Δύσκολες Συζητήσεις – πώς να τις κάνεις πιο εύκολες

By Κατερίνα Χρήστου | Προσωπική Ανάπτυξη

Υπάρχουν δυσάρεστες και δύσκολες συζητήσεις που μερικές φορές δεν θέλουμε να γίνουν.

Κάποιες φορές, όμως, είναι απαραίτητο γιατί μπορεί να υπάρχει μια κατάσταση που να είναι δυσάρεστη για εμάς και να πρέπει να την επικοινωνήσουμε με κάποιον άλλο ή να διεκδικήσουμε κάτι που μας έχουν πάρει, προσωπικό χώρο ή χρόνο, κάποιο κομμάτι της δουλειάς στην εργασία. Ή μπορεί να πρέπει να ενημερώσουμε κάποιον για κάτι δυσάρεστο για εμάς ή κι εκείνον, να θέλουμε να μιλήσουμε για ένα πρόβλημα στο χώρο εργασίας στο αφεντικό μας που δεν το έχει αντιληφθεί ή στον/στην σύντροφό μας κ.α.

Είναι φυσικό κι επόμενο να προσπαθείς να αποφύγεις αυτές τις δύσκολες συζητήσεις, όμως απλώς έτσι διαιωνίζεις το πρόβλημα και πολλές φορές και το πρόβλημα εντείνεται και το άγχος σου μεγαλώνει, κάτι που μπορεί να σε οδηγήσει και σε ένα ξέσπασμα προς τον άλλο με εντελώς αντίθετα αποτελέσματα. Γι αυτό το καλύτερο είναι να γίνει αυτή η κουβέντα, ώστε να νιώσεις καλύτερα και να μπορέσει να βγει κάποιο θετικό αποτέλεσμα που θα κάνει την κατάσταση καλύτερη.

Μπορείς να κάνεις τα εξής:

Προετοιμάσου

Μπορείς όμως να προετοιμαστείς κατάλληλα ώστε να κάνεις αυτές τις δύσκολες συζητήσεις που τόσο αποφεύγεις με μερικούς τρόπους. Προσπάθησε να προετοιμάσεις την εισαγωγή και τα πρώτα λόγια που θα πεις. Δώσε μεγάλη προσοχή στις λέξεις που θα χρησιμοποιήσεις και στο ύφος σου, που θα πρέπει να είναι ήρεμο και φιλικό.  Καλό θα είναι να ορίσετε με τον συνομιλητή σου μια ώρα και κάποιο μέρος που εξυπηρετεί και τους δύο για τη συζήτηση αυτή, παρά να αιφνιδιάσεις τον άλλο επιβάλλοντας με τον τρόπο σου να γίνει η συζήτηση εκείνη τη στιγμή. Για παράδειγμα, μπορείς να τον πλησιάσεις και να πεις «Θα ήθελα να μπορέσουμε να μιλήσουμε σχετικά με …. . Πότε θα ήθελες να κάνουμε αυτή τη συζήτηση;»

Φτιάξε στο μυαλό σου τι θα ήθελες να πεις όταν συζητήσετε και με ποιόν τρόπο. Και το κυριότερο, έχε στο νου σου συγκεκριμένα ποιο είναι το κεντρικό ζήτημα που θέλεις να θίξεις και ποιο αποτέλεσμα θέλεις να επιτύχεις στο τέλος.

Όταν συζητάς

Μερικοί κανόνες που πρέπει να θυμάσαι όταν γίνει η συζήτηση:

  • Μίλα κοιτάζοντας στα μάτια το άτομο με το οποίο συζητάς. Καλό είναι να είστε στο ίδιο επίπεδο, δηλαδή είτε και οι δύο να κάθεστε, είτε να είστε όρθιοι, ώστε να μην υπάρχει η αίσθηση ότι κάποιος είναι «πιο κάτω».
  • Μίλα με ήρεμο τόνο και ευγένεια, αποφεύγοντας τις κατηγορίες και τις άκομψες φράσεις.
  • Κάνε τον συνομιλητή σου να χαλαρώσει και να νιώσει ασφαλής, μην του εγείρεις τις άμυνές του κάνοντάς του, έστω και έμμεσα, επίθεση.
  • Προσπάθησε να μην κάνεις έντονες κινήσεις με τα χέρια σου και να μην έχεις πολλή ένταση στο σώμα σου γενικά. Κάθισε με κορμί στητό αλλά χαλαρό.
  • Ακόμη κι αν ακούσεις πράγματα που σε εξοργίζουν, απόφυγε να αντιδράσεις άσχημα ή έντονα. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό, ειδικά όταν βρίσκονται κι άλλα άτομα στο χώρο.
  • Μην μιλάς με απόλυτα σχήματα, απόφυγε τις λέξεις «ποτέ», «πάντα», «όλα», «τίποτα» κτλ. Αυτά δείχνουν πως είσαι απόλυτος και πιθανότατα μη αντικειμενικός και ιδιαίτερα εκνευρισμένος. Π.χ. δεν είναι καλή ιδέα να πεις «Πάντα εγώ τα κάνω όλα, εσύ δεν κάνεις ποτέ τίποτα» στον συνάδελφό σου, στον/στην σύντροφό σου κτλ.

Δύσκολες Συζητήσεις – πώς να τις κάνεις πιο εύκολες

  • Μην θέσεις την άποψή σου εκτοξεύοντας κατηγορίες, είτε άμεσα είτε έμμεσα, είτε ευγενικά. Είναι εντελώς λάθος τακτική. Προτίμησε να ξεκινήσεις με περιγραφή γεγονότων και μίλα για το πώς αντιλαμβάνεσαι τα πράγματα και για το πώς αισθάνεσαι. Αν θεωρείς πως έχει γίνει κάποια αδικία εις βάρος σου, τεκμηρίωσέ τη με λογική και ηρεμία, όχι με κατηγορίες ή συναισθηματικά ξεσπάσματα.
  • Όταν μιλάει ο συνομιλητής σου, μην τον διακόπτεις. Άκουσέ τον με προσοχή και περίμενε υπομονετικά να τελειώσει. Μετά μπορείς να πεις αυτό που θέλεις. Είναι σημαντικό να τον ακούς και να λαμβάνεις τα μηνύματα που σου στέλνει, από το να περιμένεις απλά να τελειώσει για να περάσεις στην αντεπίθεση.
  • Βεβαιώσου πως κατάλαβες τι σου λέει ο συνομιλητής σου. Δεν είναι θέμα εξυπνάδας, απλώς είναι φυσικό μέσα στο άγχος και τη δυσαρέσκειά σου να μην έχεις τόσο καθαρή κρίση εκείνη τη στιγμή, οπότε μη βιαστείς να λάβεις αρνητικά μηνύματα που ο άλλος δεν έχει στείλει. Κάνε μια παύση πριν απαντήσεις και αν δεν είσαι σίγουρος, κάνε κάποιες διευκρινιστικές ερωτήσεις για να δεις αν κατάλαβες σωστά.
  • Μην αφήσεις τον συνομιλητή σου να φεύγει από το θέμα. Εάν παρατηρήσεις κάτι τέτοιο, που μπορεί να το κάνει είτε επίτηδες είτε από απλή αποφυγή λόγω του δικού του στρες, με ευγενικό τρόπο επανάφερε το θέμα.
  • Φυσικά, μην τερματίσεις απότομα την κουβέντα και μη φύγεις από τη συζήτηση με απότομο τρόπο χωρίς τη συναίνεση του συνομιλητή σου. Η συζήτηση είναι σημαντικό να λήξει όταν το έχετε αποφασίσει και οι δύο. Μπορεί να μην έχει φτάσει στο τέλος της, αλλά να συμφωνήσετε απλώς για μια διακοπή ώστε να συνεχίσετε κάποια άλλη μέρα. Όμως είναι εξαιρετικά σημαντικό να το αποφασίσετε από κοινού.
  • Προσπάθησε, τέλος, να μην τραβάς τη συζήτηση περισσότερη ώρα από όσο χρειάζεται, αφού είναι κάτι που στρεσάρει και τους δύο και μπορεί ο συνομιλητής σου να έρθει σε δύσκολη θέση και τελικά να μην υπάρχει θετικό αποτέλεσμα. Μιλήστε ευγενικά, αλλά τυπικά και μόνο για το θέμα που σας απασχολεί, ειδικά αν μιλάμε για κάποια σχέση που δεν είναι προσωπική, αλλά επαγγελματική.

Να θυμάσαι:

Πιθανότατα στην κουβέντα σου και στο ζήτημα που σε απασχολεί να μην υπάρχει σωστό ή λάθος ή να μην υπάρχει μια ιδανική και τέλεια λύση. Το σημαντικό είναι να θέσεις τους προβληματισμούς σου και να πάρεις μια θέση, να το γνωρίζει το άλλο άτομο και να μπορέσετε να βρείτε μια λύση που να κάνει τα πράγματα να είναι καλύτερα από ό,τι ήταν μέχρι τώρα.

Μερικές φορές η πρώτη συζήτηση είναι μια αρχή και θα χρειαστεί να επακολουθήσουν κι άλλες για να φτάσετε στο καλύτερο αποτέλεσμα. Είναι σημαντικό, όμως, ότι χτίσατε μια καλή γέφυρα επικοινωνίας και ότι τέσταρες και τον εαυτό σου σε μια δύσκολη περίσταση. Περισσότερα για το θέμα μπορείς να βρεις και στο Σεμινάριο Αποτελεσματικής Επικοινωνίας NLP.

Σχετικά Άρθρα

Για τον Συγγραφέα

Η Κατερίνα Χρήστου, με μεταπτυχιακό στη Διοίκηση Ανθρωπίνων Πόρων, έχει μακρά προϋπηρεσία σε τμήματα Ανθρώπινου Δυναμικού σε μεγάλες πολυεθνικές εταιρίες. Υπεύθυνη για θέματα Προσλήψεων, Επιλογής και Ανάπτυξης Προσωπικού γνωρίζει σε βάθος την αξία του Προσωπικού Brand.