στρατολογούν φανατικά νέους υπαλλήλους που όχι μόνο είναι οι πιο ταλαντούχοι, αλλά ταιριάζουν απόλυτα στην κουλτούρα του οργανισμού.

Και όχι μόνο αυτό, αλλά οι υπάλληλοι που μένουν ικανοποιημένοι από την εταιρική κουλτούρα είναι πιο πιθανό να δεχθούν χαμηλότερο μισθό και να μείνουν για αρκετό καιρό. Οι άνθρωποι μένουν στις κουλτούρες με τις οποίες ταιριάζουν και το να προσλάβει μια εταιρία τα σωστά άτομα  ουσιαστικά ενισχύει το ήδη υπάρχον προφίλ της6 Θεμέλια για μια ισχυρή Εταιρική Κουλτούρα

#5 Ιστορία

Κάθε οργανισμός έχει τη δική του μοναδική ιστορία. Και η ικανότητα να αποκαλυφθεί αυτή η ιστορία και να φιλοτεχνηθεί σε μια δυνατή αφήγηση είναι ένα συστατικό μιας ισχυρής κουλτούρας.

Τα στοιχεία μιας τέτοιας αφήγησης μπορεί να είναι επίσημα, όπως π.χ. η Coca Cola η οποία έχει χτίσει ένα μουσείο στην Ατλάντα των Ηνωμένων Πολιτειών, ή και ανεπίσημα όπως εκείνες οι ιστορίες για το πως η λατρεία του Steve Jobs για την καλλιγραφία διαμόρφωσε αισθητικά την κουλτούρα της Apple.

Αυτές οι ιστορίες αποτελούν ένα πολύ δυνατό εργαλείο το οποίο διαπρέπει όταν γίνεται μέρος της κουλτούρας μιας επιχείρησης.

#6 Περιβάλλον

Γιατί οι εταιρίες τεχνολογίας και πληροφορικής μαζεύονται στη Silicon Valley και οι χρηματοοικονομικές εταιρίες στο Λονδίνο και τη Νέα Υόρκη;

Προφανώς στην ερώτηση αυτή ταιριάζουν πολλές απαντήσεις. Όμως μια ξεκάθαρη απάντηση είναι πως το περιβάλλον επηρεάζει και διαμορφώνει την κουλτούρα μιας επιχείρησης.

Η ανοιχτή αρχιτεκτονική ευνοεί περισσότερο συγκεκριμένες συμπεριφορές, όπως η συνεργασία και η επικοινωνία. Συγκεκριμένες χώρες και πόλεις έχουν τοπικές κουλτούρες που ενισχύουν ή αντικρούουν την κουλτούρα που ένας οργανισμός προσπαθεί να δημιουργήσει.

Η τοποθεσία και το περιβάλλον – είτε γεωγραφικά, αρχιτεκτονικά ή και αισθητικά- επηρεάζουν τις αξίες και τις συμπεριφορές των ανθρώπων που εργάζονται μέσα σε αυτό.

Γι’ αυτό και είναι ένας παράγοντας που όχι απλά πρέπει να λαμβάνεται υπ’ όψιν, αλλά και να του δίνεται η δέουσα προσοχή που του αρμόζει.

Υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που επηρεάζουν μια εταιρική κουλτούρα. Όμως αυτά τα έξι συστατικά αποτελούν τα ισχυρά θεμέλια πάνω στα οποία κάθε ισχυρή επιχείρηση έχει οικοδομήσει το brand της και τη φήμη της.

Η αναγνώριση και η κατανόηση τους στο μέγιστο βαθμό, είναι το πρώτο βήμα στο να τονωθεί ή και να αλλάξει η κουλτούρα μιας επιχείρηση.

Θέλω να αναπτύξω την επιχείρηση μου!

Για τον Συγγραφέα

Ο Αντώνης Μεσσήνης είναι απόφοιτος σχολής Λογιστικής, μέλος του Παγκόσμιου Οργανισμού Ρητορικής και Ηγεσίας Toastmasters International και Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του ελληνικού ομίλου Toastmasters. Έχοντας εργαστεί σε μια από τις μεγαλύτερες ελληνικές τράπεζες, σε λογιστήριο εκπαιδευτικού ομίλου και σε μεγάλη πολυεθνική εταιρία παροχής υπηρεσιών, θεωρεί τη συνεργασία μιας ομάδας θεμελιώδες στοιχείο για την επιτυχία, την προσωπική ανάπτυξη των μελών της και αποδοτική επένδυση για μια επιχείρηση.