Οι συνεντεύξεις για μία θέση εργασίας είναι ένας από τους κυριότερους παράγοντες άγχους για έναν νέο εργαζόμενο για αυτό χρειάζεται να είσαι άριστος επικοινωνιακά.
Τι θα πω;
Πως θα το πω;
Πώς να χαιρετίσω;
Ειδικά τα τελευταία χρόνια με τις θέσεις εργασίας να είναι λιγότερες και τα άτομα που υποβάλουν αιτήσεις να φτάνουν τα εκατοντάδες, η ανάγκη να ξεχωρίσεις σε μία συνέντευξη είναι ιδιαίτερα μεγάλη.
Τι μπορείς να κάνεις για να ξεχωρίσεις γρήγορα και αποτελεσματικά; Πώς να το κάνεις για να μην φανεί στημένο ή αμήχανο; Είναι σημαντικό να κάνεις την διαφορά με έναν τρόπο που δεν θα σε κάνει να αισθάνεσαι άσχημα. Θα πρέπει να μπορείς να στηρίξεις την στάση σου. Ας δούμε τι εννοούμε με αυτό.
Μία συνέντευξη για μία θέση εργασίας μπορεί να κρατήσει από 15 μέχρι 30 λεπτά ανάλογα το μέγεθος της εταιρίας, τους ενδιαφερόμενους και το διαθέσιμο χρόνο που υπάρχει. Ειδικά σε μεγαλύτερες εταιρίες μπορεί να κρατήσει και λιγότερο.
Ο σκοπός είναι να κάνεις μία πολύ καλή πρώτη εντύπωση, έτσι ώστε να σε καλέσουν ξανά για την δεύτερη συνέντευξη. Ο χρόνος λοιπόν, που έχεις διαθέσιμος για να πείσεις αυτούς που θα σε δουν ότι αξίζεις, είναι ελάχιστος. Έτσι λοιπόν, θέλεις να επηρεάσεις άμεσα και θετικά αυτούς που σου παίρνουν συνέντευξη, ειδικά αν το βιογραφικό σου είναι άλλο ένα από τα εκατοντάδες που θα δουν.
Σε περίπτωση που δεν το ξέρεις, το τι λες παίζει πολύ μικρό ρόλο. Βάσει διαφόρων μελετών, η λεκτική επικοινωνία είναι το 7% της επικοινωνίας.
Μεγαλύτερη εντύπωση θα κάνει επικοινωνιακά το πώς θα πεις κάτι. Το βιογραφικό σου έχει κάνει μία εισαγωγή και έχει καλύψει την πρώτη ανάγκη της εταιρίας που είναι τα hard skills σου. Τις ικανότητες δηλαδή, που έχεις μάθει στο πανεπιστήμιο ή σε μία άλλη σχολή και που σε κάνουν κατάλληλο για μία θέση. Αυτό όμως είναι κάτι που το έχουν πολλοί.
Αυτό που χρειάζεται να κάνεις στο job interview είναι να πείσεις ότι έχεις και τα απαραίτητα soft skills για να αξιοποιήσεις αυτή τη θέση στο μέγιστο. Τις ικανότητες εκείνες που θα σε κάνουν ιδιαίτερο, ξεχωριστό, επικοινωνιακά ικανό να ανταπεξέλθεις σε κάθε περίπτωση, εύκολα προσαρμόσιμο σε νέες καταστάσεις και χαρισματικό.
Βάσει μελετών, οι άνθρωποι βγάζουν το πρώτο συμπέρασμα για το άτομό σου, σε λιγότερο από δέκα δευτερόλεπτα. Όσοι είναι ειδικοί στην επικοινωνία μπορεί να χρειαστούν το πολύ μέχρι 50 δευτερόλεπτα. Σε αυτή την απόφαση συντελούν δύο απλοί παράγοντες. Δύο απλές ερωτήσεις που «τρέχουν» σε ασυνείδητο επίπεδο.
Αυτές οι ερωτήσεις προκύπτουν από μία αρχέγονη, ενστικτώδη διαδικασία του εγκεφάλου που λειτουργεί με γνώμονα την επιβίωση. Τα άτομα που θα σου μιλήσουν σε μία συνέντευξη είναι έμπειρα και έχουν μάθει να λειτουργούν πιο λογικά και αναλυτικά, καθώς έχουν εκπαιδευτεί να εντοπίζουν μοτίβα συμπεριφοράς.
Σε αυτές τις περιπτώσεις, θα σχηματίσουν την πρώτη τους εντύπωση για εσένα σε κάτι λιγότερο από ένα λεπτό.
Συνεπώς, τι μπορείς να κάνεις για να επηρεάσεις θετικά την άποψη τους χωρίς να εκφραστείς λεκτικά; Τώρα θα μου πεις, γιατί χρειάζεται να το κάνω μη λεκτικά; Φαντάζεσαι να έμπαινες στην αίθουσα και να τους έλεγες: «Είμαι άνθρωπος εμπιστοσύνης και μπορείτε να βασιστείτε επάνω μου». Είμαι σίγουρος ότι κάποιοι το έχουν κάνει αλλά σίγουρα θα πρέπει να το αποπνέεις κι όλας.
Η μη λεκτική επικοινωνία αποτελεί το 38% της συνολικής επικοινωνίας. Αυτό σημαίνει ότι είναι καλό να εστιάσεις αρκετά στο πως θα πεις κάτι. Όταν απαντάς σε μία ερώτηση, θα πρέπει να απαντάς με σταθερή φωνή, χωρίς παύσεις και χωρίς πολλά εεεε ή αααα. Επίσης, καλό θα ήταν να αφήνεις τους άλλους να ολοκληρώνουν την ερώτηση και αφού κάνεις παύση μερικών δευτερολέπτων, να απαντάς με ηρεμία.
Επικοινωνιακά υπάρχουν τρία βασικά πράγματα, που αν τα ελέγξεις στην φωνή σου θα κάνεις μία πραγματικά καλή εντύπωση.
Η σταθερή φωνή αποπνέει σιγουριά και αυτοπεποίθηση. Επίσης, θα χρειαστεί να ελέγξεις την ένταση της φωνής σου γιατί κανείς δεν θέλει να μιλήσει σε κάποιον που φωνάζει. Μην επιτρέψεις στην έπαρση και την ένταση της στιγμής να σε επηρεάσει.
Είναι πολύ σημαντικό να διατηρήσεις την ταχύτητα που μιλάς σε φυσιολογικά επίπεδα. Κανείς δεν θέλει να μιλήσει με κάποιον που «καλπάζει» ενόσω μιλάει αλλά ούτε και με κάποιον που θα τους κοιμίσει γιατί μιλάει πολύ αργά.
Μιλώντας για ποιότητα φωνής, εννοούμε οτιδήποτε μπορεί να αλλοιώσει τον τρόπο που μιλάς. Φρόντισε να ανοιγοκλείνεις το στόμα σου κανονικά. Μην το κρατάς πολύ κλειστό και οπωσδήποτε, απόφυγε να βάζεις το χέρι σου μπροστά στο στόμα σου όταν μιλάς. Αν πιστεύεις ότι έχεις θέμα επικοινωνιακά με αυτό, υπάρχουν μικρές ασκήσεις που μπορούν να σε βοηθήσουν να το διορθώσεις. Εμείς θα χαρούμε να σε βοηθήσουμε σε αυτό.
Το υπόλοιπο 55% της επικοινωνίας γίνεται σε καθαρά μη λεκτικό και μη τονικό επίπεδο και αφορά τη στάση του σώματος σου. Η στάση σου πρέπει να αποπνέει έλεγχο, αυτοπεποίθηση και σιγουριά, χωρίς υπερβολές και φανφάρες.
Απόφυγε τις περιττές και νευρικές κινήσεις με τα χέρια σου. Κάνε το ίδιο και με τα πόδια σου. Αν τρέμουν και κουνάνε όλο το τραπέζι, θα φανεί και δεν θα βοηθήσει στην εντύπωση που θα αφήσεις στους ανθρώπους της εταιρίας.
Μην κάθεσαι με πολύ ανοιχτά τα πόδια ή απλωμένα τα χέρια. Κράτησε το σώμα σου σε ίσια στάση χωρίς υπερβολές και αν έχεις τσάντα ή σακάκι στα χέρια μην το βάλεις στην αγκαλιά σου αλλά άσε το δίπλα σου.
Οποιοδήποτε αντικείμενο περιορίζει την άμεση επικοινωνία σου με τους ανθρώπους που μιλάς, θα θεωρηθεί από αυτούς ως τοίχος ή αμηχανία. Κράτα σταθερή οπτική επαφή με τα άτομα που μιλάς και χαμογέλα. Πήγες να διεκδικήσεις μία θέση εργασίας και όχι να ζητιανέψεις.
Σε γενικές γραμμές, δεν είναι δύσκολο να κάνεις μία πρώτη καλή εντύπωση αρκεί να έχεις στο μυαλό σου ότι το μόνο που χρειάζεσαι είναι αυτοπεποίθηση και αυτοκυριαρχία.
Κι αν έχεις κάποιο job interview που πλησιάζει, μπορώ να σε βοηθήσω να προετοιμαστείς για αυτό.
5 Παράγοντες για ένα καλό Εργασιακό Περιβάλλον
Ντρέπεσαι; 7 Tips για να το Ξεπεράσεις
Είσαι Εξωστρεφής; Αυτές οι Δουλειές είναι για σένα!
6 Τρόποι να φροντίσεις την Επαγγελματική Εξέλιξη σου (ακόμα κι αν ο εργοδότης δεν ενδιαφέρεται για σένα)
Ψάχνεις για δουλειά; 5 Βήματα για να τα Καταφέρεις
Δεν έχεις Εργασιακή Εμπειρία: 10 Συμβουλές που θα σε βοηθήσουν