Πώς να ανακάμψεις άμεσα από το burnout - The Purpose

Πώς να ανακάμψεις άμεσα από το burnout

By Αντώνης Μεσσήνης | Προσωπική Ανάπτυξη

Έπαθες burnout; Ώρα να ανακάμψεις.

Είναι δεδομένο πως κάποια στιγμή στο ταξίδι της καριέρας σου θα βιώσεις την εξάντληση και την εργασιακή εξουθένωση. Αγγλιστί το λεγόμενο burnout. Και ακριβώς επειδή λίγο πολύ είναι αναπόφευκτο, πρέπει να μάθεις πως να το διαχειριστείς.

Γιατί όσο πιο γρήγορα ανακάμψεις από το burnout, τόσο πιο γρήγορα θα επιστρέψει η ζωή σου στους κανονικούς της ρυθμούς. Έτσι θα είσαι σε θέση να προχωράς τα σχέδια σου και να υλοποιείς τους στόχους σου χωρίς προστριβές.

#1 Το burnout δεν πρέπει να είναι ο κανόνας

Ιδανικά το burnout είναι κάτι που δεν το βιώνεις εξαρχής. Επίσης είναι κάτι που δεν πρέπει να συμβαίνει όλη την ώρα. Αν όμως αυτή η εργασιακή εξάντληση είναι ο κανόνας, τότε θα πρέπει να αναθεωρήσεις κάποια πράγματα στην εργασία σου.

Πολλοί από τους εργαζόμενους που νοιώθουν συνεχώς εξαντλημένοι αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα με το πως είναι οργανωμένη και συστηματοποιημένη η δουλειά τους. Το όλο σύστημα συχνά είναι έτσι στημένο που καταντάει αντιπαραγωγικό και υπερβολικά στρεσογόνο.

Με λίγα λόγια, λοιπόν, θα πρέπει να αλλάξουν αυτό το σύστημα ή να αναθέσουν μέρος της εργασίας τους σε τρίτους ή σε εξωτερικό συνεργάτη.

Σημαντικό ρόλο παίζουν και οι ψυχολογικοί παράγοντες. Αν ένας εργαζόμενος ή ένας επιχειρηματίας παίρνει την αποδοχή και την επιβεβαίωση που χρειάζεται μέσα από τη δουλειά του, αυτό θα τον ωθήσει στην υπερβολή. Και η υπερβολή με τη σειρά της θέτει τα θεμέλια για ένα σίγουρο και ισχυρό burnout.

Όμως, αυτός ο παράγοντας αξίζει δικό του ξεχωριστό άρθρο, οπότε και δε θα ασχοληθούμε μαζί του σήμερα.

Αντίθετα, σημασία έχουν εκείνες οι στιγμές που η δουλειά μαζεύεται ή που μόλις έχεις αναλάβει ένα μεγάλο και δύσκολο πρότζεκτ. Είναι εκείνες τις στιγμές, λοιπόν, που η ένταση της εργασίας, οι υποχρεώσεις και το στρες σε ωθούν να τα δώσεις όλα, μέχρι η δεξαμενή να αδειάσει και εσύ να μείνεις χωρίς καύσιμο.

Όμως, όπως είπαμε, αυτό δε πρέπει να είναι ο κανόνας. Τα σποραδικά burnout είναι αναμενόμενα και σχετίζονται με τις φυσιολογικές διακυμάνσεις της εργασίας σου. Όταν όμως από περιστασιακά γίνονται συχνά, τότε εξελίσσονται σε πρόβλημα με επιπτώσεις στην υγεία σου και απαιτούν αλλαγές στη νοοτροπία σου και στον τρόπο που εργάζεσαιΠώς να ανακάμψεις άμεσα από το burnout

#2 Λάβε προληπτικά μέτρα

Ας υποθέσουμε πως ένα πρόσφατο μεγάλο πρότζεκτ σε έχει εξαντλήσει. Είσαι στο τέλος μιας δύσκολης περιόδου και αισθάνεσαι πως τα αποθέματα ενέργειας που έχεις είναι μηδαμινά.

Κατά πάσα πιθανότητα το μυαλό και το σώμα σου είναι κουρασμένα και χρειάζονται λίγη ανάπαυση. Αυτό φυσικά απέχει από ακραίες μορφές burnout όπου ο εργαζόμενος κυριολεκτικά αρρωσταίνει και δε μπορεί να λειτουργήσει φυσιολογικά.

Για να αποφεύγεις αυτή την ακραία περίπτωση θα πρέπει να λαμβάνεις προληπτικά μέτρα. Για παράδειγμα, θα πρέπει να είσαι ρεαλιστής στο πόσο χρόνο θα χρειαστείς να ολοκληρώσεις το πρότζεκτ. Επίσης, θα χρειαστεί να θυσιάσεις για ένα διάστημα χόμπι και άλλες δραστηριότητες με σκοπό να αποταμιεύσεις περισσότερη ενέργεια.

#3 Πάρε μερικές μέρες ρεπό

Έστω όμως ότι έχει περάσει τελικά εκείνη η σκληρή και δύσκολη περίοδος. Το project έχει ολοκληρωθεί και εσύ είσαι στα όρια της εξουθένωσης.

Το πρώτο πράγμα που χρειάζεται να κάνεις για να ανακάμψεις είναι να αφιερώσεις λίγες μέρες για να ξεκουραστείς. Αυτό σημαίνει όχι μόνο να απολαύσεις περισσότερο ύπνο αλλά να δεις οικογένεια και φίλους και να χαλαρώσεις με διάφορες δραστηριότητες.

Κατά τη διάρκεια αυτής της σύντομης περιόδου, απόφυγε οτιδήποτε σχετίζεται με τη δουλειά ακόμα και αν είναι το διάβασμα ενός άρθρου ή βιβλίου. Το ίδιο ισχύει και για τα social media.

Ο στόχος είναι απλά να χαλαρώσεις και να ξεκουραστείς.

Ίσως να νιώθεις πως όλα αυτά είναι δικαιολογίες για να αποφύγεις τη δουλειά. Πρέπει όμως να θυμάσαι πως το να ξεκουράζεσαι όταν το χρειάζεσαι είναι κομμάτι του να είσαι παραγωγικός και αποτελεσματικός.

Θες να γίνεις πιο παραγωγικός; Δες εδώ

#4 Μην επιστρέψεις άμεσα στο κανονικό σου πρόγραμμα

Κάτι ακόμα που βοηθάει στο να αντιμετωπίσεις το burnout είναι να μην επιστρέψεις άμεσα στο κανονικό σου πρόγραμμα. Για αυτό, μετά από μια δύσκολη περίοδο έντονης εργασίας και στρες, πήγαινε με πιο χαλαρούς ρυθμούς. Μην τα δίνεις όλα όπως πριν.

Επέστρεψε στην κανονική ρουτίνα της εργασίας σου ομαλά και δώσε χώρο στον εαυτό σου να ανασάνει.

Αυτό μπορεί να σημαίνει να κάνεις λιγότερα πράγματα μέχρι σταδιακά να μπεις πάλι σε πρόγραμμα ή να κάνεις ότι θα έκανες κανονικά με λιγότερη πίεση και ένταση.

#5 Στρατολόγησε βοήθεια

Αν προσπαθείς να κάνεις τα πάντα μόνος σου, τότε η εξάντληση και η κόπωση καιροφυλακτούν πίσω από κάθε γωνία και στροφή. Για να τις αποφύγεις αποτελεσματικά θα χρειαστεί να στρατολογήσεις βοήθεια.

Ανάθεσε εργασίες που ξέρεις πως δεν είναι σημαντικές σε τρίτους. Αν δεν είσαι σίγουρος πως είσαι η καλύτερη δυνατή επιλογή για να ασχοληθείς με κάτι, τότε πάλι ανάθεσε την εργασία αυτή σε κάποιον πιο κατάλληλο.

Είναι λογικό να έχεις ένα συγκεκριμένο τρόπο και αποτέλεσμα στο μυαλό σου και να νιώθεις πως αν δεν ασχοληθείς εσύ δεν θα γίνει αποτελεσματικά και αποδοτικά. Όμως, στην πραγματικότητα η στρατηγική ανάθεση σε βοηθάει να είσαι πιο παραγωγικός και αποδοτικός.

Είναι ακόμα πιο σημαντική, λοιπόν, στις περιόδους ανάκαμψης, όταν δηλαδή θες να συνέλθεις από μια περίοδο έντονης πίεσης και δουλειάς.

#6 Μην αμελείς τη γυμναστική

Τώρα θα μου πεις «Γυμναστική σε μια περίοδο που θέλω να ξεκουραστώ;»

Ναι!

Είναι λογικό να μην ασκείσαι την περίοδο που είχες να φέρεις εις πέρας ένα δύσκολο πρότζεκτ. Ο χρόνος ήταν περιορισμένος και ήθελες όλη σου την ενέργεια να τη διοχετεύσεις εκεί.

Τώρα όμως που η περίοδος αυτή έχει τελειώσει και έχεις επιστρέψει σιγά σιγά στην κανονικότητα πρέπει να βάλεις τη γυμναστική (ξανά) στο πρόγραμμα. Αν και το σώμα ξοδεύει ενέργεια για να αθληθεί, η άσκηση παίζει σημαίνοντα ρόλο στην ψυχολογική και σωματική υγεία, στις αντοχές και στην απόδοση σου.

Μην κάνεις, λοιπόν, το λάθος να την αμελείς, γιατί χάνεις ένα βουνό από κέρδη και πλεονεκτήματα. Πώς να ανακάμψεις άμεσα από το burnout

Τελικές σκέψεις

Το burnout, η εξάντληση και η αίσθηση της κόπωσης ύστερα από μια έντονη περίοδο είναι φυσιολογικό κομμάτι μιας απαιτητικής καριέρας ή ενός ανθρώπου που διεκδικεί τους στόχους του και χτίζει το μέλλον του. Όμως δε πρέπει να είναι ο κανόνας.

Σε κάθε περίπτωση τα παραπάνω αποτελούν απλές και σίγουρες συμβουλές που θα σε βοηθήσουν να προσαρμόσεις το πρόγραμμά σου με τέτοιο τρόπο ώστε να ανακάμψεις όσο γρηγορότερα γίνεται.

Απλά θυμήσου πως αν βρίσκεσαι μόνιμα στα πρόθυρα της έντονης κόπωσης αυτό που χρειάζεσαι είναι αλλαγή τρόπου σκέψης και ρουτίνας.

Θελω να βελτιώσω τη ζωή μου!

Για τον Συγγραφέα

Ο Αντώνης Μεσσήνης είναι απόφοιτος σχολής Λογιστικής, μέλος του Παγκόσμιου Οργανισμού Ρητορικής και Ηγεσίας Toastmasters International και Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του ελληνικού ομίλου Toastmasters. Έχοντας εργαστεί σε μια από τις μεγαλύτερες ελληνικές τράπεζες, σε λογιστήριο εκπαιδευτικού ομίλου και σε μεγάλη πολυεθνική εταιρία παροχής υπηρεσιών, θεωρεί τη συνεργασία μιας ομάδας θεμελιώδες στοιχείο για την επιτυχία, την προσωπική ανάπτυξη των μελών της και αποδοτική επένδυση για μια επιχείρηση.