4 Τύποι Επικοινωνίας που συναντάς στο εργασιακό σου περιβάλλον - Purpose Συμβουλευτική

4 Τύποι Επικοινωνίας που συναντάς στο εργασιακό σου περιβάλλον

By The Purpose | Επαγγελματική Εξέλιξη

Αυτοί οι τύποι επικοινωνίας συναντώνται σε κάθε γραφείο.

Ο κάθε άνθρωπος έχει αναπτύξει το δικό του μοναδικό τρόπο να επικοινωνεί με τους άλλους, όχι μόνο στο πλαίσιο της προσωπικής του ζωής, αλλά και στο χώρο εργασίας του.

Σίγουρα θα έχεις συναντήσει άτομα τόσο στη δουλειά σου όσο και στον ελεύθερό σου χρόνο, τα οποία δεν μπορείς με τίποτα να κατανοήσεις. Όχι απλώς δεν τα βγάζεις πέρα μαζί τους, δεν μπορείς ούτε καν να προσεγγίσεις κατ’ ελάχιστο τον τρόπο που σκέφτονται. Είναι πράγματι αποκαρδιωτικό να είσαι αναγκασμένος να αλληλεπιδράς με ανθρώπους, των οποίων η αντίληψη διαφέρει ριζικά από τη δική σου.

Αντιθέτως είναι υπέροχο να βρίσκεσαι με ανθρώπους που φαίνεται να σε καταλαβαίνουν και που οι αντιλήψεις σας κινούνται στο ίδιο μήκος κύματος. Τότε η κουβέντα αποκτά ροή και αμέσως δημιουργείται μια αίσθηση σύνδεσης.

Σε αυτό το άρθρο θα εξετάσουμε ποιοι είναι οι διαφορετικοί τύποι επικοινωνίας. Θα εστιάσουμε μεν στην κατανόηση και αντιμετώπιση των επικοινωνιακών τύπων στον εργασιακό χώρο, αλλά η προσέγγιση που θα προτείνουμε μπορεί να εφαρμοστεί εξίσου στην προσωπική ζωή. Η εξοικείωση με τους διαφορετικούς τύπους επικοινωνίας θα αποδειχθεί ιδιαιτέρως ωφέλιμη για την ανάπτυξη και καλλιέργεια των επαγγελματικών σου σχέσεων.

Οι τέσσερεις βασικοί τύποι επικοινωνίας

Όπως αναφέραμε στην αρχή, κάθε άνθρωπος επικοινωνεί με το δικό του μοναδικό τρόπο, άρα μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ότι οι τύποι επικοινωνίας είναι πολλοί περισσότεροι από τέσσερα.

Εντούτοις η πλειοψηφία τους παρουσιάζει χαρακτηριστικά σύμφωνα με τα οποία μπορούμε να πούμε ότι οι τύποι επικοινωνίας χωρίζονται σε τέσσερις βασικές κατηγορίες. Φυσικά δεν είναι δυνατό να ισχυριστούμε ότι ο τρόπος που επικοινωνεί ο καθένας ταιριάζει απόλυτα με κάποιον από τους τέσσερις βασικούς τύπους, όμως αν εξετάσουμε τα χαρακτηριστικά του, θα διαπιστώσουμε ότι κλίνει προς έναν ή το πολύ δύο από τους βασικούς τύπους.

Διαβάζοντας παρακάτω την περιγραφή του κάθε τύπου θα ανακαλύψεις γνωρίσματα της συμπεριφοράς σου που ανταποκρίνονται σε τουλάχιστον έναν από αυτούς. Ανάλογα με τις ομοιότητες που θα εντοπίσεις, θα ξεχωρίσεις τον τύπο με τον οποίο ταιριάζεις περισσότερο.

Ταυτόχρονα θα κατατοπιστείς σχετικά με τα γνωρίσματα των υπόλοιπων κατηγοριών. Αυτές οι πληροφορίες θα σε βοηθήσουν να γίνεις πιο συνειδητοποιημένος για το πώς μιλάμε, αλληλεπιδρούμε και απευθυνόμαστε ο ένας στον άλλον και να επικοινωνείς πιο αποτελεσματικά με τους άλλους.4 Τύποι Επικοινωνίας που συναντάς στο εργασιακό σου περιβάλλον

#1. Ο Λειτουργικός

Όποιος θεωρείται «λειτουργικός» στον τρόπο επικοινωνίας του δίνει έμφαση στις λεπτομέρειες και του αρέσει να εμβαθύνει και να κατανοεί πώς λειτουργεί το καθετί.

Έχει την τάση να είναι μεθοδικός, να εστιάζει στη διαδικασία και να δουλεύει με χρονοδιαγράμματα και θέτοντας επιμέρους στόχους.

Για να κατανοήσεις καλύτερα πώς σκέφτεται ένας άνθρωπος που εφαρμόζει το λειτουργικό τύπο επικοινωνίας, φέρε στο νου σου τον υπεύθυνο μιας ομάδας εργασίας που δουλεύει με γνώμονα τη λεπτομέρεια: δεν του αρκεί απλώς να δει τη συνολική πρόοδο ή το τελικό αποτέλεσμα του πρότζεκτ, θέλει να μάθει και τα επιμέρους βήματα και άλλες λεπτομέρειες που οδήγησαν σε αυτό.

Οι άνθρωποι που επικοινωνούν με το λειτουργικό τύπο θέλουν να εξασφαλίσουν ότι έχουν κατανοήσει πλήρως το θέμα με το οποίο πρόκειται να ασχοληθούν πριν μπουν στη διαδικασία να ξεκινήσουν να δουλεύουν γι’ αυτό.

Ακριβώς επειδή προσέχουν τις λεπτομέρειες κάνουν σπανίως μεγάλα λάθη. Γενικά οι άνθρωποι θέλουν να έχουν για συνεργάτες άτομα που επικοινωνούν με αυτόν τον τρόπο, διότι δουλεύουν εμπεριστατωμένα και διεξοδικά, οπότε έχουν υπό τον έλεγχό τους πιθανά λάθη.

Ιδιαίτερα δυσάρεστο για τους ανθρώπους που ανήκουν σε αυτόν τον επικοινωνιακό τύπο είναι το να πρέπει να αυτοσχεδιάσουν ή να κάνουν κάτι προτού το εξετάσουν αναλυτικά. Επίσης μπορεί να είναι πολύ κουραστικοί για τους συνεργάτες τους. Για παράδειγμα, όταν κάνουν μια παρουσίαση μπορεί να γίνουν περιγραφικοί και λεπτομερείς σε τέτοιο βαθμό που να προκαλέσουν πλήξη στο ακροατήριό τους.

#2. Ο Αναλυτικός

Οι άνθρωποι που θεωρούνται «αναλυτικοί» στον τρόπο που επικοινωνούν παρουσιάζουν κάποια κοινά στοιχεία με τον λειτουργικό τύπο. Τείνουν να είναι λιγότερο συναισθηματικοί και τους αρέσει να μιλούν με στοιχεία και να βασίζονται σε συγκεκριμένα δεδομένα.

Όποιος ανήκει σε αυτή την κατηγορία προτιμά την ευθεία και άμεση επικοινωνία και δεν τα πάει καλά με τις αμφιλεγόμενες κουβέντες και τις διφορούμενες καταστάσεις. Οι αποφάσεις του βασίζονται σε γεγονότα και ξεκάθαρα επιχειρήματα και είναι απαλλαγμένες από συναισθηματικές προσεγγίσεις, σε βαθμό που αρκετές φορές μιλά ανέκφραστα και φέρεται ψυχρά και αδιάφορα.

Η υπομονή του εξαντλείται όταν πρόκειται για συζητήσεις συναισθηματικά φορτισμένες. Τον ενδιαφέρουν μόνο οι αριθμοί και τα στοιχεία.

Ένας τέτοιος άνθρωπος μπορεί να είναι συναισθηματικά απόμακρος και ενίοτε να θυμίζει ρομπότ, κι όμως είναι πολύ χρήσιμος, γιατί έχει το εξής προτέρημα: εξετάζει το τρέχον ζήτημα με λογική και αναλυτική σκέψη.

#3. Ο Προσωπικός

Οι άνθρωποι με τα γνωρίσματα της κατηγορίας της «προσωπικής» επικοινωνίας εκτιμούν ιδιαίτερα τη συναισθηματική γλώσσα και τη σύνδεση με το συνομιλητή τους. Δίνουν μεγάλη αξία στην έκφραση όχι μόνο των σκέψεων αλλά και των συναισθημάτων τόσο των δικών τους όσο και του ατόμου που έχουν απέναντί τους.

Άλλες ιδιότητες που κάνουν τον άνθρωπο που επικοινωνεί με προσωπικό τρόπο να ξεχωρίζει από τους υπόλοιπους είναι αυτή του καλού ακροατή καθώς και η τάση του να φέρεται διπλωματικά στις διαπροσωπικές σχέσεις. Γι’ αυτό είναι πολύ χρήσιμος στο να κατευνάζει τα πνεύματα, να λύνει διαμάχες και να καλλιεργεί υγιείς σχέσεις.

Η σύνδεση με το συνομιλητή του την οποία επιδιώκει του χρησιμεύει στο να μη μένει στην επιφάνεια και στο φαίνεσθαι και να ανακαλύπτει πώς πραγματικά σκέφτεται και αισθάνεται ο άλλος. Με αυτόν τον τρόπο καταφέρνει να χτίσει βαθιές και ουσιαστικές σχέσεις και να λειτουργεί ως ο συνδετικός κρίκος σε κατά τα άλλα ετερογενείς ομάδες συνεργατών.

Η άλλη όψη του νομίσματος βέβαια είναι ότι οι άνθρωποι που ανήκουν στους άλλους επικοινωνιακούς τύπους συνήθως θεωρούν εκείνους που επιλέγουν τον προσωπικό τρόπο επικοινωνίας υπερβολικά συναισθηματικούς και θερμούς σε βαθμό που να ξεπερνούν τα όρια της επαγγελματικής σχέσης.

#4. Ο Διαισθητικός

Οι άνθρωποι που επικοινωνούν «διαισθητικά» αρκούνται στο να έχουν μια σφαιρική εικόνα της κατάστασης. Δεν τους αρέσει να υπεραναλύουν και να βυθίζονται σε πολλές λεπτομέρειες.

Όταν επικοινωνούν με τους άλλους συνήθως πηγαίνουν κατευθείαν στο ζητούμενο και εκφράζουν αυτό που σκέφτονται χωρίς περιστροφές. Δε θέλουν να ακούσουν την ιστορία από την αρχή ή να παρακολουθήσουν τη σειρά των γεγονότων για να μάθουν αργότερα την κατάληξη, αντιθέτως θέλουν να παραλείψουν τα ενδιάμεσα στάδια για να περάσουν απευθείας στο τελικό αποτέλεσμα.

Οι άνθρωποι που λειτουργούν με το διαισθητικό τρόπο επικοινωνίας είναι πράγματι ευθείς, αποφεύγουν την πολυλογία και τις περιττές πληροφορίες, όμως αυτή τους η συμπεριφορά οδηγεί σε ένα βασικό μειονέκτημα: δεν έχουν υπομονή και όταν καλούνται να αλληλεπιδράσουν με ανθρώπους που ανήκουν στους άλλους τύπους επικοινωνίας επικεντρώνονται μεν γρήγορα στον πυρήνα της κουβέντας, αλλά χάνουν εξίσου γρήγορα το ενδιαφέρον τους.

Επίσης εκνευρίζονται με τις διαδικασίες στις οποίες εξετάζονται οι επιμέρους λεπτομέρειες ή οι οποίες προχωρούν βήμα-βήμα προς τον τελικό στόχο.

Η άρνηση των ανθρώπων διαισθητικού τύπου επικοινωνίας να ασχοληθούν με τις λεπτομέρειες μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα στην επικοινωνία όταν πρόκειται για εργασίες που απαιτούν επισταμένη δουλειά και ακρίβεια. Αυτό το μειονέκτημα δυστυχώς επισκιάζει τα πλεονεκτήματα της αμεσότητας και της ολόπλευρης αντίληψης που τους καθιστούν πολύτιμους συνεργάτες σε άλλες περιπτώσεις.

Θες να μπορείς να επικοινωνείς με κάθε τύπο ανθρώπου; Δες εδώ

Συμπέρασμα

Εξετάσαμε ποιοι είναι οι τέσσερεις κύριοι τύποι επικοινωνίας που μπορεί κανείς να συναντήσει στο χώρο εργασίας. Τώρα που έχεις μια σφαιρική εικόνα γι’ αυτούς τους τύπους, μπορείς ίσως να ταυτιστείς με κάποιον από αυτούς;

Αν όχι, τότε σίγουρα θα έχεις με κάποιον τα περισσότερα κοινά χαρακτηριστικά και ταυτόχρονα η συμπεριφορά σου θα παρουσιάζει και μερικά γνωρίσματα που αναφέρθηκαν σε έναν-δυο από τους άλλους τύπους επικοινωνίας. Και μάλλον αυτό είναι το πιθανότερο για την πλειονότητα των ανθρώπων.

Είναι σημαντικό να έχεις στο μυαλό σου ποιοι είναι οι τύποι επικοινωνίας όταν καλείσαι να συνεργαστείς με συναδέλφους ή ανωτέρους σου. Αναγνωρίζοντας με ποιον από τους τέσσερεις τύπους ταιριάζουν οι συνεργάτες σου θα καταφέρεις να επικοινωνήσεις μαζί τους αποτελεσματικότερα και πιο ουσιαστικά. Αν καλλιεργήσεις αυτή την ικανότητα θα έχεις πολύ περισσότερες πιθανότητες να εξελίξεις την καριέρα σου σύμφωνα με τις προσδοκίες σου και να θεωρείσαι πολύτιμος συνεργάτης για τους συναδέλφους σου.

Θέλω να δώσω ώθηση στην καριέρα μου!