Δύσκολοι άνθρωποι υπάρχουν στην δουλειά και όχι μόνο. Ποικίλουν οι δύσκολοι άνθρωποι και δεν λείπουν από κανένα εργασιακό περιβάλλον. Το να χειριστείς τους δύσκολους ανθρώπους είναι είτε εύκολο, είτε πρόκληση και εξαρτάται από τον τύπο του δύσκολου ανθρώπου και την κατάσταση που αντιμετωπίζεις.
Το πόσο δύσκολο είναι να αντιμετωπίσεις ένα άτομο εξαρτάται επίσης από την αυτοεκτίμησή σου, την αυτοπεποίθησή σου και το επαγγελματικό σου θάρρος στη δουλειά. Η αντιμετώπιση δύσκολων ανθρώπων είναι ευκολότερη όταν το άτομο είναι γενικά αντιπαθητικό ή όταν η συμπεριφορά επηρεάζει περισσότερα από ένα άτομα.
Γίνεται όμως πολύ δύσκολη όταν σου επιτίθενται, σε επικρίνουν κρυφά, σε κουτσομπολεύουν και σου υπονομεύουν την επαγγελματική σου συνεισφορά. Οι δύσκολοι άνθρωποι ποικίλουν. Κάποιοι μιλούν συνεχώς και δεν ακούνε ποτέ.
Άλλοι πρέπει πάντα να έχουν τον τελευταίο λόγο. Άλλοι επικρίνουν οτιδήποτε δεν δημιούργησαν εκείνοι. Οι δύσκολοι συνεργάτες ανταγωνίζονται μαζί σου για δύναμη, προνόμια και προσοχή. Μερικοί συνάδελφοι προσπαθούν να σε υπονομεύσουν και συνεχώς μιλούν πίσω από τη πλάτη σου.
Όλοι τους έχουν ένα κοινό χαρακτηριστικό. Πρέπει να τους αντιμετωπίσεις. Ανεξάρτητα από το είδος της δύσκολης κατάστασης στην οποία βρίσκεσαι, η αντιμετώπιση δύσκολων ανθρώπων ή καταστάσεων είναι απαραίτητη.
Σίγουρα, μπορείς να αντιμετωπίσεις μια στιγμιαία απόσπαση της προσοχής ή μια κακόβουλη παρατήρηση από έναν συνάδελφο χωρίς να κάνεις τίποτα γι’ αυτό. Όλοι έχουν άσχημες μέρες αλλά, εάν η αυτή συμπεριφορά συνεχίζεται ή χειρότερα, κλιμακώνεται, πρέπει να την αντιμετωπίσεις.
Παρακάτω υπάρχουν τεχνικές που θα σε βοηθήσουν να χειριστείς τους δύσκολους ανθρώπους στη δουλειά.
Είσαι σίγουρος ότι το άλλο άτομο είναι το πρόβλημα και δεν αντιδράς εσύ υπερβολικά; Για παράδειγμα, πάντα αντιμετωπίζεις δυσκολίες με αυτό τον τύπο ανθρώπου ή με τις πράξεις του; Υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο μοτίβο για εσένα και για την αλληλεπίδραση σου με τους συναδέλφους σου;
Θα πρέπει να αναγνωρίσεις τα ευαίσθητα σημεία σου και αν είσαι εσύ ευερέθιστος με κάποια πράγματα. Επομένως, ξεκίνα πάντα με τον εαυτό σου και την αυτοαξιολόγηση σου για να διαπιστώσεις αν το αντικείμενο της προσοχής σου πρέπει πραγματικά να στραφεί στις ενέργειες που κάνει ένα δύσκολο άτομο στη δουλειά.
Σκέψου τρόπους με τους οποίους θα μπορούσες να χειριστείς τους δύσκολους συνάδελφους και την άσχημη συμπεριφορά τους προς το πρόσωπο σου. Όταν είσαι αντικείμενο επίθεσης ή το αφεντικό σου φαίνεται να υποστηρίζει τις δυσλειτουργικές ενέργειες ενός συναδέλφου σου, είναι συχνά αρκετά δύσκολο να αξιολογήσεις αντικειμενικά τις επιλογές σου.
Ο θυμός, ο πόνος, ο εξευτελισμός, ο φόβος και η ανησυχία για επιδείνωση της κατάστασης είναι θεμιτά συναισθήματα και είναι πολύ λογικό να τα νιώθεις. Θα πρέπει να προσέξεις όταν ζητήσεις τη βοήθεια κάποιου άλλου. Θα πρέπει να δεσμευτείς ότι θα κάνεις κάτι, εκτός αν συμφωνήσεις εσύ και ο συνάδελφος σου ότι αν αναλάβεις δράση τότε μόνο χειρότερα θα κάνεις την κατάσταση.
Μίλα στον δύσκολο συνάδελφο σου για τη κατάσταση που βιώνεις εσύ προσωπικά. Επικεντρώσου σε εσένα και στην εμπειρία σου από την κατάσταση που αντιμετωπίζεις χωρίς να κατηγορήσεις τον ίδιο και να του κάνεις επίθεση. Μπορείς επίσης να εξηγήσεις στον συνάδελφο σου τον αντίκτυπο των πράξεων του σε εσένα.
Να είσαι ευχάριστος και συγκαταβατικός καθώς μιλάς με το άλλο άτομο. Μπορεί να μην γνωρίζει την επίδραση των λέξεων ή των πράξεών του σε εσένα. Μπορεί να μαθαίνει την επιρροή που έχει πάνω σου εκείνη τη στιγμή για πρώτη φορά. Οπότε με αυτό τον τρόπο θα τον βάλεις να σκεφτεί αν θα πρέπει να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο αλληλεπιδρά με άλλους ανθρώπους.
Το χειρότερο σενάριο θα είναι να ξέρει και να αναγνωρίζει την επιρροή που έχει πάνω σου, αλλά να το αρνηθεί και να προσπαθεί να δικαιολογήσει τον εαυτό του. Δυστυχώς, οι δύσκολοι άνθρωποι δεν ενδιαφέρονται για τους γύρω τους.
Προσπάθησε να συμφωνήσεις μαζί του και να επικεντρωθείς σε μερικά πράγματα που σε πληγώνουν και σε εμποδίζουν περισσότερο από το να κάνεις σωστά τη δουλειά σου.
Έχει αλλάξει η συμπεριφορά του; Έγινε καλύτερη ή χειρότερη; Θα πρέπει να αποφασίσεις αν μια ακόμη συζήτηση θα ήταν ωφέλιμη και αν θα είχε κάποιο αποτέλεσμα. Αποφάσισε αν θες να συνεχίσεις να αντιμετωπίζεις μόνος σου αυτή τη δύσκολη κατάσταση.
Αποφάσισε πόσο θες να βρεις μια λύση με αυτό το άτομο, έτσι ώστε να δουλεύετε αρμονικά μαζί και πόσο θέλεις την τρέχουσα δουλειά σου. Επίσης σκέψου αν ο εργοδότης σου σε υποστηρίζει αν η απάντηση είναι ναι, τότε καλό θα ήταν να κάνεις και μια δεύτερη προσπάθεια.
Μπορείς να χειριστείς τους δύσκολους ανθρώπους με χιούμορ και σαρκασμό. Η άμεση αντιπαράθεση λειτουργεί καλά για μερικούς ανθρώπους σε ορισμένες καταστάσεις. Δεν λειτουργεί να ζητάς από το άτομο να σταματήσει να κάνει αυτό που κάνει, δημόσια αλλά μπορείς να χρησιμοποιήσεις πιο θετικές τακτικές αντιπαράθεσης.
Η επιτυχία αυτών των τεχνικών εξαρτάται από την ικανότητα σου να τις βάλεις σε εφαρμογή. Δεν είναι όλοι άνθρωποι αστείοι και μπορεί να μην έχουν όλοι καλή αίσθηση του χιούμορ. Αν εσύ έχεις, μπορείς να χρησιμοποιήσεις το χιούμορ με σωστό τρόπο, προκειμένου να χειριστείς τους δύσκολους ανθρώπους.
Πώς να Απλοποιήσεις την Εργασιακή Ζωή σου
Πώς να ξεπεράσεις τις Περιοριστικές Πεποιθήσεις
Πώς να ζήσεις μια Καλή Ζωή κάνοντας αυτές τις Επιλογές
Θες να Εντυπωσιάσεις στη Δουλειά σου; Τρόποι για να το πετύχεις
Πώς να Αναζωπυρώσεις το Πάθος σου για Δουλειά
Πώς να ξεπεράσεις τον Φόβο του Feedback