Όταν κάνεις την Παρουσίαση σου, ότι κι αν συμβεί πρέπει να μπορείς να συνεχίσεις. Είτε το κοινό σού θέσει κάποιο εμπόδιο, είτε κάποιο τεχνικό πρόβλημα υπάρξει, είτε κάτι ξέχασες, πρέπει πάντα να είσαι σε θέση να προχωρήσεις μπροστά και να μην χάσεις τον έλεγχο της αίθουσας.
Βλέπεις, η αλήθεια είναι τα πράγματα αλλάζουν και λάθη συμβαίνουν. Τόσο η τεχνολογία όσο και οι άνθρωποι μπορεί να σε προδώσουν. Όμως το πιο σημαντικό από όλα είναι να διατηρήσεις την ηρεμία σου.
Όχι μόνο το να διατηρήσεις την ψυχραιμία σου θα σε βοηθήσει να διαχειριστείς την κατάσταση, αλλά θα βοηθήσει και το κοινό σου να μείνει εξίσου ήρεμο. Έχε κατά νου ότι το κοινό σου παίρνει τα συναισθήματά του από εσένα.
Αν ξαφνικά αρχίσεις να δείχνεις αγχωμένος και πανικοβλημένος, τότε είναι βέβαιο ότι και αυτοί θα νιώσουν σχετική ανησυχία.
Όταν το αναπάντεχο συμβαίνει στον επαγγελματικό στίβο, υπάρχουν κάποιες τεχνικές (που συνηθίζονται και στον θεατρικό αυτοσχεδιασμό) οι οποίες είναι εξαιρετικά βοηθητικές. Υπάρχει μάλιστα μία συγκεκριμένη τεχνική που ορίζει πως σε κάθε αναποδιά υπάρχουν τρεις τρόποι να αντιδράσεις προκειμένου να σώσεις την κατάσταση.
Ας τους αναφέρουμε λοιπόν αναλυτικά και ας διαπιστώσουμε τι μπορείς να κάνεις όταν παρουσιαστεί κάποιο πρόβλημα στην παρουσίαση σου:
Μπαίνεις μέσα προετοιμασμένος να παρουσιάσεις τις γνώσεις σου και να δώσεις τα φώτα σου, αλλά τελικά ο πελάτης έχει αντίθετη γνώμη. Τι κάνεις; Εκτός και αν η αλλαγή είναι μικρή, σίγουρα δεν θες να πιέσεις πεισματάρικα με την παρουσίαση ή την επίδειξη που έχεις προετοιμάσει από πριν (όπως πολλοί συνηθίζουν όταν κάνουν μια παρουσίαση που ετοίμαζαν καιρό).
Στον πραγματικό κόσμο, χρειάζεται να χρησιμοποιήσεις ότι πάτημα σου δίνουν και να κάνεις όσο καλύτερη διαχείριση αυτού μπορείς. Οτιδήποτε άλλο είναι σα να παλεύεις με την πραγματικότητα.
Αν, για παράδειγμα, οι πληροφορίες που θες να μοιραστείς δεν είναι πια σχετικές, τότε είναι πολύ καλύτερο να κάνεις την παρουσίαση στην άκρη και να γυρίσεις το meeting σε παραγωγική συζήτηση. Αυτό θα σου επιτρέψει να κατανοήσεις καλύτερα τις αλλαγές προτού παρουσιάσεις την λύση που προτείνεις εσύ ή κανονίσεις εκ νέου μια άλλη παρουσίαση.
Δεν είναι καθόλου ασύνηθες για τους ηθοποιούς να ξεχνούν τις ατάκες τους, τις οδηγίες του σκηνοθέτη ή μέρος του εξοπλισμού σκηνής. Αν ο ηθοποιός δεν τα «χάσει» και δεν το κάνει θέμα, αλλά συνεχίσει ομαλά, σε γενικές γραμμές κανείς από το κοινό δεν θα αντιληφθεί κάτι.
Στην περίπτωση των πωλήσεων, αν το λάθος δεν επηρεάζει το βασικό σου μήνυμα, δεν υπάρχει λόγος να τραβήξεις προσοχή που δεν θέλεις σε αυτό. Αν από την άλλη, το λάθος είναι εύκολα αντιληπτό (πχ ξέχασες να φέρεις το προϊόν, έγραψες λάθος το όνομα τους), τότε ζήτα συγγνώμη και γρήγορα προχώρα προς το εμπρός. Δεν υπάρχει λόγος να δώσεις περισσότερη έμφαση απ’ όση χρειάζεται.
Απόκτησε κι εσύ καλές Επικοινωνιακές Δεξιότητες στον εργασιακό σου χώρο:
Σχόλια όπως «Εύχομαι να μπορούσα να σας δείξω το εκπληκτικό σχεδιάγραμμα που είχα ετοιμάσει» θα κάνουν απλά το κοινό να νιώσει την έλλειψη. Αντίθετα, κάνε το κοινό σου να νιώθει ότι είναι σε ικανά χέρια. Κάτι καλύτερο που θα μπορούσες να κάνεις είναι να επανέλθεις στο σημείο που λείπει, όταν αυτό θα είναι δυνατό, πχ στέλνοντας το με ένα email ως follow-up.
Αν πρόκειται για κάποιο τεχνικό πρόβλημα (πχ το projector δεν συνδέεται με το laptop σου, η παρουσίαση δεν φορτώνει κλπ) έχεις στη διάθεσή σου δύο με τρία λεπτά για να καταλάβεις και να επιδιορθώσεις το θέμα, προτού χάσεις το κοινό σου. Αν πρόκειται να πάρει παραπάνω από αυτό το διάστημα για να επιλυθεί, τότε ζήτα βοήθεια, κάνε ένα διάλειμμα ή εφάρμοσε το εναλλακτικό πλάνο σου (έχει τέτοιο, σωστά;)
Αν δεν μπορείς να προσπεράσεις το πρόβλημα (πχ ξέχασες το καλώδιο, το laptop κλπ) τότε γέλα με αυτό, και γύρνα πίσω στον κανόνα νούμερο 1: χρησιμοποίησέ το.
Για παράδειγμα, αν χαθεί η σύνδεση, μπορείς να ζητήσεις μια γρήγορη συγγνώμη και να κάνεις ένα μικρό αστείο για τον …δαίμονα της τεχνολογίας.
Το χιούμορ προσφέρει μια καλή ευκαιρία για όλους να χαλαρώσουν τις άμυνες τους. Το να γελάς με ένα πρόβλημα ή λάθος είναι μια σημαντική δεξιότητα, τόσο στον …θεατρικό αυτοσχεδιασμό, όσο και στις πωλήσεις.
Οι πελάτες (και το κοινό) συνήθως αντιδρούν θετικά σε κάποιον που παραδέχεται ότι έκανε ένα λάθος και μπορεί όμως να συνεχίσει με καλή διάθεση. Φυσικά, ποτέ δεν θες να γελάσεις εις βάρος του κοινού, εκτός αν γελάνε ήδη με τον εαυτό τους. Αλλά αυτό το γνωρίζεις ήδη, σωστά;
Πώς να Απλοποιήσεις την Εργασιακή Ζωή σου
Πως να Απολαμβάνεις τη Ζωή περισσότερο
Θες να Εντυπωσιάσεις στη Δουλειά σου; Τρόποι για να το πετύχεις
Αυτές πρέπει να είναι οι σημαντικότερες Προτεραιότητες στη ζωή σου
Διαφωνείς με το Αφεντικό σου: Πώς να το κάνεις χωρίς να χάσεις τη δουλειά σου
Τι πρέπει να Αποφύγεις όταν ξεκινήσεις τη Νέα σου Δουλειά