Πως να διαβάζεις τους άλλους μέσα σε μια σύγκρουση - The Purpose

Πως να διαβάζεις τους άλλους μέσα σε μια σύγκρουση

By Αντώνης Μεσσήνης | Προσωπική Ανάπτυξη

Ας είμαστε ειλικρινείς. Μια σύγκρουση στον χώρο εργασίας ή στο σπίτι είναι αναπόφευκτη.

Όλοι μας λίγο – πολύ έχουμε διάφορες εμπειρίες από διαφωνίες με φίλους, συγγενείς ή συναδέλφους. Παρ’ όλα αυτά, θα έχεις δει και εσύ πως κάποιοι άνθρωποι έχουν την ικανότητα να διαχειρίζονται μια σύγκρουση άμεσα. Σα να σβήνουν μια φωτιά πριν αυτή επεκταθεί και εξελιχθεί σε πυρκαγιά.

Και σίγουρα θα αναρωτιέσαι: «ποιο είναι το μυστικό τους;»

Μοιάζουν σα να μπορούν να διαβάζουν το μυαλό των άλλων και σαν ένας άλλος Χουντίνι να αποκλιμακώνουν μια κατάσταση, τόσο εύκολα όσο το να ανοιγοκλείνουν τα βλέφαρα τους.

Φυσικά δεν είναι το ίδιο εύκολο για όλους. Συν του ότι οι άνθρωποι που συναντάμε είναι συχνά αρκετά διαφορετικοί, με αποτέλεσμα κάτι που εκλαμβάνεται από κάποιον ως επίθεση, για κάποιον άλλο να μη σημαίνει τίποτα.

Για να μπορέσεις όμως πραγματικά να αναπτύξεις αυτή τη δεξιότητα και να λύσεις άμεσα τις συγκρούσεις που εμφανίζονται στη ζωή σου, χρειάζεται να κάνεις το εξής: να «διαβάζεις» τους άλλους, να προσέχεις τη συμπεριφορά τους και να ακούς περισσότερο απ’ όσο μιλάς.

Με λίγα λόγια πρέπει να μάθεις να διαβάζεις το μυαλό τους.

Φυσικά πιο εύκολα το λες, παρά το κάνεις. Οι περισσότεροι άνθρωποι τη στιγμή μιας σύγκρουσης καταλαμβάνονται από ένα είδος συναισθηματικής πειρατείας. Το συναίσθημα παίρνει τον έλεγχο και κάτι που ξεκίνησε ως μια μικρή παρεξήγηση, καταλήγει σε έναν αδυσώπητο πόλεμο.

Για αυτό το λόγο, το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνεις είναι να κατανοήσεις τι είδους άνθρωπο έχεις απέναντι σου. Πως χρησιμοποιεί τον θυμό του και με ποιο τρόπο σού επιτίθεται. Από τη στιγμή που το κάνεις, θα δεις πως είναι ευκολότερο να τον διαβάσεις και να τον αντιμετωπίσεις αποτελεσματικά.Πως να διαβάζεις τους άλλους μέσα σε μια σύγκρουση

#1 Ξεσπάει κυρίως με τη συμπεριφορά του

Αυτός ο τύπος θυμού είναι συχνά απρόβλεπτος. Το άτομο που ανήκει σε αυτήν την κατηγορία εκφράζει το θυμό του άμεσα και με πράξεις, όπως το να σπάει ή να πετάει πράγματα. Για να τον αντιμετωπίσεις το πρώτο βήμα είναι να κάνεις στην άκρη το εγώ και την υπερηφάνεια σου.

Αν και η πρόκληση είναι μεγάλη δεν πρέπει να πολεμήσεις τη φωτιά με φωτιά. Είναι εξαιρετικά σημαντικό να παραμείνεις ψύχραιμος και να βρεις έναν τρόπο να τον κάνεις να ηρεμήσει.

Ο βασικό λόγος είναι πως σε αυτή τη φάση είναι αρκετά ευαίσθητος σε οτιδήποτε του πεις και μια λάθος λέξη αρκεί να τον κάνει αμυντικό και έτσι να κλιμακωθεί περαιτέρω η κατάσταση.

Μην μπεις σε λογομαχία μαζί του για το ποιος φταιει, ποιος έχει δίκιο ή άδικο. Αντίθετα, ρώτα τη γνώμη του για το πώς θα λυθεί το πρόβλημα. Και με αυτόν τον τρόπο άσε τον να ηρεμήσει.

Αν η προσπάθεια σου να μιλήσετε ήρεμα και λογικά πέσει στο κενό, άσε τον για λίγο. Δεν υπάρχει λόγος να προσπαθήσεις με τη λογική, όταν εξουσιάζεται από τον θυμό.

Θες να μάθεις να αντιμετωπίζεις αποτελεσματικά τους άλλους; Δες εδώ

#2 Χρησιμοποιεί Λεκτική βία

Αυτός ο τύπος θυμού είναι μια μορφή ψυχολογικής κακομεταχείρισης καθώς πληγώνει τους άλλους βαθιά μέσω των λέξεων και των συναισθημάτων. Φωνές, προσβολές, απειλές, έντονη κριτική και σαρκαστικά σχόλια είναι τα όπλα με τα οποία ένα άτομο που χρησιμοποιεί λεκτική βία απειλεί τους γύρω του.

Ένας τέτοιος άνθρωπος, όταν θυμώνει, ξεσπά λεκτικά με σκοπό να πληγώσει τους άλλους και έπειτα, αφού ηρεμίσει, συχνά νιώθει ντροπή και είναι μετανιωμένος για ό,τι έκανε.

Για να τον αντιμετωπίσεις αποτελεσματικά το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνεις είναι να μην παίρνεις προσωπικά ότι σου λεει.

Ακριβώς επειδή χρησιμοποιεί τη γλώσσα ως όπλο, δεν πρέπει να παίρνεις κυριολεκτικά ό,τι σου λεει. Κατανόησε πως οι λέξεις δεν μπορούν να σε πληγώσουν, αν δεν τις αφήσεις εσύ, και πως έχεις επιλογές στο πως θα απαντήσεις.

Οτιδήποτε λεει καθοδηγείται περισσότερο από το έντονο συναίσθημα παρά από πραγματικά γεγονότα και βασίζεται περισσότερο στους φόβους του και το πληγωμένο εγώ του.

Για αυτό το λόγο, μην πέσεις στο επίπεδό του και απαντήσεις με τον ίδιο τρόπο, καθώς έτσι απλά κλιμακώνεις την κατάσταση.

Θυμήσου, μόλις ηρεμήσει το πιο πιθανό είναι να το μετανιώσει, ακόμα και αν το κρατήσει μέσα του και δε πει κάτι ή ζητήσει συγγνώμη.

Από εκεί και πέρα αν δεν μπορείς να αντισταθείς στην παρόρμηση να απαντήσεις, τότε απάντησε ήρεμα και με μια δόση χιούμορ.

Το να κάνεις ένα αστείο βοηθάει στο να αποκλιμακώσεις τη κατάσταση και τη σύγκρουση και να ρίξεις την ένταση που έχει δημιουργηθεί.

Επίσης μην ξεχνάς να βάζεις τα όρια σου.

Μερικές φορές ένας τέτοιος άνθρωπος λεει πράγματα που ξεπερνούν κάποια όρια. Μπορεί μάλιστα να μην είναι καν θυμωμένος μαζί σου αλλά με κάποιον άλλο και να ξεσπάει πάνω σου.

Αν, λοιπόν, νιώθεις πως το παρατραβάει πες του με διεκδικητικό τρόπο ότι έχει ξεπεράσει τα όρια.

Φυσικά, όπως είπαμε και παραπάνω, αυτό δε σημαίνει ότι πολεμάς τη φωτιά με φωτιά. Με ήρεμη φωνή του εξηγείς πως καταλαβαίνεις γιατί νιώθει έτσι αλλά δεν πρέπει να ξεσπά με αυτόν τον τρόπο πάνω σου.

Και αν ούτε το χιούμορ, ούτε το να βάλεις τα όρια σου δεν βοηθήσει τότε απλά σταμάτα να μιλάς μαζί του και άσε τον να ηρεμήσει. Πάντα να θυμάσαι πως πρέπει να έχεις τον έλεγχο στην επικοινωνία.

#3 Επιλέγει την αποφασιστική κριτική

Αυτός είναι και ο πιο εποικοδομητικό τρόπος να διαχειριστεί κανείς τον θυμό του. Επικοινωνεί ανοιχτά τα προβλήματα και τα θέματα που έχει με ηρεμία και λογική και ταυτόχρονα παραμένει σταθερός και αντικειμενικός. Ο στόχος του είναι να επικοινωνήσει για να λύσει ένα πρόβλημα και όχι να πληγώσει κάποιον.

Για να αντιμετωπίσεις μια σύγκρουση με έναν τέτοιο άνθρωπο, το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνεις είναι να εκφράσεις την κατανόηση σου.

Άκου προσεκτικά τα λόγια του και κατανόησε το πως νιώθει για την κατάσταση.

Απόφυγε να του πεις ότι καταλαβαίνεις πως νιώθει. Από τη μια δε μπορείς να γνωρίζεις πως νιώθει πραγματικά, από την άλλη μπορεί να φανεί μηχανικό και πως το λες απλά για να το πεις.

Βρες τι πραγματικά θέλει από εσένα και δώσε του το. Οι άνθρωποι αυτοί συνήθως ψάχνουν την αλλαγή και συχνά η αλλαγή αυτή είναι προς το καλύτερο.Πως να αντιμετωπίσεις την Πίεση στη Δουλειά σου, Πως να διαβάζεις τους άλλους μέσα σε μια σύγκρουση

#4 Έχει παθητική-επιθετική συμπεριφορά

Ένα άτομο που συμπεριφέρεται παθητικά – επιθετικά αποφεύγει τις συγκρούσεις και καταπιέζει τα συναισθήματα του. Ως αποτέλεσμα, ο άνθρωπος αυτός εκφράζει τα αρνητικά του συναισθήματα διακριτικά μέσα από τη συμπεριφορά του. Αυτό δημιουργεί μια θολή γραμμή ανάμεσα στο τι λεει και στο τι πραγματικά εννοεί.

Για παράδειγμα, μπορεί να κάνεις μια πρόταση για κάποιο πρότζεκτ και εκείνος, επειδή δεν μπορεί να πει όχι, να απαντήσει θετικά. Όμως, στην πραγματικότητα δεν του αρέσει η ιδέα σου και αυτό φαίνεται στις πράξεις του.

Μπορεί, για παράδειγμα, να κάνει λάθη, να μην προετοιμαστεί κατάλληλα ή να αποφύγει περαιτέρω επικοινωνία. Με λίγα λόγια βρίσκει τρόπους να υπονομεύσει το συγκεκριμένο σχέδιο.

Για να τον αντιμετωπίσεις, λοιπόν, θα πρέπει να είσαι διεκδικητικός όταν μιλάς μαζί του.

Ένας παθητικός – επιθετικός άνθρωπος αποφεύγει τα αρνητικά του συναισθήματα. Δεν θέλει να τα αντιμετωπίσει κατά μέτωπο. Για αυτό το λόγο είναι δική σου δουλειά να ξεκινήσεις μια εποικοδομητική σύγκρουση μαζί του.

Ανάφερε το πρόβλημα που υπάρχει και κυρίως έκφρασε τα συναισθήματα σου για τη δική του συμπεριφορά. Βοήθησε τον να σε κατανοήσει και διευκρίνισε πως αν υπάρχει κάποιο πρόβλημα μαζί σου θα πρέπει να το εκφράσει.

Επίσης μην πέφτεις στις παγίδες του. Τα άτομα που είναι παθητικό-επιθετικά συχνά λένε κάτι αλλά εννοούν κάτι άλλο.

Αντί όμως να τσιμπήσεις το δόλωμα και να ρωτήσεις τι εννοεί, μην το πολυσκεφτείς και δώσε μια απάντηση που έχει σχέση με την κατάστασή σας εκείνη τη στιγμή.

Όσο περισσότερο μαθαίνεις να αναγνωρίζεις τι τύπο ανθρώπου έχεις απέναντί σου και πως διαχειρίζεται τα συναισθήματά του μέσα σε μια σύγκρουση, τόσο περισσότερο θα μπορείς να «διαβάζεις» και να επιλύεις τις συγκρούσεις πριν πάρουν μεγάλη έκταση.

Σχετικά Άρθρα

Θελω να βελτιώσω τη ζωή μου!

Για τον Συγγραφέα

Ο Αντώνης Μεσσήνης είναι απόφοιτος σχολής Λογιστικής, μέλος του Παγκόσμιου Οργανισμού Ρητορικής και Ηγεσίας Toastmasters International και Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του ελληνικού ομίλου Toastmasters. Έχοντας εργαστεί σε μια από τις μεγαλύτερες ελληνικές τράπεζες, σε λογιστήριο εκπαιδευτικού ομίλου και σε μεγάλη πολυεθνική εταιρία παροχής υπηρεσιών, θεωρεί τη συνεργασία μιας ομάδας θεμελιώδες στοιχείο για την επιτυχία, την προσωπική ανάπτυξη των μελών της και αποδοτική επένδυση για μια επιχείρηση.