Αντιμέτωπος με την κακή απόδοση ενός υπαλλήλου - The Purpose

Αντιμέτωπος με την κακή απόδοση ενός υπαλλήλου

By Γιώργος Παλαιός | Επιχειρηματική Πρωτοπορία

Κάθε manager σε κάποιο σημείο της καριέρας του βρίσκει τον εαυτό του αντιμέτωπο με κάποιον συνεργάτη που δεν αποδίδει αρκετά. Και το να διαχειριστείς την κακή εργασιακή απόδοση κάποιου, είναι δύσκολο και άβολο.

Τα καλά νέα; Με λίγο σχεδιασμό και τόλμη μπορείς να καταφέρεις πολλά.

Η αλήθεια είναι ότι υπάρχουν πολλές και διαφορετικές ερμηνείες για το τι σημαίνει κακή απόδοση και αυτό γιατί η σημασία του όρου διαφέρει ανάλογα με τον κλάδο, την επιχείρηση και τον άνθρωπο.

Ως επί το πλείστον, όμως, αναφέρεται σε κάποιον που δεν συνεισφέρει όσο πρέπει στην ομάδα. Αυτό μπορεί να σημαίνει κάποιον εργαζόμενο που δεν πιάνει τους στόχους, χάνει προθεσμίες, απουσιάζει ή αργεί συχνά, ή δεν λειτουργεί σε υψηλό επίπεδο.

Κάτι που σημαίνει ότι δεν θα σου πάρει και πολύ καιρό να συναντήσεις κάποιον τέτοιον εργαζόμενο.

Πως πρέπει να διαχειριστείς την κατάσταση;

Και τότε τι κάνεις; Και πως μπορούν αυτά τα προβλήματα απόδοσης να σταματήσουν άμεσα;

Μέχρι πρόσφατα, συνηθιζόταν να διαχειρίζεται η διοίκηση την κακή απόδοση κάποιου κατά την ετήσια αξιολόγηση. Αλλά πια οι περισσότερες επιχειρήσεις προσπαθούν να δράσουν αρκετά νωρίτερα και (για αρχή) με έναν πιο φιλικό, για τον άνθρωπο, τρόπο.

Οπότε το να διαχειριστείς την κακή απόδοση κάποιου είναι ταυτόχρονα κάτι που απαιτεί λεπτούς χειρισμούς και δύσκολες συζητήσεις. Εν ολίγοις είναι κάτι δύσκολο και απαιτητικό. Οπότε είναι καλή ευκαιρία να βάλεις σε εφαρμογή τα soft skills σου.

3 συχνές αιτίες χαμηλής απόδοσης ενός υπαλλήλου

Όπως συχνά γράφουμε, πραγματικοί ηγέτες είναι αυτοί που γνωρίζουν ότι η επιτυχία του ρόλου τους προκύπτει απευθείας από το πόσο καλά μανατζάρουν, ισορροπούν και καλλιεργούν τις εργασιακές σχέσεις.

Δεν έχει μόνο να κάνει με το να καταλάβεις τους άλλους ανθρώπους στην ομάδα σου, αλλά με το να καταλάβεις την ίδια την ανθρώπινη φύση. Όταν ένας υπάλληλος υποαποδίδει στην εργασία του, συνήθως αυτόν είναι εξαιτίας δύο λόγων:

  1. Έλλειψη Ικανοτήτων. Αυτή περιλαμβάνει τα πάντα, από το να μην έχει τους απαραίτητους πόρους για να παραδώσει αυτό που αναμένεται από αυτόν, στο να μην έχει τις γνώσεις ή τις ικανότητες που απαιτούνται.
  2. Έλλειψη Κινήτρου. Εδώ και πάλι περιλαμβάνονται πολλές αιτίες, όπως το να μην εισπράττει αρκετή αναγνώριση για τη δουλειά που κάνει, το να νιώθει ότι δεν υπάρχουν συνέπειες αν δεν αποδίδει αρκετά, το να έχει πάθει burnout μετά από μια πολλή κοπιαστική περίοδο.

Και ενώ η πλειονότητα των προβλημάτων απόδοσης, λίγο πολύ, περιλαμβάνεται στις ανωτέρω δύο κατηγορίες, είναι σημαντικό να εξετάσουμε και μια τρίτη αιτία που συχνά παραβλέπεται.

  1. Προσωπικά Θέματα. Η εργασία είναι ένα μόνο μέρος της ζωής μας. Ενώ κάποιοι εργαζόμενοι καταφέρνουν να κρατούν χωριστή την επαγγελματική από την προσωπική τους ζωή, άλλοι δεν μπορούν παρά να επηρεάζονται. Προβλήματα στις σχέσεις τους, περιπλοκές με την υγεία (τη δικιά τους ή των οικείων τους) και οικονομικές δυσκολίες είναι παραδείγματα τομέων που μπορεί να αποσπάσουν και τους πιο παρακινημένους και εργατικούς υπαλλήλους.

Ευτυχώς υπάρχει πάντα ένας δίκαιος και ανθρώπινος τρόπος να διαχειρίζεσαι αυτά τα θέματα. Και το πρώτο βήμα είναι να μπεις στη θέση του άλλου. Αντιμέτωπος με την κακή απόδοση ενός υπαλλήλου

Καλύτερα να συμπονέσεις παρά να τιμωρήσεις

Είτε αντιμετωπίζεις κάποιον υπάλληλο με θέματα Ικανότητας, Κινήτρου ή Προσωπικά, η πρώτη και φυσικά σου αντίδραση μπορεί να είναι ο θυμός ή η ενόχληση. Και η αλήθεια είναι πως αυτά τα συναισθήματα μπορεί να είναι αιτιολογημένα.

Εκτός όμως κι αν έχεις μπροστά σου έναν αληθινά τοξικό υπάλληλο, αξίζει να θυμηθείς ότι οι περισσότεροι από εμάς θέλουμε να φύγουμε από τη δουλειά μας στο τέλος του ωραρίου αισθανόμενοι ότι έχουμε κατορθώσει κάτι. Απλά μερικές φορές χρειαζόμαστε λίγη βοήθεια στο να ξεπεράσουμε κάποια εμπόδια που υπάρχουν.

Συχνά δημιουργεί μεγάλη διαφορά το να κάνεις ένα ψύχραιμο βήμα πίσω, για να ηρεμήσεις και να δεις την κατάσταση με συμπόνια.

Ο στόχος σου πρέπει να είναι να έχεις συμπόνια για το θέμα του εργαζόμενου, και ταυτόχρονα όμως να έχεις καθαρό μυαλό προκειμένου να προσεγγίσεις το πρόβλημα.

Για να μάθεις να διαχειρίζεσαι την ομάδα σου, δες εδώ

Για παράδειγμα

Ενώσω αντιμετωπίζεις το θέμα της κακής απόδοσης ενός μέλους της ομάδας σου, σου εξομολογείται ότι έχει κάποια προβλήματα με τον ασθενή γονέα του και πασχίζει να βάλει τα πράγματα σε σειρά τόσο στο σπίτι όσο και στη δουλειά.

Προτού ψάξεις για μια λύση, δώσε λίγο χρόνο να τον ακούσεις και να τον κάνεις να νιώσει ότι τον καταλαβαίνεις. Πες του μια παρόμοια εμπειρία που μπορεί να έχεις ζήσει ή απλά άκου αυτά που σου λέει. Ωστόσο, μην φορτισθείς ή επηρεαστείς συναισθηματικά από όσα θα ακούσεις.

Κάνε ένα βήμα πίσω και προσπάθησε να κατανοήσεις τι χρειάζεται. Μήπως είναι καλύτερα να του δώσεις άδεια λίγες ημέρες προκειμένου να βάλει τα πράγματα σε μια σειρά;

Οι υπάλληλοι που αντιμετωπίζουν θέματα κακής απόδοσης δεν είναι πάντα στην καλύτερη κατάσταση προσωπικά και επαγγελματικά. Έτσι, σε αυτές τις δύσκολες στιγμές είναι σημαντικό να αναγνωρίσεις ότι ο τρόπος που θα χειριστείς την κατάσταση μπορεί να αποτελέσει ένα σημείο καμπής στη σχέση σου με αυτό τον εργαζόμενο.

Αν, για παράδειγμα, ο εργαζόμενός σου δυσκολεύεται λόγω έλλειψης ικανοτήτων, τότε μπορεί να νιώθει άβολα ή να φοβάται να ζητήσει βοήθεια. Αν κάνεις την προσπάθεια να τον ακούσεις, κατανοήσεις, ηρεμήσεις και δουλέψεις για να βελτιώσεις τη θέση του με εκπαίδευση, τότε θα έχει φερθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο για να δείξεις ότι είσαι εκεί.

Η συμπόνια σημαίνει εμπιστοσύνη και η εμπιστοσύνη οδηγεί στην αφοσίωση με έναν τρόπο που ακόμα και μια αύξηση μισθού δεν μπορεί να ανταγωνιστεί. Το να απαντήσεις ενοχλημένα και με θυμό στην πλειονότητα των περιπτώσεων θα διαρρήξει αυτή την εμπιστοσύνη και θα χάσεις την αφοσίωση αυτού του ανθρώπου.

Τι φταίει για την κακή απόδοση;

Όταν λοιπόν έχεις μπροστά σου έναν εργαζόμενο με κακή απόδοση, είναι καλό να αρχίσεις ρωτώντας τον εαυτό σου κάποιες βασικές ερωτήσεις, όπως:

Μήπως ο συγκεκριμένος εργαζόμενος:

  • Αντιμετωπίζει μεγάλο φόρτο εργασίας;
  • Δεν έχει λάβει σαφείς οδηγίες και ανάθεση;
  • Προσπαθεί να πιάσει μη ρεαλιστικούς στόχους;
  • Έχει διαφορετικές προσδοκίες για το ρόλο απ’ ότι εσύ;
  • Έχει καιρό να τύχει της προσοχής σου και χωρίς καθοδήγηση έχει αποπροσανατολιστεί;

Η κακή απόδοση συχνά οφείλεται σε κακό σχεδιασμό του εργασιακού ρόλου. Και καθώς όπως αναφέραμε, αρχίζουμε να ξεφεύγουμε από την απλή ετήσια αξιολόγηση, πολλά συχνά θέματα κακής απόδοσης μπορούν να λυθούν με μια καλή ανάθεση εργασιών και οριοθέτηση του ρόλου.

Έτσι, όταν έχεις μπροστά σου έναν εργαζόμενο με κακή απόδοση, μπες στη θέση του, κατανόησε τι μπορεί να φταίει και κατεύθυνέ τον ανάλογα.

Θέλω να αναπτύξω την επιχείρηση μου!

Για τον Συγγραφέα

Ο Γιώργος Παλαιός, οικονομολόγος και κάτοχος MBA από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, έχει μακρά προϋπηρεσία σε μία από τις μεγαλύτερες Τράπεζες στην Ελλάδα. Πιστεύει πολύ στον ανθρώπινο παράγοντα και θεωρεί ότι το μεγαλύτερο asset κάθε επιχείρησης είναι οι άνθρωποί της και ο τρόπος που αυτοί εμπλέκονται και συνεργάζονται. Με ισχυρό Business προφίλ και μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία στα Πληροφοριακά Συστήματα Διοίκησης, έχει εργαστεί για την ανάπτυξη της πλατφόρμας internet banking μεγάλης ελληνικής τράπεζας, τόσο από εμπορική όσο και από τεχνική πλευρά. Έχει διατελέσει IT Consultant σε εταιρία συμβούλων πληροφορικής και είναι πιστοποιημένος ISO Internal Auditor. Γνωστός στο χώρο από την αρθρογραφία του σε μεγάλα περιοδικά πληροφορικής και management, ο Γιώργος συνδυάζει πάντα την αγάπη του για τις νέες τεχνολογίες, το management και τη στρατηγική. Στόχος του μέσα από το The Purpose είναι να προσφέρει απλόχερα τις γνώσεις που απέκτησε όλα αυτά τα χρόνια. Με όρεξη, υπομονή και διαρκή αναζήτηση νέων μεθόδων προσωπικής και επαγγελματικής εξέλιξης, είναι πάντα έτοιμος να μοιραστεί τις σκέψεις του με ανθρώπους που είναι έτοιμοι να κάνουν το επόμενο βήμα.