Όταν είσαι καλύτερο αφεντικό τότε και η επιχείρηση τρέχει καλύτερα.
Η σχέση αφεντικού – υπαλλήλου είναι υπερβολικά πολύπλοκη και ταυτόχρονα απίστευτα απλή. Από τη μια μεριά υπάρχει η παραδοχή του «κάνε τη δουλειά που σου ζητάω, ώστε να σε πληρώσω για αυτήν», από την άλλη όλοι ξέρουμε ότι αυτό από μόνο του δεν αρκεί και ότι πρόκειται για μια σχέση που χρειάζεται ισορροπία.
Ιδανικά, θα θέλαμε ο υπάλληλος να αποδίδει σε ένα τέτοιο επίπεδο που να είναι το αφεντικό του ικανοποιημένο. Αλλά και το αφεντικό πρέπει να έχει την ικανότητα να διατηρεί το καλό κλίμα στον εργασιακό χώρο, ώστε και κίνητρα να έχουν οι υπάλληλοι και να αναπτύσσονται.
Οι άνθρωποι είμαστε πολύπλοκοι από τη φύση μας, και οι επαγγελματικές σχέσεις είναι συχνά ένα μείγμα πολλών παραμέτρων και συστατικών. Δυστυχώς πολλές φορές αρκεί να ξεφύγει ένα μόνο συστατικό της συνταγής ώστε όλη η σχέση να χαλάσει. Άρα τι μπορεί να κάνει κάποιος ώστε να γίνει καλύτερο αφεντικό και η συνύπαρξη όλων των μελών της ομάδας να είναι αρμονική και η επιχείρηση να αναπτύσσεται;
Μπορεί να ακούγεται λίγο κλισέ, αλλά η αλήθεια είναι ότι οι υπάλληλοι αντλούν στοιχεία από εσένα και τον τρόπο σου. Εάν μιλάς σε έναν πελάτη, συνεργάτη ή υπάλληλο με συγκεκριμένο τρόπο, σκέψου αν θες και το Προσωπικό σου να μιλάει ή να φέρεται με τον ίδιο τρόπο.
Το να έχεις διαφορετικά στάνταρ για τον εαυτό σου, δημιουργεί απόσταση ανάμεσα σε εσένα και το Προσωπικό, που μπορεί να οδηγήσει σε δυσπιστία και προστριβές. Οι άνθρωποι αλληλοτρεφόμαστε από την ενέργεια των άλλων. Αν θες θετικότητα, να είσαι θετικός. Αν θες επαγγελματισμό, να είσαι επαγγελματίας.
Όταν ζητάς την άποψη κάποιου υπαλλήλου, να είσαι έτοιμος να κάνεις κάτι με αυτήν. Δεν πρόκειται κάθε ιδέα να είναι καλή, ούτε κάθε σκέψη να ταιριάζει με αυτό που ψάχνεις, αλλά τίποτα δε ρίχνει την αυτοπεποίθηση και το κίνητρο του πιο πολύ από το να βλέπει ότι η συνεισφορά του αγνοείται ή απορρίπτεται μόνιμα.
Δίνεις την εντύπωση πως είτε δεν ενδιαφέρεσαι, είτε τον θεωρείς κατώτερο. Αντίθετα, τίποτα δεν κάνει τον υπάλληλο πιο ικανοποιημένο (και εσένα καλύτερο αφεντικό) από το να βλέπει πως η συνεισφορά του μετράει θετικά για την επιχείρηση. Και φυσικά μην υποτιμάς τη φρέσκια πνοή που μπορεί να φέρει η οπτική και κάποιου άλλου στο θέμα που εξετάζεις.
Είναι δελεαστικό να έχεις «αγαπημένους» υπαλλήλους, ειδικά σε μικρότερες επιχειρήσεις, που οι σχέσεις είναι πιο προσωπικές.
Αν έχεις όμως διαφορετική συμπεριφορά στον τρόπο που φέρεσαι στους υπαλλήλους, είσαι κοντά στο να δημιουργήσεις αρνητικά συναισθήματα σε πολλούς από αυτούς που θα νιώθουν αδικημένοι. Αν θες οι υπάλληλοι σου να δουλεύουν σαν ομάδα με εμπιστοσύνη μεταξύ τους, φρόντισε να φέρεσαι σε όλους με τον ίδιο τρόπο.
Δεν εννοώ να κρυφακούς, αλλά καλό είναι να πιάνεις τον «παλμό» της επιχείρησης. Βλέπε τα σημάδια, τη στάση σώματος, τις γκριμάτσες στους διαδρόμους, πέρνα λίγο χρόνο στην κουζίνα του γραφείου. Φυσικά μπορείς να ρωτάς και απευθείας σχετικά με το κλίμα που επικρατεί.
Στην τελευταία περίπτωση όμως, μην κάνεις ερωτήσεις, αν δε θες να ξέρεις την απάντηση σε περίπτωση που είναι δυσάρεστη. Αν πρόκειται να κάνεις την προσπάθεια να ακούσεις, πρέπει να είσαι και προετοιμασμένος να ασχοληθείς.
Σε μια προσπάθεια να βελτιωθεί η ποιότητα δουλειάς, οι περισσότεροι manager εστιάζουν στα λάθη που κάνουν οι υπάλληλοί τους. Αυτό είναι λογικό ως ένα σημείο, καθώς προκειμένου να μειωθεί το ρίσκο της επιχείρησης, ο εντοπισμός προβλημάτων αποτελεί σημείο κλειδί.
Παρ’ όλα αυτά, το να επικεντρώνεσαι μόνο στις ανεπάρκειες τείνει να δημιουργεί προβλήματα αυτοπεποίθησης και ηθικού στο Προσωπικό. Επιπλέον αποθαρρύνει τους υπαλλήλους σου από το να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες, υπό το φόβο ότι θα τους κριτικάρεις.
Εάν λοιπόν θες να κρατάς τους ανθρώπους σου παρακινημένους, αναγνώρισε την έμφυτη ανάγκη που έχουν να αναγνωριστεί η αξία τους. Είτε πεις ένα απλό «ευχαριστώ», είτε δώσεις ένα bonus, θα νιώσουν περισσότερο αποδεκτοί τόσο ως άτομα όσο και ως ομάδα, ειδικά αν καταδείξεις τι έκαναν καλά.
Ακόμα κι αν οι δουλειές δεν είναι ακριβώς στο φόρτε τους και οι αυξήσεις δεν είναι επιλογή, μπορεί και πάλι να κάνεις πράγματα για να επιβραβεύσεις τους υπαλλήλους σου.
Ακόμα και μικρές χειρονομίες, όπως να κεράσεις το κολατσιό τους μια φορά ή κάποια έξτρα άδεια, μπορεί να κάνει το προσωπικό της επιχείρησης να νιώσει ότι εκτιμάται. Ο πιο ασφαλής τρόπος να ενισχύσεις συμπεριφορές και αποτελέσματα που θες να ξαναδείς, είναι να τα ενθαρρύνεις και να τα επιβραβεύσεις.
Μεγάλο μέρος του να διοικείς, είναι το μοίρασμα αρμοδιοτήτων και το να ταιριάζεις τους υπαλλήλους, βάσει του προφίλ, των ικανοτήτων και της εμπειρίας τους, με τα πιο κατάλληλα έργα και ευθύνες.
Αν είσαι απόμακρος και αποξενώνεσαι από το Προσωπικό, θα έχεις τη θεωρητική μόνο γνώση για το τι μπορεί και τι δεν μπορεί να κάνει ο καθένας και όχι για το τι έμαθε να κάνει καλύτερα και πόσο έχει ωριμάσει επαγγελματικά. Αντίθετα, το να περνάς χρόνο ανάμεσά τους σε βοηθάει να έχεις καλύτερη αίσθηση του ποιοι είναι και πως λειτουργούν ώστε να επικοινωνείς καλύτερα μαζί τους. Αυτό θα σε διευκολύνει, όχι μόνο να γίνεις καλύτερο αφεντικό, αλλά και να γνωρίζεις ποιος είναι ο σωστός άνθρωπος για το σωστό project.
Η φράση «ο πελάτης έχει πάντα δίκιο» μπορεί να ακούγεται ευρέως αλλά δεν είναι πάντα σωστή. Αντίθετα, υπάρχουν περιπτώσεις που πρέπει να στηρίξεις τον υπάλληλό σου.
Προφανώς αν έχει κάνει κάποιο λάθος, θα αναλάβεις δράση για να το διορθώσεις με τον πιο θετικό τρόπο που είναι δυνατόν. Αλλά αν ο ίδιος υπάλληλος αντιμετωπίζει μία δύσκολη κατάσταση και γνωρίζεις ότι έχει δίκιο, δίνοντας του την υποστήριξή σου, θα τονώσεις την αυτοπεποίθηση και το ηθικό του και θα τον βοηθήσεις να αντιμετωπίζει με καλύτερο τρόπο τέτοια θέματα στο μέλλον.
Μπορεί στη συγκεκριμένη περίπτωση να μην κερδίσεις τελικά τον πελάτη, αλλά όλοι θα γνωρίζουν ότι εκτιμάς και σέβεσαι τους ανθρώπους σου όσο και τους πελάτες σου.
Το ότι είσαι φιλικός δε σημαίνει ότι είσαι και μαλθακός. Βεβαιώσου πως οι υπάλληλοι γνωρίζουν ότι παρατηρείς τον τρόπο δουλειάς τους, τα πράγματα που κάνουν καλά, όπως και τομείς που μπορούν να βελτιώσουν. Η ανάπτυξη είναι τόσο σημαντική για κάθε εργαζόμενο όσο και ο μισθός του. Η στασιμότητα δε βοηθάει κανέναν από τους δυο σας. Θέσε τούς στόχους και δουλέψτε μαζί για να τους επιτύχετε.
Και αν θες να διαπιστώσεις πως μπορούν όλα αυτά για την επιχείρησή σου να εφαρμοστούν στην πράξη, μέσα από ένα σαφές πλάνο, μπορούμε να σε βοηθήσουμε. Ξεκίνα κλείνοντας ένα ραντεβού μαζί μας.
8 Συμβουλές για να Εξελιχθείς Επαγγελματικά
Διαφωνείς με το Αφεντικό σου: Πώς να το κάνεις χωρίς να χάσεις τη δουλειά σου
Ψεύτικοι Άνθρωποι: 8 Τρόποι να τους Αποφύγεις
8 Σημάδια ότι είσαι Δύσκολος Άνθρωπος
Πώς να είσαι Διαφορετικός όταν όλοι Προσπαθούν να Ταιριάζουν στο Σύνολο
Δεν μπορείς να Συγκεντρωθείς στη Δουλειά; 8 Τρόποι να το αλλάξεις