Κακή πρώτη εντύπωση: Πως να τη διορθώσεις - The Purpose

Κακή πρώτη εντύπωση: Πως να τη διορθώσεις

By Αντώνης Μεσσήνης | Επαγγελματική Εξέλιξη

Γνώρισες ποτέ κάποιον, για να συνειδητοποιήσεις αμέσως μετά ότι έκανες μια κακή πρώτη εντύπωση;

Ίσως έκανες ένα χαζό αστείο, να είπες κάτι απρεπές, ή να ήσουν πολύ αυταρχικός. Ή πολύ απλά, μπορεί να έδωσες την εντύπωση πως δεν είσαι καθόλου ενδιαφέρον άτομο. Κάτι που δεν ισχύει στην πραγματικότητα.

Αν κάτι τέτοιο σου έχει συμβεί, τότε ήδη γνωρίζεις ότι πρέπει να αποφασίζεις άμεσα πως να δράσεις για να το διορθώσεις.

Η σημασία της πρώτης εντύπωσης είναι κάτι που δεν πρέπει να παραβλέψεις.

Γιατί;

Γιατί η πρώτη εντύπωση δίνει τον τόνο για όλη την υπόλοιπη σχέση που δημιουργείς με τους άλλους. Άλλωστε σίγουρα κι εσύ, αν γνωρίζεις ανθρώπους πολλά χρόνια που σου είχαν κάνει κακή εντύπωση αρχικά, σίγουρα θα τη θυμάσαι.

Είτε δίκαια λοιπόν, είτε άδικα, η κακή πρώτη εντύπωση έχει την τάση να «μένει». Και μπορεί να οδηγήσει σε λιγότερες ευκαιρίες, να επηρεάσει την εικόνα σου στη δουλειά, αλλά και τις ευκαιρίες για προαγωγή και φυσικά να χαλάσει τη φήμη σου.

Τι μπορείς να κάνεις λοιπόν αν προσπαθήσεις να κάνεις μια καλή πρώτη εντύπωση, αλλά αποτύχεις;

Χρειάζεται να απολογηθείς με κάποιο τρόπο; Ή είναι καλύτερα να προχωρήσεις μπροστά σα να μη συνέβη τίποτα;

#1 Αποφάσισε αν πρέπει να αναλάβεις δράση

Προτού αποφασίσεις πως να αντιμετωπίσεις την κακή εντύπωση που έδωσες, πρέπει πρώτα να αναρωτηθείς εάν είναι αναγκαίο να ασχοληθείς.

Δεν είναι όλες οι περιπτώσεις το ίδιο σημαντικές. Το ποιος είναι αυτός που μιλάς, θα επηρεάσει το αν θα κάνεις κάτι ή όχι.

Αν είναι κάποιος που γνώρισες σε κάποιο πάρτι ή ένα άτομο το οποίο δεν έχει κάποιο ιδιαίτερο ενδιαφέρον για σένα, τότε δεν χρειάζεται.

Σε γενικές γραμμές όλοι θα πούμε ή θα κάνουμε κάτι που δημιουργεί κακές πρώτες εντυπώσεις, από καιρό σε καιρό. Είναι ανθρώπινο. Μπορεί π.χ. να είχες μία κακή μέρα ή να ήσουν πολύ κουρασμένος, δεν έχει και τόση σημασία να προσπαθήσεις να το διορθώσεις.

Αν όμως η σχέση με το συγκεκριμένο άτομο είναι σημαντική, είτε προσωπικά, είτε επαγγελματικά (π.χ. είναι το νέο σου αφεντικό, κάποιος άνθρωπος κλειδί κλπ.), τότε το να διορθώσεις την κατάσταση είναι απαραίτητο.

Οπότε και έρχεται η ώρα για τα επόμενα βήματα.Κακή πρώτη εντύπωση: Πως να τη διορθώσεις

#2 Ανάλαβε δράση άμεσα

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να γνωρίζεις για τις πρώτες εντυπώσεις, είναι πως σχηματίζονται πολύ γρήγορα. Γρηγορότερα απ’ ότι πιστεύουν οι περισσότεροι από εμάς. Έρευνες δείχνουν πως κάθε φορά που συναντάμε κάποιον, αποφασίζουμε μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα αν τον συμπαθούμε ή όχι και φυσικά το ίδιο κάνουν και οι άλλοι για εμάς.

Ακριβώς λοιπόν επειδή οι πρώτες εντυπώσεις σχηματίζονται τόσο γρήγορα, η αντίδραση σου πρέπει να είναι εξίσου άμεση. Από τη στιγμή δηλαδή που αποφασίζεις πως είναι ανάγκη να διορθώσεις τα κακώς κείμενα, ξεκινάς τη δράση όσο πιο γρήγορα γίνεται.

Ο πρώτος και προφανέστερος τρόπος με τον οποίο διορθώνεις μια κακή πρώτη εντύπωση, ειδικά αν έχεις με κάποιο τρόπο προσβάλει άθελα σου τον άλλο, είναι να απολογηθείς.

Συχνά δεν είναι αυτό που θα πεις ή θα κάνεις που θα ενοχλήσει, αλλά η έλλειψη σεβασμού ή μετάνοιας. Αυτό είναι που κυρίως προκαλεί πικρία και αρνητικά συναισθήματα στους άλλους.

Με μια άμεση απολογία λοιπόν, με το που αντιληφθείς δηλαδή πως αυτό που είπες ή έκανες προσέβαλε τον άλλο, αποφεύγεις αυτό το πρόβλημα.

Όμως οι απολογίες πρόσωπο με πρόσωπο είναι καμιά φορά δύσκολες.

Βλέπεις οι περισσότεροι είμαστε πολύ περήφανοι και βλέπουμε την απολογία ως δείγμα αδυναμίας ή ντροπής. Αυτό είναι λάθος. Μια συγγνώμη προς το άλλο πρόσωπο, βοηθάει να διατηρήσεις και να εμβαθύνεις τη σχέση σου μαζί του.

Και αν η υπερηφάνεια σου σε εμποδίζει από το να απολογηθείς, τότε δοκίμασε κάποιον εναλλακτικό έμμεσο τρόπο.

Για παράδειγμα ζήτα από το πρόσωπο, που με κάποιο τρόπο προσέβαλλες, μια συμβουλή ή μια γνώμη σε κάποιο θέμα. Το να ζητάς τη γνώμη κάποιου, είναι ένα σημάδι σεβασμού και μπορεί να εξυπηρετήσει τον ίδιο σκοπό με την απολογία στο να απαλύνει μια άσχημη πρώτη εντύπωση.

Αν από την άλλη είσαι σε κάποιο πάρτι ή κάποια άλλη κοινωνική εκδήλωση, προσέφερε στο άλλο πρόσωπο ένα ποτό ή κάτι από τον μπουφέ αν είναι δυνατόν. Πάλι με αυτόν τον τρόπο μπορεί να μην απολογείσαι ευθέως, όμως αυτή η κίνηση εκφράζει, μη λεκτικά, ταπεινοφροσύνη και ευγνωμοσύνη.

Επίσης μη ξεχάσεις να δώσεις έναν καλό λόγο για την κακή πρώτη εντύπωση. Για παράδειγμα ίσως να είσαι εξουθενωμένος από τη δουλειά ή να σου λείπει ύπνος. Δε θες να δικαιολογηθείς αλλά πρέπει να υπάρχει κάποιος αποδεκτός λόγος, για τα λόγια ή τη συμπεριφορά σου.

Η άμεση απόκριση λοιπόν είναι απαραίτητη. Ειδικά όταν ξέρεις ότι μπορεί έτσι να χάσεις μια μοναδική ευκαιρία.

Θες να μάθεις πως να κάνεις καλή πρώτη εντύπωση; Δες εδώ

#3 Απολογήσου ακόμα και αν είναι αργά

Συχνά οι άνθρωποι καθυστερούν να απολογηθούν, γιατί δεν είναι σίγουροι αν κάτι τέτοιο είναι απαραίτητο. Και όταν αποφασίζουν πως έπρεπε να εξηγήσουν με κάποιο τρόπο τη συμπεριφορά τους, δεν το κάνουν γιατί θεωρούν πλέον ότι είναι αργά.

Η αλήθεια όμως είναι πως ακόμα και αν με κάποιο τρόπο απολογηθείς ύστερα από ώρες ή ακόμα και ημέρες, οι περισσότεροι άνθρωποι συνήθως το εκτιμούν.

Κάνε κάτι λοιπόν, ακόμα και αν νιώθεις πως έχει περάσει πολύς χρόνος. Στην τελική δεν πρόκειται να κάνεις τα πράγματα χειρότερα.

#4 Να είσαι συνεπής

Ένας άλλος τρόπος να επαναφέρεις την εικόνα σου από μια κακή πρώτη εντύπωση, είναι να είσαι ειλικρινής και συνεπής στη συμπεριφορά σου. Αυτή η στρατηγική είναι δυσκολότερη και θέλει χρόνο για να αποδώσει, όμως βοηθάει να χτίσεις δυνατές σχέσεις με τους άλλους γύρω σου.

Σε γενικές γραμμές δεν έχει τόσο σημασία το τι έκανες μια ή δυο φορές, αλλά το τι κάνεις επανειλημμένα. Οπότε λοιπόν ακόμα και αν η πρώτη εντύπωση δεν είναι καλή, φρόντισε η μεταγενέστερη συμπεριφορά σου να αποδεικνύει πως η πραγματικότητα είναι διαφορετική.

Οι πρώτες εντυπώσεις άλλωστε δεν είναι και οι τελευταίες. Αν λοιπόν έχεις αρκετό χρόνο διαθέσιμο, τότε σίγουρα μπορείς να τις διορθώσεις αν είναι κακές.

Και κάτι τελευταίο. Πιέζουμε πολύ τον εαυτό μας για να κάνει μια καλή εντύπωση και μέσα σε κάποια πλαίσια, αυτό είναι φυσιολογικό. Όμως συχνά είμαστε και πολύ αυστηροί μαζί του.

Πολλές φορές μπορεί να τον κατηγορούμε, για κάτι που είπε ή έκανε, για εβδομάδες ολόκληρες. Παράλληλα οι άλλοι, που πιστεύουμε πως το θυμούνται, το έχουν διαγράψει εντελώς από τη μνήμη τους.

Οπότε λοιπόν είναι σημαντικό να μαθαίνεις από τα λάθη σου, αλλά και ταυτόχρονα να προχωράς μπροστά.

Και αν κάποια στιγμή κάνεις κάποιο λάθος στο μέλλον, που πίστεψε με είναι αναπόφευκτο, μην το πάρεις βαριά. Απολογήσου, δες τι άλλο μπορείς να κάνεις για να το διορθώσεις και συνέχισε την πορεία σου.

Σχετικά Άρθρα

Θέλω να δώσω ώθηση στην καριέρα μου!

Για τον Συγγραφέα

Ο Αντώνης Μεσσήνης είναι απόφοιτος σχολής Λογιστικής, μέλος του Παγκόσμιου Οργανισμού Ρητορικής και Ηγεσίας Toastmasters International και Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του ελληνικού ομίλου Toastmasters. Έχοντας εργαστεί σε μια από τις μεγαλύτερες ελληνικές τράπεζες, σε λογιστήριο εκπαιδευτικού ομίλου και σε μεγάλη πολυεθνική εταιρία παροχής υπηρεσιών, θεωρεί τη συνεργασία μιας ομάδας θεμελιώδες στοιχείο για την επιτυχία, την προσωπική ανάπτυξη των μελών της και αποδοτική επένδυση για μια επιχείρηση.