Καινοτομία: 5 τρόποι για φρέσκιες ιδέες

By Αντώνης Μεσσήνης | Επιχειρηματική Πρωτοπορία

Πώς να βρω μια φρέσκια ιδέα; Πώς θα μπορούσα να δημιουργήσω ένα καινοτόμο προϊόν, μια καινούρια υπηρεσία;

Αν κι εσύ σκέφτεσαι πως θες να δημιουργήσεις κάτι δικό σου… Αν τα όνειρα σου είναι το καύσιμο που πυροδοτεί τις φιλοδοξίες σου και επιθυμείς να ξεκινήσεις τη δική σου επιχείρησή, τότε είναι πολύ πιθανό οι παραπάνω ερωτήσεις να επαναλαμβάνονται συχνά στο μυαλό σου.

Πολύς κόσμος πιστεύει ότι δεν έχει αρκετή φαντασία για καινούριες ιδέες όμως κάτι τέτοιο δεν ισχύει. Φέρε για λίγο στο μυαλό σου τα παιδικά σου χρόνια. Τότε που έφτιαχνες κάστρα και διαστημόπλοια από lego ή που δημιουργούσες ολόκληρα σενάρια και ιστορίες με τα παιχνίδια σου.

Αν είχες φαντασία και ήσουν δημιουργικός τότε, μπορείς κάλλιστα να είσαι και τώρα. Η φαντασία δεν είναι κάτι που έχεις ή δεν έχεις. Αυτό που χρειάζεται είναι να μην είσαι αυστηρός με τον εαυτό σου και να εξετάζεις τις ιδέες σου από διαφορετικές οπτικές γωνίες.

Το να βρεις μια πραγματικά καλή και φρέσκια ιδέα δεν είναι εύκολο και πιθανότατα θα έχεις αμφιβολίες ακόμα και αν πρόκειται για κάτι εξαιρετικό. Η καινοτομία απαιτεί να έχεις ανοιχτό μυαλό και να μπορείς να δεις τα πράγματα από πλευρές που ίσως σου φαίνονται χαζές ή ξένες.

Αν δυσκολεύεσαι όμως, υπάρχουν μερικές τεχνικές που θα βοηθήσουν τη δημιουργικότητα και την εφευρετικότητα σου να πάρει μπρος.

#1 Μίλα με τους καταναλωτές

Για να είναι επιτυχημένο ένα προϊόν πρέπει να είναι ευχαριστημένοι οι καταναλωτές στους οποίους απευθύνεται. Αν ψάχνεις μια ιδέα που να καλύπτει τις ανάγκες μιας αγοράς δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος από το να μιλήσεις με αυτούς στους οποίους απευθύνεται, τους πελάτες. Ρώτα τι ανάγκες έχουν, τι είναι αυτό που ψάχνουν και τι είναι αυτό που εύχονται να βρουν σε ένα κατάστημα. Αν ξέρεις τι ενδιαφέρει το καταναλωτικό κοινό θα σου είναι πιο εύκολο μετά να βρεις τρόπο να το καλύψεις.

Καινοτομία: 5 τρόποι για φρέσκιες ιδέες

#2 Εκμεταλλεύσου τα κενά

Κάποιες φορές δεν χρειάζεται να ανακαλύψει κανείς τον τροχό από την αρχή. Δεν είναι απαραίτητο να δημιουργήσεις ένα καινούριο προϊόν. Η επιχειρηματική σου ιδέα μπορεί να αφορά την εφαρμογή μιας ήδη δοκιμασμένης ιδέας σε ένα καινούριο, διαφορετικό αγοραστικό κοινό

Πολλές φορές οι μεγάλοι παίκτες αφήνουν κενά στην αγορά. Στοχεύουν σε συγκεκριμένη πελατεία με αποτέλεσμα να υπάρχουν τρύπες τις οποίες μπορείς να καλύψεις. Αρκεί να τις βρεις.

#3 Σκέψου πιο είναι το επόμενο βήμα

Οι επιτυχημένες ιδέες και καινοτομίες πολλές φορές καλύπτουν ανάγκες που θα προκύψουν στο άμεσο μέλλον. Για να καταφέρεις κάτι τέτοιο θα πρέπει να λάβεις υπ’ όψιν τις νέες τεχνολογίες, να προβλέψεις τις μελλοντικές τάσεις σε μια αγορά και να εξετάσεις πώς μπορείς να κινηθείς σε ένα τέτοιο περιβάλλον.

#4 Βρες μια αγορά που έχει έλλειψη από πρόσφατες καινοτομίες

Σε ένα τομέα που έχει γνωρίσει ανάπτυξη πρόσφατα και υπάρχει πληθώρα από φρέσκιες ιδέες ίσως είναι δύσκολο να σκεφτείς και να προσφέρεις κάτι καινούριο. Έλεγξε αγορές οι οποίες έχουν μείνει στάσιμές από ιδέες και είναι πολύ πιθανό να βρεις καλύτερο έδαφος για να δημιουργήσεις και να προσφέρεις μια καινοτομία σε αυτόν τον χώρο.

#5 Δοκίμασε να συνδυάσεις διαφορετικές ιδέες και προϊόντα μεταξύ τους

Μια κλασσική μέθοδος είναι αυτή του συνδυασμού διαφορετικών πραγμάτων, φαινομενικά ασύνδετων μεταξύ τους, ώστε να προκύψει κάτι καινούριο. Μοιάζει λίγο σα να πετάς διάφορα υλικά σ’ ένα καζάνι που βράζει, με σκοπό να ανακαλύψεις μια νέα, φανταστική συνταγή.

Δοκίμασε λοιπόν να συνδυάζεις παλαιότερες σκέψεις και ιδέες ή διαφορετικά προϊόντα μεταξύ τους. Οι περισσότερες από τις ιδέες που θα προκύψουν δεν θα είναι καλές. Κάθε τόσο όμως θα υπάρχουν μια δύο καλές περιπτώσεις που θα ξεχωρίζουν από τις υπόλοιπές.

Στην πραγματικότητα το να σκεφτεί κάποιος κάτι αξιόλογο δεν είναι και τόσο δύσκολο. Ο περισσότερος κόσμος μπορεί να το κάνει. Όμως η ιδέα από μόνη της δεν ισοδυναμεί με πράξη.

Γιατί αυτή δεν αρκεί αν δεν υπάρχει σωστή υλοποίηση, σχεδιασμός και το ψυχικό σθένος να αντέξει κανείς την αβεβαιότητα, την αμφιβολία και τα σκαμπανεβάσματα μια νέας επιχείρησης.

Για αυτό λοιπόν μην επαναπαύεσαι στην ιδέα μιας καλής επιχειρηματικής κίνησης και μιας καινοτομίας. Αφού βρεις αυτό που θες σκέψου στρατηγικά, φτιάξε σχέδιο και θέσε στόχους για να κάνεις την ιδέα σου πράξη γιατί δεν υπάρχει θρίαμβος χωρίς μόχθο. 

Σχετικά Άρθρα

Για τον Συγγραφέα

Ο Αντώνης Μεσσήνης είναι απόφοιτος σχολής Λογιστικής, μέλος του Παγκόσμιου Οργανισμού Ρητορικής και Ηγεσίας Toastmasters International και Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του ελληνικού ομίλου Toastmasters. Έχοντας εργαστεί σε μια από τις μεγαλύτερες ελληνικές τράπεζες, σε λογιστήριο εκπαιδευτικού ομίλου και σε μεγάλη πολυεθνική εταιρία παροχής υπηρεσιών, θεωρεί τη συνεργασία μιας ομάδας θεμελιώδες στοιχείο για τη επιτυχία και την προσωπική ανάπτυξη των μελών της και την αποδοτικότερη επένδυση για μια επιχείρηση.