Τρόποι να ανταγωνιστείς τις άλλες επιχειρήσεις - The Purpose

Τρόποι να ανταγωνιστείς τις άλλες επιχειρήσεις

By Γιώργος Παλαιός | Επιχειρηματική Πρωτοπορία

Υπάρχουν πολλοί και αποτελεσματικοί τρόποι να ανταγωνιστείς.

Οι περισσότεροι επιχειρηματίες και managers είναι ανταγωνιστικοί. Θέλουν να κερδίζουν. Και είναι λογικό αυτό.

Οι επιχειρήσεις πάντα ήταν ανταγωνιστικές. Είναι ένας από τους όρους της ελεύθερης αγοράς. Οι επιχειρήσεις ανταγωνίζονται μεταξύ τους για τους πελάτες.

Ωστόσο πέρα από τις τυπικές υποθέσεις, υπάρχουν αρκετοί διαφορετικοί τρόποι να ανταγωνιστείς. Παρ’ όλο που οι περισσότεροι άνθρωποι θεωρούν ότι υπάρχουν μόνο δύο τρόποι ανταγωνισμού:

  • Ποιότητα και
  • Τιμή

Στην πράξη υπάρχουν πολλοί ακόμα τρόποι, μερικοί από τους οποίους είναι και πιο έξυπνοι.

Ανταγωνισμός στην Ποιότητα

Όλοι γνωρίζουν ότι μπορείς να ανταγωνιστείς στην ποιότητα. Αν έχεις καλύτερο προϊόν ή υπηρεσία από τον ανταγωνιστή σου, είναι πολύ πιθανό να του πάρεις μερίδιο αγοράς.

Επιλέγοντας όμως να ανταγωνιστείς στην ποιότητα, υπάρχουν και τρεις προϋποθέσεις. Πρώτα απ’ όλα ότι πιστεύεις ότι μπορείς να υπερ-αποδίδεις μόνιμα σχετικά με την ποιότητα αυτών που παρέχεις. Αν δεν είναι πιθανό αυτό, τότε πρέπει να βρεις άλλο τρόπο να ανταγωνιστείς.

Δεύτερο, σημαίνει ότι πιστεύεις ότι υπάρχει κάποια καταγεγραμμένη επιθυμία των καταναλωτών για αυτή την ανώτερη ποιότητα. Και τρίτον, ότι πιστεύεις στην ικανότητά σου να επικοινωνήσεις αυτή την υψηλή ποιότητα σε αυτούς τους καταναλωτές.

Το σημαντικό, αν ανταγωνίζεσαι στην ποιότητα, είναι να είσαι πάντα ένα βήμα μπροστά από τους ανταγωνιστές σου, τόσο αυτούς που υπάρχουν ήδη, όσο και τους δυνητικούς που ενδέχεται να εισέλθουν στην αγορά. Τρόποι να ανταγωνιστείς τις άλλες επιχειρήσεις

Ανταγωνισμός στην Τιμή

Σε κάθε κλάδο της αγοράς υπάρχουν πάντα εταιρίες που ανταγωνίζονται στην τιμή. Πρόκειται για την πιο παλιά και απλή μορφή ανταγωνισμού. Αν πιστεύω ότι μπορώ να προσφέρω το ίδιο πράγμα που προσφέρεις, αλλά σε χαμηλότερη τιμή, θα το κάνω. Με όλες τις άλλες παραμέτρους ίδιες, η χαμηλή τιμή πάντα κερδίζει.

Όμως όση επιτυχία κι αν είχαν πολλές εταιρίες που εστιάζουν στην τιμή, αυτό το είδος ανταγωνισμού, έχει υψηλό ρίσκο. Γιατί;

Μα γιατί τι θα συμβεί αν κι ο ανταγωνιστής ρίξει τις τιμές του; Τι θα γίνει αν κάποιος νεοεισερχόμενος στην αγορά βρει έναν τρόπο να θέσει μια ακόμα πιο χαμηλή τιμή; Ο πόλεμος τιμών δεν είναι ποτέ επωφελής για τις επιχειρήσεις και μάλιστα πολλές φορές οδηγεί μεγάλες εταιρίες εντελώς εκτός αγοράς.

Οπότε αν αποφασίσεις να ανταγωνιστείς στην τιμή, πρέπει να κάνεις σίγουρο ότι μπορείς πάντα να προσφέρεις χαμηλότερη τιμή από τους ανταγωνιστές σου.

Ανταγωνισμός στο Κοινό

Ο ανταγωνισμός πάνω στο κοινό – στόχο, σημαίνει ότι θα προσπαθήσεις να προσεγγίσεις διαφορετικό target group από τους ανταγωνιστές σου. Ίσως έχεις αναγνωρίσεις ότι υπάρχει ένα μέρος της αγοράς που δεν εξυπηρετείται αρκετά και που οι ανταγωνιστές σου έχουν παραμελήσει. Ή ίσως υπάρχει και μια εναλλακτική χρήση στα προϊόντα σου, η οποία πιστεύεις ότι θα φανεί θελκτική σε ένα νέο γκρουπ καταναλωτών.

Ο ανταγωνισμός στο κοινό απαιτεί να εστιάσεις τις προσπάθειές σου, να σχεδιάσεις το μάρκετινγκ και το προϊόν για ένα συγκεκριμένο υποσύνολο μιας μεγάλης αγοράς. Και αν μπορείς να το εξυπηρετήσεις καλύτερα από τον ανταγωνιστή σου, μπορείς είτε να τους κλέψεις μερίδιο αγοράς ή να δημιουργήσεις ένα νέα κομμάτι στην πίτα, το οποίο θα είναι δικό σου και μόνο δικό σου.

Θες να διαπιστώσεις που πρέπει να εστιάσει η εταιρία σου; Δες εδώ

Ανταγωνισμός στο Brand

Το λεγόμενο branding είναι ένας τρόπος να καθιερώσεις την εταιρία σου στην αγορά, ένας τρόπος να συνδεθείς με τους πελάτες πέρα από τα προϊόντα και τις τιμές. Ειδικά οι μεγάλες εταιρίες λατρεύουν να ανταγωνίζονται στο brand, και το βλέπουμε πια όλο και πιο πολύ σε νέες εταιρίες.

Ο ανταγωνισμός πάνω στο brand είναι μια προσπάθεια να εγγράψεις το όνομα της εταιρίας σου στο μυαλό των πιθανών πελατών, ώστε όταν έχουν κάποια συγκεκριμένη ανάγκη, να σκεφτούν την εταιρία σου. Αν το κάνεις σωστά, θα οδηγήσει στην επιτυχία, ακόμα κι αν η τιμή σου δεν είναι η χαμηλότερη, ή η ποιότητα δεν είναι η καλύτερη.

Το μόνο πρόβλημα ίσως με αυτή τη στρατηγική είναι πως συχνά αποδίδεται ακριβή και πως θέλει καλούς χειρισμούς για να πετύχει. Οπότε αν δεν μπορείς να ανταγωνιστείς και σε κάποιον από τους άλλους παράγοντες, το να προσπαθήσεις να επιβληθείς μόνο μέσω του brand είναι ριψοκίνδυνο.

Ανταγωνισμός στην Εξυπηρέτηση

Μερικές φορές οι πελάτες θέλουν απλά να έχουν συναλλαγές με μια εταιρία που πρόκειται να τους φερθεί καλά. Όταν η τιμή σου δεν είναι η καλύτερη δυνατή και όταν η ποιότητα που προσφέρεις δεν ξεχωρίζεις τόσο πολύ από τον ανταγωνισμό, μπορείς να ανταγωνιστείς στην εξυπηρέτηση.

Οι εταιρίες που ανταγωνίζονται στην εξυπηρέτηση εστιάζουν στο να αποτελούν οι συναλλαγές μαζί τους απόλαυση για τους πελάτες. Αυτό σημαίνει ότι κάνουν πιο άμεση και καλή την υποστήριξη (πριν και μετά την πώληση), αφήνοντας πολλές φορές στην άκρη τις αυστηρές πολιτικές τους, προκειμένου να τους κάνουν τη ζωή ευκολότερη.

Τέτοιου είδους εταιρίες έχουν αναπτυχθεί πολύ τα τελευταία χρόνια, εστιάζοντας μέσω της προσωπικής επαφής στην αφοσίωση του πελάτη.

Ανταγωνισμός στην Τοποθεσία

Συχνά τον ανταγωνισμό τον σκεφτόμαστε σε εθνικό ή πολυεθνικό επίπεδο. Αλλά κάθε εταιρία μπορεί και πρέπει να ανταγωνιστεί και τοπικά. Και δεν χρειάζεται καν φυσική παρουσία για να γίνει αυτό.

Χρησιμοποιώντας κάποιο από τα ανωτέρω κριτήρια, μπορείς να εστιάσεις τις προσπάθειές σου στην αγορά  που σου δίνει τις καλύτερες πιθανότητες για να κερδίσεις. Είναι ουσιαστικά σαν μια εναλλακτική εκδοχή του ανταγωνισμού στη κοινό – στόχο, μόνο που εδώ το μοναδικό κριτήριο για το target group σου είναι το που μένει ή εργάζεται.

Άρα;

Άρα για να συνοψίσουμε, είναι σημαντικό να είναι σε γνώση σου όλοι οι πιθανοί τρόποι για να ανταγωνισθείς και να πετύχεις στην αγορά. Δεν χρειάζεται να είσαι πάντα ο καλύτερος ή ο φτηνότερος για να κερδίσεις στις επιχειρήσεις.

Η εταιρία σου μπορεί να τα καταφέρει αν γνωρίζεις τι κάνεις καλά και εστιάσεις σε αυτό για να το κάνεις ανταγωνιστικό σου πλεονέκτημα!

Σχετικά Άρθρα

Θέλω να αναπτύξω την επιχείρηση μου!

Για τον Συγγραφέα

Ο Γιώργος Παλαιός, οικονομολόγος και κάτοχος MBA από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, έχει μακρά προϋπηρεσία σε μία από τις μεγαλύτερες Τράπεζες στην Ελλάδα. Πιστεύει πολύ στον ανθρώπινο παράγοντα και θεωρεί ότι το μεγαλύτερο asset κάθε επιχείρησης είναι οι άνθρωποί της και ο τρόπος που αυτοί εμπλέκονται και συνεργάζονται. Με ισχυρό Business προφίλ και μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία στα Πληροφοριακά Συστήματα Διοίκησης, έχει εργαστεί για την ανάπτυξη της πλατφόρμας internet banking μεγάλης ελληνικής τράπεζας, τόσο από εμπορική όσο και από τεχνική πλευρά. Έχει διατελέσει IT Consultant σε εταιρία συμβούλων πληροφορικής και είναι πιστοποιημένος ISO Internal Auditor. Γνωστός στο χώρο από την αρθρογραφία του σε μεγάλα περιοδικά πληροφορικής και management, ο Γιώργος συνδυάζει πάντα την αγάπη του για τις νέες τεχνολογίες, το management και τη στρατηγική. Στόχος του μέσα από το The Purpose είναι να προσφέρει απλόχερα τις γνώσεις που απέκτησε όλα αυτά τα χρόνια. Με όρεξη, υπομονή και διαρκή αναζήτηση νέων μεθόδων προσωπικής και επαγγελματικής εξέλιξης, είναι πάντα έτοιμος να μοιραστεί τις σκέψεις του με ανθρώπους που είναι έτοιμοι να κάνουν το επόμενο βήμα.