Πως οι σκέψεις σου σε σαμποτάρουν - The Purpose

Πως οι σκέψεις σου σε σαμποτάρουν

By Αντώνης Μεσσήνης | Προσωπική Ανάπτυξη

Έχεις νιώσει ποτέ, πως η ζωή σού πάει συνεχώς κόντρα; Πως ότι και αν κάνεις, πάντα κάτι σου χαλάει τα σχέδια; Μήπως όμως είναι οι δικές σου σκέψεις που σε σαμποτάρουν σε κάθε στροφή;

Όλοι κάνουμε αρνητικές, αυτοκαταστροφικές σκέψεις από καιρό σε καιρό. Όμως οι περισσότεροι δε βλέπουν το εύρος της ζημιάς που μπορούν αυτές οι σκέψεις να κάνουν.

Είτε το αντιλαμβάνεσαι είτε όχι, ο τρόπος που σκέφτεσαι είναι η κινητήρια δύναμη πίσω από τις πράξεις σου. Και πολύ συχνά, το ενοχλητικό συναίσθημα πως δεν είσαι αρκετά καλός, είναι αυτό που σε κρατάει από το να δώσεις τον καλύτερό σου εαυτό.

Οι αυτοκαταστροφικές σκέψεις, μπορούν να έχουν τεράστια και κυρίως αρνητική επίδραση στη ζωή σου. Και μερικές από τις πιο κοινές είναι οι εξής:

Δεν είμαι αρκετά καλός

Αυτή είναι η πιο κοινή αρνητική σκέψη και εκείνη που προκαλεί τη μεγαλύτερη ζημιά. Όλοι έχουμε αμφιβολίες που μας κάνουν να σκεφτόμαστε πως δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι.

Όλοι έχουμε δυνάμεις και αδυναμίες, όμως κανένας δεν έφτασε στην κορυφή χωρίς προσπάθεια και χωρίς προπόνηση. Ο πειραματισμός και το feedback είναι πολύ σημαντικά και τα σφάλματα είναι απαραίτητα για να μάθεις και να βελτιωθείς. Οπότε κάθε φορά που πρέπει να κάνεις κάτι καινούριο και έχεις αμφιβολίες σκέψου το εξής: Είσαι αρκετά καλός για να προσπαθήσεις.

Σπάνια τα καταφέρνει κανείς με τη πρώτη. Όμως είσαι αρκετά καλός για να κάνεις το πρώτο βήμα και από εκεί και πέρα, μόνο καλύτερος μπορείς να γίνεις.

Οι άλλοι είναι καλύτεροι από εμένα

Έχεις ποτέ σκεφτεί πως ο τάδε ή ο δείνα είναι καλύτερος από σένα στο χ ή το ψ πράγμα;

Μπορεί να έχει καλύτερο χιούμορ ή εμφάνιση. Μπορεί να έχει καλύτερη δουλειά. Μπορεί να έχει πιο συναρπαστικό προφίλ στο Facebook και περισσότερους online «φίλους».

Η σύγκριση του εαυτού μας με τους άλλους γύρω μας είναι κομμάτι της φύσης μας. Δεν ξεκίνησε με την έλευση των κοινωνικών δικτύων και φυσικά δε θα σταματήσει. Όμως η πρόοδος της τεχνολογίας, έχει ρίξει περισσότερο λάδι στη φωτιά και έχει κάνει τη σύγκριση αυτή, συχνότερη και περισσότερο ανελέητη.

Από τη στιγμή που βλέπουμε μόνο ότι οι άλλοι επιλέγουν να μας δείξουν, εύκολα σκεφτόμαστε πως κάποιος άλλος έχει βρει τη λύση στη ζωή του. Έτσι είναι φυσικό να αναρωτιόμαστε γιατί εμείς ακόμα παλεύουμε με προβλήματα, όταν όλοι οι άλλοι φαίνεται να έχουν βγάλει άκρη.

Στην πραγματικότητα όμως κανένας δεν έχει βγάλει άκρη στη ζωή του. Και πολύ πιθανό και οι άλλοι να συγκρίνουν τον εαυτό τους μαζί μας.

Η αλήθεια είναι πως δεν υπάρχει κάποιο νόημα στην σύγκριση αυτή. Κάποιος μπορεί να είναι επιτυχημένος επαγγελματίας αλλά κακός πατέρας, άλλος μπορεί να είναι πλούσιος αλλά να μην έχει φίλους.

Επίσης να θυμάσαι πως ακόμα και αν κάποιος άλλος είναι καλύτερος σε έναν τομέα από εσένα, έχεις και εσύ τις δικές σου δυνάμεις. Κανένας δεν είναι τέλειος σε όλα.

Τα κάνω συνεχώς μαντάρα

Αν δεν πέτυχες όσα ήθελες να πετύχεις ως τώρα στη ζωή σου, εύκολα επικεντρώνεσαι στα αρνητικά. Ίσως να πήρες μια δύο λανθασμένες αποφάσεις, όμως αυτό δε σημαίνει πως είσαι καταδικασμένος. Το ότι έκανες λάθη στο παρελθόν, δε σημαίνει πως θα κάνεις λάθη για όλη την υπόλοιπη ζωή σου. Όπως επίσης δε σημαίνει πως θα αντιμετωπίζεις για πάντα τις συνέπειες τους.

Ναι κάποια λάθη έχουν μόνιμες επιπτώσεις όμως είναι σημαντικό να αντιληφθείς πως το παρελθόν είναι παρελθόν. Μάθε από αυτά και προχώρα μπροστά.

Θες να προχωρήσεις μπροστά; Δες εδώ

Δε φταίω εγώ, φταίει κάποιος άλλος

Ακόμα και αν δείχνεις με το δάχτυλο κάποιον άλλο, αυτός ο τρόπος σκέψης είναι αυτοκαταστροφικός. Αν και είναι σημαντικό να προχωράμε μπροστά και να μην αφήνουμε τα λάθη του παρελθόντος να υπονομεύουν το παρόν, πρώτα πρέπει να αναλάβουμε την ευθύνη που μας αναλογεί.

Είμαι σίγουρος πως δεν έχεις ακούσει πολλούς επιτυχημένους ανθρώπους να λένε, «απλά ήμουν τυχερός». Και αυτό για έναν απλό λόγο. Γιατί όσοι έχουν πετύχει, πέτυχαν γιατί αντιλήφθηκαν ότι μπορούν να ασκήσουν έλεγχο στη ζωή τους και στο μέλλον τους. Δεν πιστεύουν πως τα εμπόδια που συναντούν είναι απλά θέμα τύχης.

Όταν αναλαμβάνεις την ευθύνη της ζωής σου, μπορούν να συμβούν συναρπαστικά πράγματα. Αυτό ίσως σε φοβίσει λίγο στην αρχή όμως σύντομα θα νιώσεις πως σου δίνει δύναμή. Όταν αναλαμβάνεις την ευθύνη για τα λάθη σου, είσαι εξίσου υπεύθυνος για να τα μετατρέψεις σε επιτυχίες. Δεν υπάρχει κάποια αόρατη και μυστική δύναμη που σου πάει κόντρα. Εσύ είσαι εκείνος που έχει τον έλεγχο.

Ναι αλλά τι θα γίνει αν…

Τι θα γίνει αν προσπαθήσω και αποτύχω; Τι θα γίνει αν τα σχέδια μου καταποντιστούν; Τι θα γίνει αν πετύχω, θα είμαι έτοιμος για κάτι τέτοιο;

Το άγχος και η αμφιβολία κρατάνε πολλούς από εμάς στο να προχωρήσουμε μπροστά. Και κάτι τέτοιο είναι φυσικό. Όλοι ανησυχούμε για το τι θα βρούμε έξω από τη ζώνη άνεσης μας. Οι άνθρωποι που πετυχαίνουν όμως, ξέρουν ότι πρέπει να βγουν από αυτή τη ζώνη για να τα καταφέρουν.

Ο μόνος τρόπος για να εξελιχθείς, να βελτιωθείς και να πας μπροστά είναι δοκιμάζοντας και κάνοντας κάτι διαφορετικό. Κάτι καινούριο. Και το πρόβλημα είναι πως το διαφορετικό και το καινούριο καμιά φορά μας φοβίζει. Για αυτό το λόγο σκέψου λιγότερο το «τι θα γινόταν αν…» και επικεντρώσου περισσότερο στον εαυτό σου και την εμπειρία που θα αποκτήσεις. Επικεντρώσου στο ταξίδι.

Οι άλλοι θα γελάνε μαζί μου

Αυτού του τύπου οι σκέψεις είναι πολύ επιζήμιες και αυτό γιατί μπορεί να περιέχουν δόσεις αλήθειας. Ίσως να είχες παρόμοιες εμπειρίες στο παρελθόν. Να υπήρχαν άνθρωποι στη ζωή σου που κάθε φορά που έκανες λάθος να σε κορόιδευαν και να έσπαγαν πλάκα μαζί σου. Αυτού του τύπου η συμπεριφορά μπορεί να γίνει εξαιρετικά ζημιογόνα, ειδικά μάλιστα αν είχες εκτεθεί σε αυτή ως παιδί.

Όμως ως ενήλικας η πιο δυνατή αντίδραση που μπορείς να έχεις στο γέλιο των άλλων είναι η εξής: «Και λοιπόν; Και τι έγινε;»

Αν το γέλιο και η κοροϊδία είναι το πιο άσχημο αποτέλεσμα που μπορείς να υποστείς τότε μάλλον τα πράγματα δεν είναι και τόσο άσχημα. Και τι έγινε που κάποιος γέλασε μαζί σου; Εσύ προσπάθησες, εκείνος όχι. Εσύ έμαθες κάτι, εκείνος όχι. Εσύ έκανες ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση, εκείνος όχι.

Καθώς πορεύεσαι στη ζωή θα αντιληφθείς πως εκείνοι που γελάνε με όσους προσπαθούν, είναι εκείνοι που δεν επιτυγχάνουν κάτι από μόνοι τους.Πως οι σκέψεις σου σε σαμποτάρουν

Πως σταματάς τις αυτοκαταστροφικές σκέψεις;

Όταν αντιλαμβάνεσαι πως μια σκέψη σε σαμποτάρει, ενστικτωδώς θα θέλεις να σταματήσεις να τη σκέφτεσαι. Όμως κάτι τέτοιο είναι πιθανό να την εντείνει και να σε κάνει να γυρνάει περισσότερο στο μυαλό σου.

Δεν είναι εύκολο να αλλάξεις έναν αρνητικό τρόπο σκέψης, με τον οποίο σκέφτεσαι όλη σου τη ζωή. Όμως ότι δεν είναι εύκολο δε σημαίνει ότι είναι και αδύνατο. Απλά χρειάζεται δουλειά.

Για αρχή οι σκέψεις αυτές είναι αυτόματες και έρχονται στο μυαλό σου ασυνείδητα. Για να μπορέσεις να τις αντιμετωπίσεις, πρέπει να είσαι παρόν και να έχεις το νου σου.

Κάθε φορά που κάτι σε αγχώνει και θες να το αποφύγεις, ρωτά τον εαυτό σου γιατί. Ανάγκασε τον να σου δώσει μια απάντηση και γράψε τη σε ένα χαρτί. Συνήθως ο βασικός λόγος είναι γιατί κάτι σε φοβίζει. Βρες τι είναι αυτό που φοβάσαι και δούλεψε το.

Φυσικά όπως με όλες τις αλλαγές στη ζωή έτσι και εδώ, οι αρνητικές σκέψεις δεν αλλάζουν με το γύρισμα ενός διακόπτη. Χρειάζεται χρόνος και προσπάθεια και φυσικά στη πορεία είναι πιθανό να γίνουν λάθη.

Δες αυτά τα λάθη σαν μαθήματα. Εξοπλίσου με όλη τη γνώση που θα αποκομίσεις από αυτά και δες τη ζωή θετικά.

Οι σκέψεις που κάνεις, είναι το κλειδί για την ευτυχία και την ικανοποίηση στη ζωή. Για αυτό και είναι πολύ σημαντικές για να αφήσεις τον αρνητικό τρόπο σκέψης να υπερισχύσει.

Σχετικά Άρθρα

Θελω να βελτιώσω τη ζωή μου!

Για τον Συγγραφέα

Ο Αντώνης Μεσσήνης είναι απόφοιτος σχολής Λογιστικής, μέλος του Παγκόσμιου Οργανισμού Ρητορικής και Ηγεσίας Toastmasters International και Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του ελληνικού ομίλου Toastmasters. Έχοντας εργαστεί σε μια από τις μεγαλύτερες ελληνικές τράπεζες, σε λογιστήριο εκπαιδευτικού ομίλου και σε μεγάλη πολυεθνική εταιρία παροχής υπηρεσιών, θεωρεί τη συνεργασία μιας ομάδας θεμελιώδες στοιχείο για την επιτυχία, την προσωπική ανάπτυξη των μελών της και αποδοτική επένδυση για μια επιχείρηση.