7 Συνήθειες για να Θριαμβεύσεις στις Εργασιακές Δυναμικές - The Purpose

7 Συνήθειες για να Θριαμβεύσεις στις Εργασιακές Δυναμικές

By The Purpose | Επαγγελματική Εξέλιξη

Στην απλούστερη μορφή τους, οι εργασιακές δυναμικές στο χώρο εργασίας αφορούν στις διαφορές μεταξύ των ανθρώπων που αλληλεπιδρούν σε αυτόν.

Επικεντρώνονται δηλαδή στις διαφορές απόψεων και στα αντικρουόμενα συμφέροντα, που επιβεβαιώνουν την εφαρμογή στρατηγικών στο γραφείο.

Δεν υπάρχει κανένας λόγος να φοβάσαι τις εργασιακές δυναμικές στο χώρο εργασίας. Όσοι γνωρίζουν να τις χειρίζονται καλά θριαμβεύουν στη δουλειά τους και καταφέρνουν να ξεχωρίζουν και να ελίσσονται ακόμα και σε δύσκολες καταστάσεις.

Συγκεντρώσαμε λοιπόν τις 7 καλές συνήθειες που αποτελούν τις βασικές τεχνικές, οι οποίες θα σε βοηθήσουν να θριαμβεύσεις στον εργασιακό σου χώρο:

#1: Συνειδητοποίησε ότι έχεις επιλογή

Οι πιο συνηθισμένες αντιδράσεις στην εφαρμογή τακτικών στο γραφείο είναι η μάχη ή η φυγή. Αποτελούν φυσιολογικές αντιδράσεις από την εποχή που ο προϊστορικός άνθρωπος, ως κυνηγός ή συλλέκτης, καλούνταν να επιβιώσει στην άγρια φύση.

Ίσως σκέφτεσαι ότι και το γραφείο τελικά είναι μια μορφή ζούγκλας, όμως οι ενστικτώδεις αντιδράσεις δεν είναι αρκετές για να κερδίσεις τα παιχνίδια τακτικής στο χώρο της δουλειάς σου.

Αν διαλέξεις τη μάχη, το μόνο που θα καταφέρεις είναι να δημιουργήσεις μεγαλύτερη αντίσταση σε ό,τι προσπαθείς να επιτύχεις. Αν διαλέξεις τη φυγή, τότε το πιθανότερο είναι να σε σταμπάρουν ως εύκολο θύμα και να σε θεωρούν δεδομένο.

Καμιά από τις δύο εναλλακτικές δεν οδηγεί σε μια υγιή επαγγελματική ανέλιξη.

Αν θέλεις να βγεις κερδισμένος είναι απαραίτητο να διαλέγεις συνειδητά τις αντιδράσεις σου σε κάθε περίσταση. Πρέπει να αναγνωρίσεις ότι όσο άσχημες κι αν είναι οι συνθήκες, πάντα έχεις τη δυνατότητα να επιλέξεις πώς να νιώσεις και πώς να αντιδράσεις.

Ο τρόπος που θα το επιλέξεις αυτό μας οδηγεί στη δεύτερη καλή συνήθεια…7 συνήθειες για να θριαμβεύσεις στις εργασιακές δυναμικές

#2: Προσδιόρισε τι προσπαθείς να πετύχεις

Όταν υπάρχουν συγκρούσεις είναι πολύ εύκολο να εγκλωβιστείς σε μια στενή οπτική των πραγμάτων και να εστιάσεις στη διαφωνία. Αυτή είναι μια αυτοκαταστροφική προσέγγιση. Το πιθανότερο είναι ότι θα προκαλέσεις μεγαλύτερη αντίσταση δίνοντας βάση μόνο στις διαφορές θέσεων και απόψεων.

Ο τρόπος για να μετριάσεις μια σύγκρουση χωρίς να δίνεις την εντύπωση ότι μάχεσαι για να αναδειχθείς νικητής είναι να δώσεις έμφαση στους εργασιακούς σου στόχους. Υπό τη σκέψη του τι θα είναι καλύτερο για την εταιρία, συζήτησε τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα κάθε πρότασης. Σε τελική ανάλυση, όλοι θέλουν μια επιτυχημένη επιχείρηση. Αν δε συμβαίνει αυτό, τότε όλα τα μέλη της ομάδας θα βγουν χαμένα.

Είναι πολύ πιο εύκολο για κάποιον να υποχωρήσει όταν συνειδητοποιήσει ότι η πρόταση ή η προσέγγιση που επιλέχτηκε είναι η πιο ωφέλιμη για την εταιρία.

Μαθαίνοντας να οδηγείς τη συζήτηση προς αυτή την κατεύθυνση, μαθαίνεις στην ουσία να ξεφεύγεις από τις ασήμαντες διαφορές και να παίρνεις τη θέση εκείνου που ενδιαφέρεται να υπάρξουν αποτελέσματα και ελέγχεις τις εργασιακές δυναμικές.

Το αφεντικό σου θα εκτιμήσει αυτή σου τη στάση και θα σε κατατάξει στους εργαζόμενους με πιο ώριμη και στρατηγική σκέψη και ίσως σου αναθέσει περισσότερες και σημαντικότερες αρμοδιότητες.

#3: Επικεντρώσου στον κύκλο επιρροής σου

Στη δουλειά προκύπτουν συχνά ζητήματα τα οποία δεν μπορούμε να ελέγξουμε. Είναι σύνηθες να πλήττονται τα προσωπικά μας συμφέροντα από τις εργασιακές δυναμικές, τις εταιρικές πολιτικές, τις απαιτήσεις των πελατών ή τις εντολές του αφεντικού.

Το να τσαντίζεσαι και να παραπονιέσαι είναι φυσιολογικές αντιδράσεις όταν συμβαίνουν πράγματα που δεν είναι υπό τον έλεγχό σου. Αλλά σκέψου, τι προσφέρει η γκρίνια, εκτός από ένα βραχυπρόθεσμο συναισθηματικό ξέσπασμα; Στις περισσότερες περιπτώσεις απολύτως τίποτα.

Αντί να νιώθεις θύμα των περιστάσεων και να εξοργίζεσαι με τις ασύμφορες καταστάσεις, επικεντρώσου σε πράγματα που μπορείς να κάνεις για να επηρεάσεις την κατάσταση, δηλαδή στον κύκλο επιρροής σου.

Αυτή είναι μια πετυχημένη τεχνική εμψύχωσης που θα σε βοηθήσει να ξεπεράσεις το αίσθημα αδυναμίας. Δε θα νιώθεις πια θύμα των περιστάσεων και οι άλλοι θα σε αντιμετωπίζουν σαν κάποιον που ξέρει να είναι αποδοτικός παρά τους αναπόφευκτους περιορισμούς.

Μπορεί να μην είσαι σε θέση να πάρεις τις οριστικές αποφάσεις και αλλάξεις την τελική έκβαση των γεγονότων, όμως μπορείς να προσπεράσεις τις αντίξοες συνθήκες ξέροντας ότι έχεις κάνει το καλύτερο δεδομένων των συνθηκών.

Στη δουλειά σου θα έρθεις αντιμέτωπος με διάφορους περιορισμούς, όμως αν εφαρμόσεις την τεχνική αντιμετώπισης που σου προτείνουμε είναι βέβαιο ότι το αφεντικό σου θα σε εκτιμήσει ως συνεννοήσιμο και θετικό άνθρωπο.

#4: Μην πάρεις το μέρος κανενός

Στις εργασιακές δυναμικές του γραφείου είναι πολύ πιθανό να βρεθείς ανάμεσα σε δυο συναδέλφους με ισχυρή προσωπικότητα που έχουν αντιπαλότητα μεταξύ τους. Το αποτέλεσμα θα είναι να παραγκωνιστείς καθώς εκείνοι προσπαθούν να υπερισχύσουν ο ένας του άλλου και να υπεραμυνθούν ο καθένας της άποψής του.

Κι όλα αυτά εις βάρος της δικής σου αποδοτικότητας στη δουλειά. Δεν μπορείς να τους πείσεις να συμφωνήσουν σε μια κοινή απόφαση και κανείς τους δε θα θέλει να αναλάβει την ευθύνη των πραγμάτων. Στην πραγματικότητα φοβούνται τα πισώπλατα μαχαιρώματα σε περίπτωση αποτυχίας της δουλειάς.

Σε τέτοιες περιπτώσεις φρόντισε να επικεντρωθείς στους στόχους της δουλειάς και να μην πάρεις το μέρος κανενός, ακόμα κι αν συμπαθείς τον έναν περισσότερο από τον άλλο. Απότρεψε την ξεχωριστή επικοινωνία με τον καθένα και επιδίωξε οι σχετικές συζητήσεις να γίνονται πάντα παρουσία όλων, ώστε να αποφεύγονται παρεξηγήσεις της κατηγορίας «σπασμένο τηλέφωνο».

Αποφεύγοντας να πάρεις το μέρος κάποιου βοηθάς στο να βρεθεί μια άμεση λύση στη διαφωνία με τρόπο αντικειμενικό. Επιπλέον θα καταφέρεις να κερδίσεις την εμπιστοσύνη και των δύο «αντιπάλων». Με αυτό τον τρόπο κάθε σύγκρουση θα είναι τελικά εποικοδομητική και εστιασμένη στους στόχους της εταιρίας.7 συνήθειες για να θριαμβεύσεις στις εργασιακές δυναμικές

#5: Μην παίρνεις προσωπικά ό,τι συμβαίνει

Στο εργασιακό σου περιβάλλον είναι πιθανό κάποιες φορές να θυμώσεις με κάποιον συνάδελφο ή ανώτερό σου. Δεν είναι παράλογο να νιώσεις την επιθυμία να τα πεις «έξω από τα δόντια» σε αυτόν που σε έκανε να θυμώσεις και να του δώσεις ένα μάθημα. Μην το κάνεις!

Οι άνθρωποι έχουν την τάση να θυμούνται στιγμές που ένιωσαν ταπεινωμένοι ή προσβεβλημένοι. Ακόμα κι αν υπερισχύσει η άποψή σου σε μια διαφωνία και στιγμιαία νιώσεις καλά γι’ αυτό, θα έρθει η ώρα που θα πληρώσεις το τίμημα για τη στάση που κράτησες αργότερα, όταν χρειαστείς βοήθεια από αυτό το άτομο.

Όπως φέρεσαι εσύ στους άλλους, έτσι θα φερθούν κι εκείνοι σε σένα, κυρίως όταν πρόκειται για εργασιακές δυναμικές.

Για να επικρατήσεις τελικά στις εργασιακές δυναμικές, σου είναι απαραίτητο ένα δίκτυο συμμάχων του οποίου η υποστήριξη κάποιες φορές θα σου φανεί χρήσιμη. Το τελευταίο πράγμα που θα ήθελες να σου τύχει σε περίπτωση που ανακύψει κάποιο πρόβλημα ή προκύψει μια ευκαιρία, είναι να σε υπονομεύσει κάποιος επειδή έχει κακές προθέσεις εναντίον σου. Κι αυτό εξαιτίας κάποιου σύντομου συναισθηματικού ξεσπάσματος εις βάρος του στο παρελθόν.

Ένας ακόμη λόγος για να κρατάς την ψυχραιμία σου είναι η προώθηση της καριέρας σου. Ολοένα και περισσότερο οι εταιρίες και οι οργανισμοί βασίζονται σε κριτήρια που αφορούν το άτομο στο σύνολό του, για να κρίνουν αν κάποιος είναι κατάλληλος να πάρει προαγωγή.

Ακόμα κι αν είσαι εξαιρετικός στη δουλειά σου και ξεχωρίζεις από τους συναδέλφους σου, το αφεντικό σου θα δυσκολευτεί να σε προωθήσει αν διαπιστώσει ότι οι συνάδελφοι ή οι ανώτεροί σου σε θεωρούν άτομο που μπορεί δύσκολα κανείς να συνεργαστεί μαζί του. Κι αυτό είναι σίγουρα κάτι που απεύχεσαι.

Θες να μάθεις να διαχειρίζεσαι με επιτυχία τις εργασιακές δυναμικές; Δες εδώ

#6: Προσπάθησε να κατανοείς πρώτος και μην περιμένεις πρώτα να σε καταλάβουν οι άλλοι

Ο λόγος που οι άνθρωποι αισθάνονται αδικημένοι είναι επειδή πιστεύουν ότι οι άλλοι τους έχουν παρεξηγήσει. Ενστικτωδώς νιώθουμε την ανάγκη να κάνουμε τους άλλους να μας καταλάβουν, χωρίς να μπούμε πρώτα στον κόπο να τους καταλάβουμε εμείς. Οι επιτυχημένοι μάνατζερ και διευθύνοντες επιχειρήσεων και οργανισμών έχουν μάθει να απωθούν αυτή την παρόρμηση.

Προς έκπληξη σου, η προσπάθεια σου να καταλάβεις το συνομιλητή σου αποτελεί ιδιαιτέρως αφοπλιστική τεχνική. Μόλις ο άνθρωπος που έχεις απέναντί σου νιώσει ότι καταλαβαίνεις τη θέση του, θα πάψει να κρατά αμυντική στάση απέναντί σου και θα προσπαθεί κι αυτός από τη μεριά του να σε καταλάβει. Με αυτόν τον τρόπο ενθαρρύνεται η ανοιχτή επικοινωνία που ευνοεί την εύρεση λύσεων αποδεκτών και από τις δύο πλευρές.

Το να πασχίζει κανείς να βρει μια λύση χωρίς να έχει εξασφαλιστεί πρώτα η αμοιβαία κατανόηση είναι ιδιαίτερα δύσκολο. Στην αντίθετη περίπτωση υπονομεύεται η εκατέρωθεν εμπιστοσύνη και καλλιεργείται ένα κλίμα αρνητικής κριτικής.

#7: Σκέψου το κέρδος και των δύο πλευρών

Όπως αναφέραμε παραπάνω, οι αντιπαραθέσεις στο χώρο εργασίας οφείλονται στην ύπαρξη αντικρουόμενων συμφερόντων. Ίσως από τα σχολικά μας χρόνια έχουμε μάθει ότι για να κερδίσει κάποιος σημαίνει πως κάποιος άλλος είναι ο χαμένος. Κι αντιστρόφως, φοβόμαστε να αφήσουμε κάποιον άλλο να κερδίσει, γιατί αυτό ισοδυναμεί με τη δική μας ήττα.7 συνήθειες για να θριαμβεύσεις στις εργασιακές δυναμικές

Στις επιχειρήσεις και στη δουλειά όμως δεν είναι απαραίτητο να ισχύει κάτι τέτοιο.

Μάθε να σκέφτεσαι πώς θα υπάρξει μια νικηφόρα έκβαση για όλες τις πλευρές. Αυτό προϋποθέτει καταρχήν την κατανόηση της οπτικής της άλλης πλευράς.

Στην συνέχεια συνειδητοποίησε τι είναι σημαντικό για σένα. Προσπάθησε να βρεις μια λύση αποδεκτή και από τις δύο πλευρές. Διότι μόνο με αυτόν τον τρόπο θα εξασφαλιστεί η δέσμευση όλων στη συμφωνημένη λύση και θα αποφευχθεί μια τυχόν συμφωνία μόνο στα λόγια, η οποία ανά πάσα στιγμή κινδυνεύει να υπονομευθεί.

Η αλήθεια είναι ότι σε κανέναν δεν αρέσει να χάνει. Ίσως μια-δυο φορές πετύχεις το επιθυμητό αποτέλεσμα εφαρμόζοντας τεχνικές νικητή-ηττημένου, άλλα πολύ σύντομα θα βρεθείς χωρίς υποστηρικτές στη δουλειά σου.

Το να στοχεύεις στο πώς θα βγουν όλοι κερδισμένοι είναι μια τακτική που έχει διάρκεια, σου εξασφαλίζει συμμάχους και σε βοηθά μακροπρόθεσμα να είσαι εσύ ο νικητής στις εργασιακές δυναμικές.

Σχετικά Άρθρα

Θέλω να δώσω ώθηση στην καριέρα μου!

Για τον Συγγραφέα

Στο "The Purpose" προσφέρουμε εκπαίδευση αιχμής και μοναδική στο είδος της συμβουλευτική πρακτική σε ανθρώπους και επιχειρήσεις.