Μια από τις σημαντικότερες αποφάσεις που λαμβάνει μια επιχείρηση αφορά το ποια προϊόντα και υπηρεσίες να προσφέρει.
Για όλες τις επιχειρήσεις, ο εφικτός όγκος και μείγμα προϊόντων περιορίζεται από τη διαθέσιμη δυναμικότητα (δηλαδή τους περιορισμένους πόρους). Για παράδειγμα, αναλογίσου τα ακόλουθα:
Μια επιχείρηση οφείλει να κατανοήσει και να αναλύσει τους παράγοντες που περιορίζουν τη δυνατότητά της να επιτύχει τους στόχους της. Παραδόξως, η λύση για βελτίωση συνήθως δεν είναι να γίνει κάθε μέρος των λειτουργιών κατά το δυνατόν αποδοτικότερο.
Όταν μια επιχείρηση έχει περιορισμένους πόρους, θέλει να κάνει τη βέλτιστη δυνατή χρήση αυτών των πόρων.
Βραχυπρόθεσμα, μια επιχείρηση μπορεί να μεγιστοποιήσει τα κέρδη της παράγοντας προϊόντα (ή προσφέροντας υπηρεσίες) που γεννούν τη μεγαλύτερη διεκπεραίωση ανά μονάδα του περιορισμένου πόρου. Ως διεκπεραίωση ορίζουμε την τιμή πώλησης μείον τις πληρωμές για τα άμεσα κόστη των προϊόντων και υπηρεσιών που είναι έτοιμα για πώληση.
Για παράδειγμα, ένα φροντιστήριο έχει προσφορά να πραγματοποιήσει ένα ιδιαίτερο μάθημα μαθηματικών 10 ωρών για € 500 και παράλληλα τη δυνατότητα να οργανώσει ένα τμήμα μαθηματικών για 20 ώρες για € 700. Πώς θα αξιοποιήσει πιο κατάλληλα το μαθηματικό που απασχολεί, εφόσον θεωρήσουμε ότι υπάρχει διαθέσιμος χρόνος να αναλάβει και τα δύο; Η απάντηση είναι το ιδιαίτερο μάθημα, καθώς αποφέρει όφελος διεκπεραίωσης € 50 (=€500/10), ενώ το τμήμα € 35 (=€700/20).
Αν το φροντιστήριο είχε να επιλέξει μεταξύ των δύο επιλογών για το συνολικό χρόνο απασχόλησης του μαθηματικού, από οικονομικής απόψεως θα επέλεγε τα ιδιαίτερα μαθήματα.
Ωστόσο, στην πράξη μια επιχείρηση λαμβάνει υπ’ όψη της και άλλους παράγοντες για την επιλογή πελατών, όπως την ανάγκη της για παρουσία σε πολλά τμήματα της αγοράς, την επιθυμία των εργαζόμενων για ποικιλία στην εργασία τους, την ανάγκη να είναι δημιουργικοί κ.α. Κατά συνέπεια, η επιλογή μίας και μόνο κατηγορίας πελατών, ακόμα και αν είναι εφικτή, δεν είναι πάντα η βέλτιστη λύση από επιχειρησιακής πλευράς.
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι στο παράδειγμά μας υποθέσαμε ότι οι σημειώσεις που θα διατεθούν και στις δύο περιπτώσεις υπήρχαν έτοιμες και εκτυπωμένες στο φροντιστήριο, κατά συνέπεια δεν θα πραγματοποιηθεί καμία πληρωμή ειδικά για τα δύο αυτά μαθήματα.
Τόσο το κόστος του μαθηματικού που θα απασχοληθεί, όσο και το κόστος των σημειώσεων είναι άμεσα κόστη, η πληρωμή τους όμως δεν σχετίζεται άμεσα με την πραγματοποίηση ή μη των μαθημάτων αυτών, κατά συνέπεια δεν συνυπολογίζονται στο καθαρό όφελος της διεκπεραίωσής τους.
Πώς να Απλοποιήσεις την Εργασιακή Ζωή σου
Πώς να ξεπεράσεις τις Περιοριστικές Πεποιθήσεις
8 Συμβουλές για να Εξελιχθείς Επαγγελματικά
Πως να Απολαμβάνεις τη Ζωή περισσότερο
Πώς να ζήσεις μια Καλή Ζωή κάνοντας αυτές τις Επιλογές
Θες να Εντυπωσιάσεις στη Δουλειά σου; Τρόποι για να το πετύχεις