Οπουδήποτε έρχεσαι σε επαφή με ανθρώπους, χρειάζεσαι και κοινωνική νοημοσύνη.
Η Κοινωνική Νοημοσύνη ορίζεται ως η ικανότητα να αναγνωρίζεις, ελέγχεις και εκφράζεις τα συναισθήματά σου και να διαχειρίζεσαι τις διαπροσωπικές σου σχέσεις με σύνεση, συναίσθηση και συμπόνια.
Για όλους μας υπάρχει περιθώριο βελτίωσης όταν μιλάμε για την Κοινωνική Νοημοσύνη, και ειδικά όταν έχουμε πολλές αλληλεπιδράσεις στο χώρο εργασίας.
Γνωρίζω ήδη τι σκέφτεσαι: «Μα έχω υψηλό δείκτη νοημοσύνης, γιατί πρέπει να με ενδιαφέρει η κοινωνική νοημοσύνη τόσο πολύ;»
Μεγάλο μέρος της δουλειάς μας στον επαγγελματικό χώρο είναι να επικοινωνούμε με συναδέλφους ή / και πελάτες. Το να είσαι αποτελεσματικός συνομιλητής, όχι μόνο σε γεμίζει προσωπικά, αλλά επιπλέον δημιουργεί και εμπιστοσύνη και σύνδεση με τους άλλους.
Οπότε το τελικό αποτέλεσμα της δουλειάς μας εξαρτάται από την καθαρή και αποτελεσματική επικοινωνία στην οποία συνεισφέρει η κοινωνική νοημοσύνη. Οι συνάδελφοι, όπως και οι πελάτες, σε ένα περιβάλλον που υπάρχει κοινωνική νοημοσύνη, αισθάνονται ότι ακούγονται και υποστηρίζονται. Κάτι απολύτως απαραίτητο σε μέρες φορτωμένες και με πίεση.
Βλέπεις, το στρες και το άγχος είναι, ως ένα βαθμό, αναπόφευκτα στον εργασιακό χώρο, και συχνά προέρχονται από απροσδόκητα γεγονότα. Είναι όμως το πώς διαχειριζόμαστε αυτές τις καταστάσεις που θέτει τον τόνο στο γραφείο.
Δυστυχώς, το στρες συχνά συνεπάγεται έλλειψη στην επικοινωνία. Μας κάνει ευερέθιστους και ανυπόμονους. Αν όμως αναπτύξουμε υψηλή κοινωνική νοημοσύνη μπορούμε να αυτορυθμίζουμε και να διαχειριζόμαστε αυτά τα συναισθήματα, ώστε να διατηρούμε καλές σχέσεις με συναδέλφους και πελάτες.
Προκειμένου να αυξήσεις την κοινωνική νοημοσύνη σου, ειδικά στο χώρο εργασίας, πρέπει πρώτα απ’ όλα να την έχεις κατά νου. Έπειτα βοηθά και μια σειρά από άλλες παραμέτρους:
Αν είσαι ενεργητικός ακροατής και ακούς όταν οι άλλοι μιλάνε, τότε έχεις κάνει τα πρώτο βήμα προς την αποτελεσματική επικοινωνία. Πολύ συχνά ως «καλό συνομιλητή» εννοούμαι κάποιον που είναι πειστικός, προκειμένου όμως να γίνει αυτό χρειάζεται πρώτα απ’ όλα να «ακούς» τι λένε αυτοί που έχεις απέναντί σου.
Οπότε κάνε κάποια απλά πράγματα προκειμένου να βεβαιωθείς ότι ο άλλος νιώθει ότι ακούγονται αυτά που λέει και κατανοούνται. Κατάγραψε σημειώσεις, γνέψε καταφατικά, επανάλαβε με δικές σου λέξεις αυτά που λέει για να επιβεβαιώσεις ότι κατανοείς πλήρως την οπτική τους.
Έπειτα μην κάνεις το κλασικό λάθος να περιμένεις απλά τη σειρά σου να μιλήσεις. Πολλοί από εμάς αντιμετωπίζουμε κάθε συζήτηση απλά ως παράλληλο μονόλογο, όπου ο καθένας λέει τα δικά του, περιμένοντας με ανυπομονησία να έρθει η σειρά του.
Ουσιαστικά μιλάμε για την ψυχολογική ταύτιση με τα συναισθήματα, σκέψεις, συμπεριφορές άλλων. Σημαίνει να μπορούμε να μπούμε στη θέση του άλλου, να καταλάβουμε την οπτική του και το από πού ορμώμενος διατυπώνει τις σκέψεις του.
Με την ενσυναίσθηση λοιπόν φτάνεις στο ίδιο σημείο με τον άλλο πιο γρήγορα. Μπορείς να προσαρμόσεις την επικοινωνία σου στην κατάσταση και στο άτομο που συμμετέχει. Η κοινή κατανόηση μιας κατάστασης μπορεί να βοηθήσει να επισπεύσεις τη λύση.
Προσοχή, ενσυναίσθηση δεν σημαίνει ότι πρέπει να το παίζεις «ευαίσθητος» στους άλλους, ή να μαλακώσεις την επικοινωνία σου. Σημαίνει απλά να αναπτύξεις μια δυνατότερη ικανότητα να συνδέεσαι με τους άλλους, να αναγνωρίζεις σε τι φάση είναι, τι ψυχολογικές ανάγκες έχουν και να προσαρμόζεις ανάλογα τη συμπεριφορά σου.
Το να ζεις τα συναισθήματά σου είναι σα να αναπνέεις, δεν γίνεται διαφορετικά. Αλλά το να τα διαχειρίζεσαι στο χώρο εργασίας παραγωγικά και με επαγγελματικό τρόπο είναι κάπως πιο δύσκολο. Το να τα καταπιέζεις ποτέ δεν βοηθάει. Αναπόφευκτα οδηγεί σε πικρίες αλλά και πιθανά ξεσπάσματα.
Όταν νιώθεις μέσα σου να σχηματίζονται δυνατά ή αρνητικά συναισθήματα είναι έξυπνο να δώσεις λίγο χρόνο να τα επεξεργαστείς προτού απαντήσεις.
Δώσε λοιπόν χρόνο στον εαυτό σου να τα δουλέψεις εσωτερικά προτού αποκριθείς στο εξωτερικό ερέθισμα. Όταν τα διαχειρίζεσαι και εξετάσεις τι τα προκάλεσε και τα δημιούργησε, τότε η απάντησή σου θα είναι πιο ψύχραιμη, μετρημένη και παραγωγική.
Θες να αναπτύξεις Κοινωνική Νοημοσύνη; Δες εδώ
Κι αν δεν έρχεσαι σε επαφή με πελάτες, τι νόημα έχει η κοινωνική νοημοσύνη; Μεγάλο. Βλέπεις, πέρα από τους εξωτερικούς πελάτες της επιχείρησης, υπάρχουν και οι εσωτερικοί πελάτες σου. Αυτοί είναι συνάδελφοι που έρχονται σε επαφή μαζί σου, είτε για κάποια συνεργασία, είτε για κάποιο αίτημα. Χρειάζεται και με αυτούς λοιπόν να μπορείς να συνδεθείς, ώστε να μπορείς να λύνεις προβλήματα και να αναμένεις αιτήματα.
Όλες αυτές οι προσπάθειες απαιτούν υψηλό βαθμό κοινωνικής νοημοσύνης. Εξασκήσου στις ικανότητές σου όχι μόνο στο πως συμπεριφέρεσαι στους συναδέλφους, αλλά και στο πόσο τους «καταλαβαίνεις» και απαντάς στις ανάγκες και στην ατζέντα τους.
Άκου τους άλλους έχοντας και την κοινωνική νοημοσύνη κατά νου. Όταν αναγνωρίσεις τη δυσκολία που αντιμετωπίζουν, σκέψου πως μπορείς να προσφέρεις άνεση και σαφήνεια (χωρίς φυσικά να γίνεσαι θύμα). Όταν κάνεις τους άλλους να νιώσουν καλύτερα για κάτι στη ζωή τους, τότε δημιουργείς πραγματική σύνδεση.
Δώσε χρόνο στον εαυτό σου και μην είσαι αυστηρός με εσένα. Για να αναπτύξεις υψηλή κοινωνική νοημοσύνη χρειάζεται αρκετή δουλειά, σκέψη και υπομονή.
Είναι κάτι που αναπτύσσεται με την τριβή και το πέρασμα του χρόνου. Ποτέ δεν φτάνουμε στο τέλειο (παρ’ όλο που όλοι θα θέλαμε να είμαστε υπερήρωες στην κοινωνική νοημοσύνη). Η ανταμοιβή όμως – περισσότερες και βαθύτερες ουσιαστικές σχέσεις και πιο δυνατή ομαδικότητα – αξίζει πολύ την προσπάθεια που χρειάζεται για να βελτιωθούμε.
Πώς να Απλοποιήσεις την Εργασιακή Ζωή σου
Θες να Εντυπωσιάσεις στη Δουλειά σου; Τρόποι για να το πετύχεις
Πώς να Αναζωπυρώσεις το Πάθος σου για Δουλειά
Δεν σου Αρέσει η Δουλειά σου; Πως θα το Καταλάβεις
Διαφωνείς με το Αφεντικό σου: Πώς να το κάνεις χωρίς να χάσεις τη δουλειά σου
Τι πρέπει να Αποφύγεις όταν ξεκινήσεις τη Νέα σου Δουλειά