Το να μπορείς να ηγείσαι παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην επαγγελματική σου ζωή.
Οι γνώσεις που έχεις θα σε βοηθήσουν ως ένα σημείο, αλλά μόνο αν αναπτύξεις τα soft skills σου θα μπορείς να ηγείσαι παντού. Η ηγεσία είναι κάτι που, για να γίνεις καλός σε αυτήν, απαιτεί χρόνο και πολύ εμπειρία.
Το να ηγείσαι μιας ομάδας είναι κάτι δύσκολο και απαιτεί το συνδυασμό πολλών ικανοτήτων. Ικανότητες όμως που μπορείς να αναπτύξεις.
Αν θες η ομάδα σου να είναι επιτυχημένη, τότε πρέπει να μπορείς να αντιμετωπίζεις όλα τα θέματα που προκύπτουν. Κι αυτά μπορούν να αφορούν τα πάντα: κακή επικοινωνία, διαμάχες, λανθασμένες προσδοκίες κλπ.
Οπότε διάβασε πιο κάτω τα πιο σημαντικά χαρακτηριστικά και ικανότητες που πρέπει να αναπτύξεις για να μπορείς να ηγείσαι με επιτυχία, αλλά και τρόπους να τα αναπτύξεις.
Όταν σε συναντάει κάποιος για πρώτη φορά, ενστικτωδώς θέτει στον εαυτό του δύο ερωτήματα:
Έχουμε συνηθίσει να αποζητούμε τον σεβασμό των άλλων, καθώς θέλουμε να δείχνουμε έξυπνοι και γνώστες. Αλλά τελικά το να σε εμπιστεύονται είναι πιο σημαντικό όταν αξιολογούν ασυνείδητα την προσωπικότητά σου.
Ακόμα κι αν είσαι ο πιο έξυπνος σε όλη την εταιρία, αν δεν σε εμπιστεύονται οι άλλοι, δεν θα σέβονται και αυτά που λες.
Για να γίνεις αξιόπιστος, φρόντισε να τηρείς το λόγο σου και τις προθεσμίες που δίνεις. Όταν δίνεις μια «υπόσχεση», όσο απλή κι αν είναι (όπως να βγούμε για φαγητό μετά τη δουλειά) φρόντιζε να την ικανοποιείς στο ακέραιο. Επιπλέον δείχνει εμπιστοσύνη και στους άλλους, να θυμάσαι ότι λειτουργεί αμφίδρομα.
Αυτή είναι κατά την άποψη μου η πιο σημαντική ικανότητα που πρέπει να έχεις στη ζωή (είτε ηγείσαι, είτε όχι).
Γιατί τελικά, προκειμένου να ηγείσαι με επιτυχία, χρειάζεται να αντιμετωπίζεις την ομάδα σου με σεβασμό. Και προκειμένου να δείχνεις αυτό τον σεβασμό, πρέπει πρώτα απ’ όλα να καταλαβαίνεις τους συνεργάτες σου.
Φυσικά για να καταλαβαίνεις τους άλλους, χρειάζεται πρώτα απ’ όλα να καταλαβαίνεις τον εαυτό σου. Χρειάζεται λοιπόν συναισθηματική νοημοσύνη. Δες με τιμιότητα τον εαυτό σου, αναγνώρισε τα συναισθήματά σου και έπειτα προσπάθησε να καταλαβαίνεις τα συναισθήματα των γύρω σου.
Πως θα φερόσουν εσύ αν ήσουν στη θέση τους;
Αυτό είναι κάπως δύσκολο να το αναπτύξεις, καθώς οι περισσότεροι από εμάς δυσκολεύονται να αφήσουν τον έλεγχο. Όμως είναι απαραίτητο να ξέρεις να αναθέτεις για να μπορείς να ηγείσαι.
Ως ηγέτης λοιπόν, χρειάζεται να μπορείς να αφήνεις τον έλεγχο. Ενώ μπορεί να είναι δύσκολο για εσένα να το κάνεις, η ζημιά που γίνεται στο ηθικό της ομάδας σου είναι τεράστια.
Οι άνθρωποι χρειάζονται αυτονομία για να έχουν κίνητρο στη δουλειά τους και να νιώθουν ότι κάνουν πρόοδο. Και δεν έχει νόημα μόνο να το λες (όπως κάνουν ορισμένοι). Αυτό είναι ακόμα χειρότερο. Αν λες ότι θα επιμερίσεις τις εργασίες, τότε πρέπει όντως να το κάνεις.
Μάθε πως να αφήνεις τον έλεγχο. Κατανόησε ότι δεν γίνεται να έχεις πάντα δίκιο και να έχεις όλες τις απαντήσεις. Όπως έλεγε και ο Steve Jobs, δεν έχει νόημα να προσλαμβάνεις έξυπνους ανθρώπους για να τους λες τι θα κάνουν. Προσλαμβάνεις έξυπνους ανθρώπους για να σου προτείνουν εκείνοι λύσεις.
Έχουμε ξαναγράψει για το πώς να δίνεις feedback στην ομάδα σου γιατί είναι από τα πιο σημαντικά πράγματα που μπορείς να κάνεις. Αλλά είναι και ένα από τα πιο δύσκολα.
Ο καθένας μας αντιδράει διαφορετικά ανάλογα με την προσωπικότητά του οπότε, όταν ηγείσαι, χρειάζεται να το γνωρίζεις αυτό και να δείχνεις την ανάλογη ευαισθησία. Αυτά που πρέπει να θυμάσαι είναι:
Σίγουρα είναι κάτι που χρειάζεται εξάσκηση. Όσο πιο συχνά δίνεις feedback, τόσο καλύτερος θα γίνεσαι.
Εξίσου σημαντικό με το να δίνεις feedback, είναι να δέχεσαι feedback. Το ιδανικό είναι να μην γίνεσαι αμυντικός και αρνητικός.
Όταν ηγείσαι, χρειάζεται να εξελίσσεσαι και να γίνεσαι καλύτερος συνεχώς. Και το να λαμβάνεις εποικοδομητικό feedback είναι ο πιο εύκολος τρόπος για να βρεις πως πρέπει να βελτιώσεις τη συμπεριφορά και την απόδοσή σου.
Οπότε να επιζητάς ενεργά feedback από την ομάδα σου. Προσκάλεσε τους όλους να σου δώσουν και όταν γίνει αυτό, άκου χωρίς να μιλάς. Η πρώτη σου αντίδραση θα είναι να υπερασπιστείς τον εαυτό σου. Όμως προσπάθησε μόνο να κατανοήσεις. Και έπειτα ζήτα διευκρινήσεις αν κρίνεις ότι χρειάζονται.
Το να ηγείσαι εκ των πραγμάτων σημαίνει να είσαι καλός στην επικοινωνία. Σκέψου όλα τα διαφορετικά σενάρια που απαιτούν από κάθε ηγέτη να επικοινωνεί αποτελεσματικά:
Τα περισσότερα προβλήματα στον εργασιακό χώρο προέρχονται από έλλειψη επικοινωνίας ή προβλήματα σε αυτήν, οπότε η βελτίωση σου είναι μονόδρομος.
Δούλεψε τη γλώσσα σώματος που χρησιμοποιείς. Όπως έχουμε πει, επηρεάζει πολλά. Επίσης, μίλα καθαρά, αργά και με θάρρος και χρησιμοποίησε ήρεμο και ειρηνικό τόνο φωνής.
Θες να βελτιώσεις τον τρόπο που επικοινωνείς με τους συναδέλφους; Δες εδώ
Όταν ο ηγέτης της ομάδας είναι απρόβλεπτος, αυτό δημιουργεί μεγάλο στρες σε όλα τα μέλη της ομάδας. Χρειάζεται λοιπόν να δείχνεις σταθερότητα, αλλιώς ότι έχεις χτίσει, σταδιακά θα διαλύεται.
Για αυτό εξαρχής διαχειρίσου σωστά τις προσδοκίες της ομάδας σου και φρόντισε να επικοινωνείς σταθερά τις προθέσεις σου και τα κριτήρια αξιολόγησης που έχεις.
8 Συμβουλές για να Εξελιχθείς Επαγγελματικά
Θες να Εντυπωσιάσεις στη Δουλειά σου; Τρόποι για να το πετύχεις
5 Παράγοντες για ένα καλό Εργασιακό Περιβάλλον
Πώς να Αναζωπυρώσεις το Πάθος σου για Δουλειά
Ψάχνεις για δουλειά; 5 Βήματα για να τα Καταφέρεις
Ντρέπεσαι; 7 Tips για να το Ξεπεράσεις