Ο Μύθος της Ξαφνικής Επιτυχίας (Overnight Success)

By Ευγενία Λαζάρου | Προσωπική Ανάπτυξη

Ζούμε αδιαμφισβήτητα στην εποχή της γρήγορης ενημέρωσης, της γρήγορης μετακίνησης, του γρήγορου φαγητού και γενικά των γρήγορων ρυθμών ζωής.

Ο κόσμος των επιχειρήσεων φυσικά και δεν αποτελεί εξαίρεση, αφού νέα προϊόντα και υπηρεσίες  κάνουν  ξαφνικά την εμφάνιση τους και καινούργιες επιχειρήσεις γνωρίζουν από την μια στιγμή στην άλλη μεγάλη επιτυχία και αναγνωσιμότητα. Πως προκύπτει όμως τελικά αυτή η μεγάλη και απροσδόκητη επιτυχία;

Προσπαθώντας να απαντήσουμε στην ερώτηση αυτή και μαθαίνοντας για την μεγάλη ξαφνική επιτυχία νέων και μέχρι πρότινος άγνωστων επιχειρήσεων κάνουμε, ίσως μερικές φορές και ασυναίσθητα, σκέψεις πως αυτή η επιτυχία είναι άλλη μία της κατηγορίας overnight success,  που πλέον έχει γίνει μόδα στον επιχειρηματικό κόσμο. Επειδή όμως η επιχειρηματικότητα δεν είναι ένα νέο trend αλλά μια ενασχόληση σοβαρή και δύσκολη, θα πρέπει να εξετάσουμε το ζήτημα λιγότερο επιφανειακά και περισσότερο επιχειρηματικά.

 

Τι δηλώνουν οι επιτυχημένοι επιχειρηματίες;

Δεν είναι λίγοι αυτοί οι «ξαφνικά» επιτυχημένοι επιχειρηματίες που όταν ερωτηθούν για την απρόσμενη επιτυχία τους δηλώνουν πως κάθε άλλο παρά ξαφνική και απρόσμενη δεν ήταν η πορεία τους προς την επιτυχία και την αναγνωσιμότητα. Δεν έχουν την ίδια άποψη για αυτή την ρόδινη εμφάνιση τους στο επιχειρηματικό προσκήνιο και σίγουρα δεν πιστεύουν στον όρο overnight success. Στην ερώτηση πως κατάφεραν να κάνουν το μεγάλο άλμα, συνήθως η απάντηση είναι η πιο προφανής αλλά ταυτόχρονα και δύσκολη να την παραδεχτούμε:

Για να επιτύχει κάποιος  πρέπει να δουλέψει σκληρά, να κάνει τις απαραίτητες θυσίες, να αποτύχει και να προσπαθήσει ξανά και ξανά.

 Η σκληρή δουλειά είναι αυτή που προετοιμάζει το έδαφος  για τις ευνοϊκές συνθήκες και όχι ο παράγοντας  «ξαφνική τύχη».

Μπορεί η επιχειρηματικότητα γενικότερα το τελευταίο διάστημα να προβάλλεται  λανθασμένα ως μια νέα μόδα που η τύχη παίζει καθοριστικό ρόλο, αλλά η πραγματικότητα είναι ότι για να έρθει η πολυπόθητη επιτυχία, η τύχη και οι ευνοϊκές συνθήκες από μόνες τους δεν αρκούν. Πρέπει ο επίδοξος επιχειρηματίας να δώσει τον απαραίτητο χρόνο και κόπο μέχρι να ευοδωθούν οι επιχειρηματικοί καρποί.

Ο Μύθος της Ξαφνικής Επιτυχίας (Overnight Success)

 

Τι χρειάζεται για να πετύχεις;

Για να επιτύχει μια ιδέα δεν πρέπει απαραίτητα να είναι η καλύτερη ή η πιο τέλεια σχεδιασμένη, αλλά αυτή που εκτελείται έχοντας κάποιος εργαστεί σκληρά και επίμονα για αυτή. Είναι βέβαια σημαντικό να μην συγχέουμε την σκληρή και επίμονη εργασία για την επίτευξη ενός ποιοτικού αποτελέσματος με την τελειομανία. Η τελειομανία μπορεί μεν να μας προφυλάξει από τα πρόχειρα αποτελέσματα, που έχουμε ήδη αναφέρει, αλλά εμπεριέχει κινδύνους που μπορούν να μας απομακρύνουν από τους στόχους μας και να επιφέρουν τα ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα. Μια ποιοτικά δουλεμένη ιδέα που αφορά είτε προϊόντα είτε υπηρεσίες με περιθώρια βελτίωσης που γίνεται επιχείρηση και εκτίθεται στο καταναλωτικό κοινό είναι σαφώς πολύ καλύτερη από μια τέλεια σχεδιασμένη ιδέα που μένει στα χαρτιά.

Το overnight success πάντως σίγουρα δεν το έχουμε συνδυάσει με καμία από τις πιο πάνω περιπτώσεις. Μήπως όμως υπάρχουν όντως και περιπτώσεις ξαφνικής και ακούραστης επιτυχίας;

Ακόμα και σε περιπτώσεις που οι συγκυρίες φέρνουν ξαφνικά κάποιον στο προσκήνιο και του προσφέρουν περιστασιακό κέρδος, η επιτυχία του θα είναι και αυτή περιστασιακή. Η διατήρηση της επιτυχίας είναι μια εργασία ακόμα πιο επίπονη και κοπιαστική από την κατάκτηση της. Απαιτεί όλα τα στοιχεία που αναφέραμε ως σημαντικά και πιο πάνω, προσθέτοντας και την περίσσια προσοχή. Μπορεί η ταχύτατη ενημέρωση που βιώνουμε καθημερινά να δίνει ευκαιρίες που παλαιότερα δεν θα διανοούμασταν καν, αλλά κάνει το ίδιο εύκολο να ξεχαστεί κάτι νέο τόσο γρήγορα όσο μαθεύτηκε. Έτσι, είναι κατανοητό πως για να γίνει μια ιδέα επιτυχημένη πρέπει να υπάρξει δέσμευση και σωστός προγραμματισμός.

Δεν είναι τυχαίο που η επιτυχία συγκρίνεται με την κορυφή του παγόβουνου, που μπορεί να είναι αυτό που βλέπουμε αλλά κάτω από την επιφάνεια αυτό που κρύβεται (στην προκειμένη περίπτωση) είναι ένας μεγάλος όγκος δουλείας και προσπάθειας.

 

Σχετικά Άρθρα

Για τον Συγγραφέα

Η Ευγενία Λαζάρου, κάτοχος διπλώματος Διοίκησης Επιχειρήσεων με εξειδίκευση στην Διοίκηση Ανθρωπίνων Πόρων από το Ανώτατο Τεχνολογικό Ίδρυμα Πατρών, έχει εργαστεί σε διαφημιστική εταιρία και σε συμβουλευτική επιχείρηση. Τα τελευταία δύο χρόνια, στην αναζήτηση του τι είναι επί της ουσίας η επιχειρηματικότητα, έχει παρακολουθήσει σεμινάρια για την νεανική και την γυναικεία επιχειρηματικότητα τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Πιστεύει πως το κλειδί για την προσωπική αλλά και επαγγελματική εξέλιξη είναι η σωστή επικοινωνία και η υιοθέτηση της σωστής κουλτούρας (mindset).