Αποτελεσματική Επικοινωνία: 4 Συνήθειες που θα σε κάνουν καλύτερο ακροατή - Purpose Συμβουλευτική

Αποτελεσματική Επικοινωνία: 4 Συνήθειες που θα σε κάνουν καλύτερο ακροατή

 
 

By Αντώνης Μεσσήνης | Επαγγελματική Εξέλιξη

Υπάρχουν κάποιες δεξιότητες οι οποίες είναι απλά χρήσιμες και βοηθούν σε συγκεκριμένες στιγμές και περιστάσεις της ζωής σου. Υπάρχουν όμως και κάποιες άλλες, οι οποίες είναι σωστό χρυσορυχείο επειδή είναι ικανές να επηρεάσουν όλες τις πτυχές της ζωής σου και να την αλλάξουν.

Μια από αυτές τις δεξιότητες είναι και η ικανότητα να επικοινωνείς αποτελεσματικά.

Το πόσο καλός είσαι στην επικοινωνία έχει άμεση σχέση με το πόσο ποιοτικές σχέσεις έχεις με τους άλλους, με το πόσο αποδοτικός είσαι στην εργασία σου και με το πόσες πόρτες θα ανοίξουν στη ζωή σου.

Παρ’ όλα τα πλεονεκτήματα όμως, λίγοι κάνουν συνειδητή προσπάθεια να γίνουν καλύτεροι και να βελτιωθούν στην επικοινωνία τους με τους άλλους. Και όσοι το κάνουν, συχνά επικεντρώνονται σε συγκεκριμένες μόνο πτυχές της επικοινωνίας, αγνοώντας εντελώς κάποιες άλλες.

Αυτό γίνεται γιατί οι πιο πολλοί πιστεύουν πως το μόνο που έχουν να κάνουν είναι να προσέξουν τι θα πουν. Όμως στην επικοινωνία εξίσου σημαντικό με το τί θα πεις εσύ είναι και το να ακούσεις τι θα πει ο άλλος.

Κάθε φορά που κάποιος επικοινωνεί μαζί σου, προσπαθεί να σου εκφράσει κάτι. Μια άποψη, ένα συναίσθημα ή μια ιδέα. Για να στείλει σε σένα το μήνυμα, θα πρέπει πρώτα να το κωδικοποιήσει, να το μετατρέψει σε λέξεις, εκφράσεις και κινήσεις. Σήματα τα οποία εσύ θα λάβεις και θα επεξεργαστείς και που επηρεάζονται από ένα σωρό παράγοντες όπως οι περιστάσεις, οι προθέσεις του και το πως νιώθει εκείνη τη στιγμή.

Το γεγονός όμως ότι θα έχει εκφράσει το μήνυμα του δε σημαίνει και ότι εσύ θα το λάβεις και θα το αποκωδικοποιήσεις σωστά.

Ένα από τα μεγαλύτερα εμπόδια στην επικοινωνία είναι η διαστρέβλωση και η παρανόηση των όσων μας λένε. Πολύ συχνά οι προσδοκίες που έχουμε, τα συναισθήματα μας, οι πεποιθήσεις μας και ένα σωρό άλλα, αποτελούν φίλτρα που διαστρεβλώνουν και παραμορφώνουν τα μηνύματα που λαμβάνουμε από τους άλλους.

Ποιο είναι το αποτέλεσμα αυτής της παραμόρφωσης;

Αυτό που εσύ θα καταλάβεις μπορεί να μη ταυτίζεται με αυτό που θέλει να σου πει ο άλλος και εξαιτίας αυτού να αντιδράσεις με έναν τρόπο που υπονομεύει τη συνεργασία σας και τη σχέση σας.

Όπως καταλαβαίνεις, το να μάθεις να ακούς καλά είναι εξίσου σημαντικό με το να μάθεις να μιλάς καλά. Ευτυχώς όμως είναι κάτι που μπορεί να γίνει εύκολα, αρκεί να υιοθετήσεις μερικές απλές συνήθειες.

Αποτελεσματική Επικοινωνία: 4 Συνήθειες που θα σε κάνουν καλύτερο ακροατή

#1 Μη βγάζεις άμεσα συμπεράσματα

Το να υποθέτεις το νόημα όσων θέλει να σου πει ο συνομιλητής σου και να βγάζεις άμεσα ένα συμπέρασμα για τις προθέσεις του, είναι συνταγή για συχνές παρεξηγήσεις και διαφωνίες.

Αν πέφτεις εύκολα σε αυτή την παγίδα τότε μάθε να κάνεις διευκρινιστικές ερωτήσεις και να ζητάς λεπτομέρειες. Το να ρωτάς το πώς και το γιατί, θα εμβαθύνει την κατανόηση σου πάνω στο θέμα, στα συναισθήματα και τον τρόπο σκέψης το άλλου και θα σε βοηθήσει να αποφύγεις πιθανές παρανοήσεις.

#2 Συγκεντρώσου στον συνομιλητή σου

Για να είσαι αποτελεσματικός ακροατής, πρέπει να έχεις την προσοχή σου στραμμένη στο άτομο με το οποίο μιλάς. Όπως αναφέραμε , ένα μήνυμα στέλνεται με πολλά και διαφορετικά σήματα.

Αν δεν είσαι συγκεντρωμένος, τότε είναι πιθανό να λάβεις και να δώσεις σημασία σε μερικά από αυτά τα σήματα και να αγνοήσεις όλα τα υπόλοιπα. Για παράδειγμα, να ακούσεις τις λέξεις αλλά να αγνοήσεις τη γλώσσα του σώματος ή τον τόνο της φωνής. Αυτό έχει ως συνέπεια να μην μπορέσεις να αποδώσεις σωστά το νόημα και φυσικά να μην καταλάβεις ποιες είναι οι προθέσεις και τα συναισθήματα του άλλου.

Για να βελτιώσεις τις επικοινωνιακές σου ικανότητες, δες εδώ

#3 Διευκρίνισε όσα ειπώθηκαν

Μια πολύ καλή στρατηγική για να αποφύγεις τις παρεξηγήσεις είναι να επαναλάβεις συνοπτικά και με δική σου διατύπωση τι σου είπε ο συνομιλητής σου.

Κοινώς, να του πεις τι κατάλαβες και τι πιστεύεις ότι σου είπε. Με αυτόν τον τρόπο δείχνεις ότι προσπαθείς να τον κατανοήσεις και του δίνεις την ευκαιρία να διορθώσει οποιαδήποτε παρερμηνεία υπάρχει και να διευκρινίσει περισσότερο το μήνυμα του.

#4  Δείξε ότι ακούς τον συνομιλητή σου

Η γλώσσα του σώματος είναι πολύ σημαντική και στην ακρόαση. Κράτα συχνή οπτική επαφή, έχε το σώμα σου στραμμένο προς τον συνομιλητή σου και γνέφε καταφατικά με το κεφάλι σου καθώς σου μιλάει.

Χρησιμοποίησε το σώμα σου για να δείξεις ενδιαφέρον για το μήνυμα του. Αυτό θα τον κάνει να νιώσει πως έχει την προσοχή σου και να αισθανθεί άνετα ώστε να μπορεί να μοιραστεί μαζί σου τις απόψεις του, τις ιδέες του και τα συναισθήματα του.

Το να γίνεις καλός ακροατής δεν είναι δύσκολο και είναι η μισή δουλειά στο να επικοινωνείς αποτελεσματικά με τους άλλους. Χρειάζεται όμως αρκετή συγκέντρωση και αποφασιστικότητα για να μην παρασύρεσαι από τις παλιές σου συνήθειες. Έχε στο νου σου λοιπόν, πως ο στόχος πάντα είναι να κατανοήσεις τον άλλο, γι’ αυτό άσε στην άκρη τις άλλες σκέψεις και συγκεντρώσου σε αυτόν και στο μήνυμα του.

Θέλω να δώσω ώθηση στην καριέρα μου!