Κάθε manager σε κάποιο σημείο της καριέρας του βρίσκει τον εαυτό του αντιμέτωπο με κάποιον συνεργάτη που δεν αποδίδει αρκετά. Και το να διαχειριστείς την κακή εργασιακή απόδοση κάποιου, είναι δύσκολο και άβολο.
Τα καλά νέα; Με λίγο σχεδιασμό και τόλμη μπορείς να καταφέρεις πολλά.
Η αλήθεια είναι ότι υπάρχουν πολλές και διαφορετικές ερμηνείες για το τι σημαίνει κακή απόδοση και αυτό γιατί η σημασία του όρου διαφέρει ανάλογα με τον κλάδο, την επιχείρηση και τον άνθρωπο.
Ως επί το πλείστον, όμως, αναφέρεται σε κάποιον που δεν συνεισφέρει όσο πρέπει στην ομάδα. Αυτό μπορεί να σημαίνει κάποιον εργαζόμενο που δεν πιάνει τους στόχους, χάνει προθεσμίες, απουσιάζει ή αργεί συχνά, ή δεν λειτουργεί σε υψηλό επίπεδο.
Κάτι που σημαίνει ότι δεν θα σου πάρει και πολύ καιρό να συναντήσεις κάποιον τέτοιον εργαζόμενο.
Και τότε τι κάνεις; Και πως μπορούν αυτά τα προβλήματα απόδοσης να σταματήσουν άμεσα;
Μέχρι πρόσφατα, συνηθιζόταν να διαχειρίζεται η διοίκηση την κακή απόδοση κάποιου κατά την ετήσια αξιολόγηση. Αλλά πια οι περισσότερες επιχειρήσεις προσπαθούν να δράσουν αρκετά νωρίτερα και (για αρχή) με έναν πιο φιλικό, για τον άνθρωπο, τρόπο.
Οπότε το να διαχειριστείς την κακή απόδοση κάποιου είναι ταυτόχρονα κάτι που απαιτεί λεπτούς χειρισμούς και δύσκολες συζητήσεις. Εν ολίγοις είναι κάτι δύσκολο και απαιτητικό. Οπότε είναι καλή ευκαιρία να βάλεις σε εφαρμογή τα soft skills σου.
Όπως συχνά γράφουμε, πραγματικοί ηγέτες είναι αυτοί που γνωρίζουν ότι η επιτυχία του ρόλου τους προκύπτει απευθείας από το πόσο καλά μανατζάρουν, ισορροπούν και καλλιεργούν τις εργασιακές σχέσεις.
Δεν έχει μόνο να κάνει με το να καταλάβεις τους άλλους ανθρώπους στην ομάδα σου, αλλά με το να καταλάβεις την ίδια την ανθρώπινη φύση. Όταν ένας υπάλληλος υποαποδίδει στην εργασία του, συνήθως αυτόν είναι εξαιτίας δύο λόγων:
Και ενώ η πλειονότητα των προβλημάτων απόδοσης, λίγο πολύ, περιλαμβάνεται στις ανωτέρω δύο κατηγορίες, είναι σημαντικό να εξετάσουμε και μια τρίτη αιτία που συχνά παραβλέπεται.
Ευτυχώς υπάρχει πάντα ένας δίκαιος και ανθρώπινος τρόπος να διαχειρίζεσαι αυτά τα θέματα. Και το πρώτο βήμα είναι να μπεις στη θέση του άλλου.
Είτε αντιμετωπίζεις κάποιον υπάλληλο με θέματα Ικανότητας, Κινήτρου ή Προσωπικά, η πρώτη και φυσικά σου αντίδραση μπορεί να είναι ο θυμός ή η ενόχληση. Και η αλήθεια είναι πως αυτά τα συναισθήματα μπορεί να είναι αιτιολογημένα.
Εκτός όμως κι αν έχεις μπροστά σου έναν αληθινά τοξικό υπάλληλο, αξίζει να θυμηθείς ότι οι περισσότεροι από εμάς θέλουμε να φύγουμε από τη δουλειά μας στο τέλος του ωραρίου αισθανόμενοι ότι έχουμε κατορθώσει κάτι. Απλά μερικές φορές χρειαζόμαστε λίγη βοήθεια στο να ξεπεράσουμε κάποια εμπόδια που υπάρχουν.
Συχνά δημιουργεί μεγάλη διαφορά το να κάνεις ένα ψύχραιμο βήμα πίσω, για να ηρεμήσεις και να δεις την κατάσταση με συμπόνια.
Ο στόχος σου πρέπει να είναι να έχεις συμπόνια για το θέμα του εργαζόμενου, και ταυτόχρονα όμως να έχεις καθαρό μυαλό προκειμένου να προσεγγίσεις το πρόβλημα.
Για να μάθεις να διαχειρίζεσαι την ομάδα σου, δες εδώ
Ενώσω αντιμετωπίζεις το θέμα της κακής απόδοσης ενός μέλους της ομάδας σου, σου εξομολογείται ότι έχει κάποια προβλήματα με τον ασθενή γονέα του και πασχίζει να βάλει τα πράγματα σε σειρά τόσο στο σπίτι όσο και στη δουλειά.
Προτού ψάξεις για μια λύση, δώσε λίγο χρόνο να τον ακούσεις και να τον κάνεις να νιώσει ότι τον καταλαβαίνεις. Πες του μια παρόμοια εμπειρία που μπορεί να έχεις ζήσει ή απλά άκου αυτά που σου λέει. Ωστόσο, μην φορτισθείς ή επηρεαστείς συναισθηματικά από όσα θα ακούσεις.
Κάνε ένα βήμα πίσω και προσπάθησε να κατανοήσεις τι χρειάζεται. Μήπως είναι καλύτερα να του δώσεις άδεια λίγες ημέρες προκειμένου να βάλει τα πράγματα σε μια σειρά;
Οι υπάλληλοι που αντιμετωπίζουν θέματα κακής απόδοσης δεν είναι πάντα στην καλύτερη κατάσταση προσωπικά και επαγγελματικά. Έτσι, σε αυτές τις δύσκολες στιγμές είναι σημαντικό να αναγνωρίσεις ότι ο τρόπος που θα χειριστείς την κατάσταση μπορεί να αποτελέσει ένα σημείο καμπής στη σχέση σου με αυτό τον εργαζόμενο.
Αν, για παράδειγμα, ο εργαζόμενός σου δυσκολεύεται λόγω έλλειψης ικανοτήτων, τότε μπορεί να νιώθει άβολα ή να φοβάται να ζητήσει βοήθεια. Αν κάνεις την προσπάθεια να τον ακούσεις, κατανοήσεις, ηρεμήσεις και δουλέψεις για να βελτιώσεις τη θέση του με εκπαίδευση, τότε θα έχει φερθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο για να δείξεις ότι είσαι εκεί.
Η συμπόνια σημαίνει εμπιστοσύνη και η εμπιστοσύνη οδηγεί στην αφοσίωση με έναν τρόπο που ακόμα και μια αύξηση μισθού δεν μπορεί να ανταγωνιστεί. Το να απαντήσεις ενοχλημένα και με θυμό στην πλειονότητα των περιπτώσεων θα διαρρήξει αυτή την εμπιστοσύνη και θα χάσεις την αφοσίωση αυτού του ανθρώπου.
Όταν λοιπόν έχεις μπροστά σου έναν εργαζόμενο με κακή απόδοση, είναι καλό να αρχίσεις ρωτώντας τον εαυτό σου κάποιες βασικές ερωτήσεις, όπως:
Μήπως ο συγκεκριμένος εργαζόμενος:
Η κακή απόδοση συχνά οφείλεται σε κακό σχεδιασμό του εργασιακού ρόλου. Και καθώς όπως αναφέραμε, αρχίζουμε να ξεφεύγουμε από την απλή ετήσια αξιολόγηση, πολλά συχνά θέματα κακής απόδοσης μπορούν να λυθούν με μια καλή ανάθεση εργασιών και οριοθέτηση του ρόλου.
Έτσι, όταν έχεις μπροστά σου έναν εργαζόμενο με κακή απόδοση, μπες στη θέση του, κατανόησε τι μπορεί να φταίει και κατεύθυνέ τον ανάλογα.
Πώς να φέρεσαι με Επαγγελματισμό στην Εργασία σου
Είμαι πολύ μεγάλος: 5 μύθοι για την Αλλαγή Καριέρας σε μεγάλη ηλικία
Επιστροφή στη Δουλειά μετά από Διακοπές: Πως να την κάνεις σωστά
Πως να βρεις Δουλειά μετά από ένα κενό στην καριέρα σου
Επιστροφή στη Δουλειά μετά από Γέννα: Πώς να την οργανώσεις
10 Τάσεις στην Αγορά Εργασίας Σήμερα