Στη δουλειά, η σημασία της σιωπής κατά τη διάρκεια ενός μίτινγκ, συζητήσεων για νέες ιδέες, συνεντεύξεων ή οποιασδήποτε άλλης επαγγελματικής συνάντησης, είναι πιθανόν να υποδηλώνει κάτι διαφορετικό για κάθε άνθρωπο ξεχωριστά.
Δηλαδή, κάποιος διευθυντής μπορεί να μεταφράζει τη σιωπή σου με έναν τρόπο, κάποιος συνάδελφος να τη μεταφράζει με έναν άλλο, ενώ εσύ εν αγνοία σου έδωσες εντελώς άλλη εντύπωση από αυτή που σκόπευες ή δεν σκόπευες αρχικά.
Σε αυτό το άρθρο θα προσπαθήσω να σου δώσω να καταλάβεις βαθύτερα τέτοιου είδους αλληλεπιδράσεις, που έχει καθένας μας κατά τη διάρκεια της ημέρας. Παράλληλα, ίσως βγάλουμε και μια άκρη σχετικά με τη σημασία της σιωπής και τις διαφορετικές πλευρές της, που είτε συνειδητά είτε υποσυνείδητα βιώνουμε στο χώρο εργασίας.
Ας ελπίσουμε ότι, μαζί, θα κατανοήσουμε καλύτερα τις διαφορετικές πλευρές που έχει η σημασία της σιωπής στη δουλειά και θα ρίξουμε περισσότερο φως στο μυστήριο που διέπει τον κόσμο της ανείπωτης λέξης.
Ίσως η πιο διαδεδομένη πλευρά της σιωπής στο χώρο εργασίας έρχεται υπό τη μορφή της αβεβαιότητας. Αν πιάστηκες εξ απήνης ή δεν έχεις ιδέα για το ποια απάντηση αρμόζει να δώσεις σε κάποιο ερώτημα, τότε η πιο πιθανή σου αντίδραση είναι να παραμείνεις σιωπηλός.
Ωστόσο, κάτι τέτοιο, έχει άμεση σχέση με το πόσοι συνάδελφοι βρίσκονται στον ίδιο χώρο (καθώς και τη σχέση που έχεις μαζί τους) ή αν η κατάσταση στην οποία βρίσκεσαι είναι να έρθεις πρόσωπο με πρόσωπο με αυτόν που σε κομπλάρει.
Η σιωπή στη δουλειά μπορεί να υποδηλώνει μια γενικότερη δυσφορία όταν συμβαίνει κάτι ή με κάτι που έχει ειπωθεί. Από την όποια υψηλόβαθμη θέση σου, είναι σημαντικό να παρατηρείς πότε ένας υπάλληλος ή κάποιος διευθυντής σιωπά με κάποιο σκηνικό.
Αν κάτι δεν πάει καλά, ίσως το διαπιστώσεις και σε σχετικές συναντήσεις για τη βελτίωση της εταιρίας, μέσα από κάτι που ειπώθηκε και δημιούργησε άβολο περιβάλλον για κάποιο άτομο συγκεκριμένα.
Και από τη στιγμή που εσύ ή κάποιος συνάδελφος παρατηρήσετε να συμβαίνει κάτι τέτοιο στις συναντήσεις, προσπάθησε να αφουγκραστείς τι είναι αυτό που έφερε τέτοια αλλαγή στο περιβάλλον, ενώ προσπάθησε και να το διορθώσεις κάπως.
Σίγουρα δεν θα ήταν σωστό να διακοπεί η συνάντηση και να προσπαθήσεις να το λύσεις εκείνη τη στιγμή, αλλά είναι ζωτικής σημασίας να το αναγνωρίσεις και να απευθυνθείς σε αυτό μόλις τελειώσει το μίτινγκ.
Μέσα σε όλο αυτό όμως, πρέπει να αναγνωρίσουμε και ότι η σιωπή από τη φύση της δεν δείχνει ξεκάθαρα τι πραγματικά κρύβεται πίσω από αυτή. Αυτό θα πρέπει στη συνέχεια να μας παροτρύνει όλους να είμαστε πιο προνοητικοί και οξυδερκείς προκειμένου να καταλάβουμε τη σημασία της σιωπής πίσω από κάθε περίσταση στον εργασιακό χώρο.
Έχεις παρευρεθεί ποτέ σε συνάντηση και αφού παρουσιάσεις μια ιδέα, στο τέλος να αντιμετωπίσεις απέραντη σιωπή;
Κάποιες φορές, η εσκεμμένη σιωπή μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως μια μορφή εξουσίας και ισχύος.
Αυτό δηλαδή που υπονοείται στη σιωπή είναι ότι όποιος είναι ο δέκτης της, θα πρέπει να αρχίσει να αμφισβητεί τη δήλωσή του, επανεξετάζοντας τη θέση του μέχρι τελικά να λυγίσει και να υποχωρήσει.
Ακριβώς αυτή η σιωπηλή μεταχείριση δείχνει ολοκάθαρα ότι, το να μη πεις τίποτα απολύτως, έχει ακριβώς την ίδια δύναμη των λέξεων, και καμιά φορά είναι ακόμα πιο ισχυρή.
Επομένως, η σημασία της σιωπής είναι μεγάλη, καθώς μπορεί να ανατρέψει τους ισχύοντες όρους, να επιβάλλει με τον τρόπο της την πιο ισχυρή θέση πάνω σε κάποιο ζήτημα, και πολλά άλλα.
Αν το δούμε από άλλη σκοπιά, η σιωπή είναι και είδος σεβασμού μέσω της ενεργού ακρόασης. Μπορεί λοιπόν να χρησιμοποιηθεί για την οικοδόμηση ενός υγιούς χώρου για τους συναδέλφους ή τους συνεργάτες σου, που είναι πιο εσωστρεφείς από εσένα.
Ίσως εδώ να «χτυπάνε καμπανάκια» για όσους μιλάνε πολύ και τείνουν να είναι υπερβολικά συμμετοχικοί στις συζητήσεις. Αυτό σημαίνει πως θα πρέπει να δουλέψουν το να αφήνουν χώρο και για τους άλλους να εκφράζουν τις απόψεις τους και να ηγούνται των συζητήσεων.
Ένα από τα βασικά σημεία της σιωπής είναι ότι μας δίνει αρκετό χώρο ώστε να προετοιμαστούμε κατάλληλα πριν την όποια ανταπόκριση.
Για παράδειγμα, ο ιδρυτής και CEO της Amazon, Jeff Bezos, παροτρύνει τις ομάδες του να κάθονται σιωπηλές στην αρχή των συναντήσεων, έτσι ώστε όλοι να έχουν την ευκαιρία να διαβάσουν τη σύνοψη της συνάντησης πριν αρχίσει οποιοσδήποτε να παραθέτει τις απόψεις του.
Φαινομενικά κάτι τέτοιο φαίνεται αντιπαραγωγικό, επειδή είναι λες και όλοι κάθονται μαζί σε ένα δωμάτιο χωρίς να μιλάνε και σπαταλάνε χρόνο, ενώ κανονικά θα έπρεπε να εργάζονται πυρετωδώς.
Όμως, στην πραγματικότητα, μια τέτοια προσέγγιση είναι περισσότερο αποδοτική τελικά, διότι έτσι διασφαλίζεται ότι όλοι συζητούν το όποιο θέμα, έχοντας την ίδια ευαισθητοποίηση πάνω σε αυτό.
Τελικώς, η σιωπή μπορεί να είναι αυτή που ενισχύει τη γλώσσα του σώματος. Αν δηλαδή κάποιος παραμένει σιωπηλός σε μια σύσκεψη ή χώρο εργασίας, δώσε βάση στη γλώσσα του σώματος.
Θες να Εντυπωσιάσεις στη Δουλειά σου; Τρόποι για να το πετύχεις
Λάθη στη Δουλειά: Πώς να Αντιδράσεις
Πώς να Δημιουργήσεις καλές Εργασιακές Σχέσεις στην Νέα σου Δουλειά
Δεν μπορείς να Συγκεντρωθείς στη Δουλειά; 8 Τρόποι να το αλλάξεις
Αποτυχία στη Δουλειά; Να γιατί είναι Σημαντική
Πώς να δημιουργήσεις Εμπιστοσύνη στη Δουλειά ως Manager