Η λέξη που σε κάνει να ακούγεσαι αρνητικός χωρίς να θες - The Purpose

Η λέξη που σε κάνει να ακούγεσαι αρνητικός χωρίς να θες

By Γιώργος Παλαιός | Επαγγελματική Εξέλιξη

Το «αλλά» είναι σίγουρα αναπόφευκτο αλλά και συχνά παραχρησιμοποιημένο. Όποτε το χρησιμοποιείς ακούγεσαι αρνητικός, χωρίς καν να το καταλαβαίνεις.

Η γλώσσα που χρησιμοποιείς διαμορφώνει την εικόνα που έχουν οι άλλοι για εσένα. Υπάρχει όμως η περίπτωση μερικές από τις πιο συχνά χρησιμοποιούμενες λέξεις να μη σε χρωματίζουν με το καλύτερο χρώμα.

Και η πιο σημαντική από αυτές είναι το «αλλά». Πρόκειται για μια λέξη που είναι αδύνατο να αποφύγεις αλλά (εχμ) και για μια λέξη που δημιουργεί κακή εικόνα για εσένα τον ίδιο.

Συνήθως το «αλλά» ακολουθεί μετά από μια θετική φράση και δείχνει διαφωνία, αντίθεση ή αβεβαιότητα. Φυσικά υπάρχουν περιπτώσεις στη δουλειά σου (και μάλιστα πολλές) που χρειάζεται να εκφράσεις τις αντιρρήσεις σου. Αυτό είναι αναπόφευκτο.

Σίγουρα όμως υπάρχουν και καλύτεροι τρόποι για να το κάνεις αυτό από το να χρησιμοποιείς παντού το «αλλά». Να λοιπόν κάποιοι εύκολοι τρόποι να εκφράζεσαι με πιο θετικό τρόπο, περνώντας παράλληλα το ίδιο μήνυμα.

#1. Όταν χρειάζεται να διαφωνήσεις

Είναι εύκολο να καταφύγεις στο «αλλά» όταν διαφωνείς με το σκεπτικό κάποιου συνάδελφου. Λες κάτι του στυλ: «καταλαβαίνω τι λες, αλλά …». Αυτή η διατύπωση όμως, σε τοποθετεί «απέναντί» του ως αντίπαλο που αρνείται το επιχείρημα που μόλις διατύπωσε ο συνάδελφος. Και δημιουργεί μια υποβόσκουσα ένταση στην ατμόσφαιρα.

Σημαίνει αυτό ότι δεν μπορείς να διαφοροποιείσαι από τους συναδέλφους; Κάθε άλλο. Μια καλύτερη προσέγγιση είναι να αντικαταστήσεις το «αλλά» με το «και». Ολόκληρο το νόημα του σχόλιού σου θα αλλάξει.

Για παράδειγμα: «Ναι, καταλαβαίνω τι λες και θα ήθελα να προσθέσω…» ή «Ναι, συμφωνώ και μάλιστα σκέφτομαι και το εξής…».

Το «και» δίνει την εικόνα μιας πιο συνεργατικής προσέγγισης και σε βάζει στη θέση του θετικού και φιλικού συναδέλφου που στρέφει ελαφρώς τη συζήτηση σε διαφορετική κατεύθυνση, αντί να την ακυρώνει ολόκληρη.

#2. Όταν θες να θέσεις μία προϋπόθεση

Το να θέσεις μία προϋπόθεση γίνεται εύκολα βάζοντας το «αλλά» στη φράση σου. Μπορείς να πεις στο αφεντικό σου: «Μπορώ να αναλάβω αυτό το πρότζεκτ, αλλά θα χρειαστώ περισσότερο χρόνο». Ίσως είναι λογικό το αίτημα, μόνο που χρησιμοποιώντας το «αλλά» μειώνεις το θετικό μήνυμα που ουσιαστικά θέλεις να περάσεις: Μπορείς να το αναλάβεις, με μία προϋπόθεση.

Με τον τρόπο όμως που διατυπώνεις την πρόταση, τραβάς περισσότερη προσοχή πάνω στο εμπόδιο, παρά στη δική σου αφοσίωση και υποστήριξη.

Είναι δυνατό όμως να θέσεις τους όρους σου με πιο θετικό τρόπο. Αντί για τη δεύτερη φράση: «αλλά θα χρειαστώ περισσότερο χρόνο», θέσε το ζητούμενο. Δηλαδή πες: «Μπορώ να αναλάβω αυτό το πρότζεκτ, θα το έχω έτοιμο σε μία εβδομάδα».

Κι αν το αφεντικό σου, έχει πρόβλημα με αυτή την προθεσμία, άσε να σου το πει ο ίδιος. Αλλιώς γιατί να το θέσεις ο ίδιος και ειδικά με αρνητική χροιά; Στο κάτω κάτω θες να δείχνεις ένα θετικό προφίλ.

Θες να δίνεις θετική εικόνα στην εργασία σου; Δες εδώ

#3. Όταν αντιμετωπίζεις αβεβαιότητα

Είναι επίσης πιθανό να χρησιμοποιείς το «αλλά» όταν σκέφτεσαι διάφορες εναλλακτικές και ζυγίζεις τα υπέρ και τα κατά της κάθε μίας.

Για παράδειγμα, μπορεί να πεις: «Μπορούμε να το πάμε έτσι με αυτόν τον πελάτη, αλλά μπορούμε να δοκιμάσουμε και το άλλο. Εσείς τι λέτε;»

Ή αν είσαι υποψήφιος για μια θέση, μπορεί να πεις κατά το job interview: «Γνωρίζω ότι έχω τις απαραίτητες ικανότητες για τη θέση, αλλά βλέπω ότι θα υπάρχουν και προκλήσεις που μπορώ να χειριστώ με την εμπειρία μου».

Αυτού του τύπου οι φράσεις όμως, σε κάνουν να ακούγεσαι μπερδεμένος και μη βέβαιος.

Είναι οκ που και που να μη νιώθεις βέβαιος. Το κλειδί όμως είναι να θέτεις τις ιδέες σου παρ’ όλα αυτά. Οπότε ακόμα κι αν δεν έχεις καταλήξει σε κάτι οριστικό, επιδίωξε να δείξεις τα κοινά που υπάρχουν.

Για παράδειγμα: «Και οι δύο προσεγγίσεις θα είναι ελκυστικές για τον πελάτη μας. Ποια από τις δύο προτιμάτε εσείς;» ή «Γνωρίζω ότι έχω τις απαραίτητες ικανότητες και εμπειρία για να ανταπεξέλθω στη θέση, περιλαμβανομένων και των νέων προκλήσεων που ενδέχεται να αντιμετωπίσω» αλλά Η λέξη που σε κάνει να ακούγεσαι αρνητικός χωρίς να θες

#4. Όταν συγκρίνεις πληροφορίες

Μια άλλη περίπτωση που χρησιμοποιούμε το «αλλά» είναι όταν θέλουμε να συνδυάσουμε δύο ιδέες που μας φαίνονται ίσης σημασίας. Δηλαδή λέμε «τα έσοδά μας παρέμειναν σταθερά το τελευταίο τρίμηνο, αλλά τα κέρδη μειώθηκαν».

Ακόμα και μια τόσο ευθεία πρόταση όπως αυτή, αφήνει του ακροατές σου να αναρωτιούνται ποιο από τα δύο μεγέθη είναι πιο σημαντικό.

Είναι καλύτερα λοιπόν να καθοδηγήσεις τη σκέψη του ακροατή στο πιο μέγεθος είναι το πιο σημαντικό. Μπορείς να πεις: «Παρ’ όλο που τα έσοδα παρέμειναν σταθερά, τα κέρδη μειώθηκαν». Ο στόχος εδώ είναι να καταδείξεις άμεσα ποιο είναι το σημαντικό, χωρίς να αφήσεις αβεβαιότητα επ’ αυτού.

Το «αλλά» είναι μια μικρή λέξη που λέει όμως πολλά για εσένα. Σε πολλές περιπτώσεις το «αλλά» σε κάνει να ακούγεσαι λιγότερο θετικός απ’ ότι θα μπορούσες. Δηλώνει διαφωνία και αμφιβολία και συχνά μπερδεύει τους ακροατές σου.

Με λίγη προσοχή σε αυτά που λες, θα το χρησιμοποιείς λιγότερο και θα δίνεις μια πολύ πιο θετική εικόνα!

Θέλω να δώσω ώθηση στην καριέρα μου!

Για τον Συγγραφέα

Ο Γιώργος Παλαιός, οικονομολόγος και κάτοχος MBA από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, έχει μακρά προϋπηρεσία σε μία από τις μεγαλύτερες Τράπεζες στην Ελλάδα. Πιστεύει πολύ στον ανθρώπινο παράγοντα και θεωρεί ότι το μεγαλύτερο asset κάθε επιχείρησης είναι οι άνθρωποί της και ο τρόπος που αυτοί εμπλέκονται και συνεργάζονται. Με ισχυρό Business προφίλ και μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία στα Πληροφοριακά Συστήματα Διοίκησης, έχει εργαστεί για την ανάπτυξη της πλατφόρμας internet banking μεγάλης ελληνικής τράπεζας, τόσο από εμπορική όσο και από τεχνική πλευρά. Έχει διατελέσει IT Consultant σε εταιρία συμβούλων πληροφορικής και είναι πιστοποιημένος ISO Internal Auditor. Γνωστός στο χώρο από την αρθρογραφία του σε μεγάλα περιοδικά πληροφορικής και management, ο Γιώργος συνδυάζει πάντα την αγάπη του για τις νέες τεχνολογίες, το management και τη στρατηγική. Στόχος του μέσα από το The Purpose είναι να προσφέρει απλόχερα τις γνώσεις που απέκτησε όλα αυτά τα χρόνια. Με όρεξη, υπομονή και διαρκή αναζήτηση νέων μεθόδων προσωπικής και επαγγελματικής εξέλιξης, είναι πάντα έτοιμος να μοιραστεί τις σκέψεις του με ανθρώπους που είναι έτοιμοι να κάνουν το επόμενο βήμα.